چرا ایران تعهدات برجامی را کاهش داده است؟

© Fotolia / Curioso Photographyچرا ایران تعهدات برجامی را کاهش داده است؟
چرا ایران تعهدات برجامی را کاهش داده است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا برای مجبور کردن ایران در خروج از برجام به جنگ اقتصادی علیه تهران ادامه می‌دهد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از American Conservative Journal، آمریکا تا خارج شدن ایران از برجام به جنگ اقتصادی خود علیه ایران ادامه خواهد داد.

دنیل لریسون در مطلبی منتشره در نشریه نامبرده نوشت: «یکی از ناکامی‌های اصلی برجام این است که هر محدودیتی که در آن مشخص شده، ظرف یک دقیقه قابل بازگشت است. آنها چیزی اعلام می‌کنند و اقدام بعدی همان‌طور که می‌دانید این است که میزان غنی‌سازی سانتریفیوژها را بالاتر و بالاتر می‌برند.

در واقع بسیاری از محدویت‌های تعیین شده در برجام به سادگی قابل بازگشت نیست اما موضوع اصلی این نیست. هر توافق منع گسترشی با ایران طبعاً نیازمند تعهد و همکاری آنهاست. آنها طرفی هستند که باید توافق را اجرا کنند و به پیروی از آن ادامه دهند. ایران انتخاب کرد که این محدودیت‌ها را بپذیرد تا نشان دهد برنامه‌ هسته‌ای آنها صلح‌آمیز است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 15 بار پیاپی تأیید کرد که آنها به این محدودیت‌ها قائل هستند. پس از آن که آمریکا تعهدات خود را زیر پا گذاشت، ایران به مدت بیش از یک سال به تعهدات خود در چارچوب برجام به طور کامل عمل کرد. حتی همین حالا هم آنها به اکثر تعهداتشان عمل می‌کنند؛ هرچند در مقابل، چیزی از آنچه به آنها وعده داده شده بود، دریافت نکرده‌اند. دولت ایران می‌توانست از 2015 به این سو در هر زمانی به عمل به تعهداتش پایان دهد اما آنها صرفاً در چند ماه گذشته چند اقدام معکوس داشته‌اند و البته این کار را کرده‌اند چون آمریکا به طرز بدی تعهدات خود را نقض کرد.

پمپئو به تکرار ادعاهای خود علیه ایران رو می آورد - اسپوتنیک ایران
پمپئو به تکرار ادعاهای خود علیه ایران رو می آورد

تنها دلیلی که باعث شده ایران در چند ماه گذشته تعهدات خود را در قبال برجام کاهش دهد، این است که آمریکا به جنگ اقتصادی علیه آنها ادامه می‌دهد تا از این طریق آنها را مجبور کند از این توافق خارج شوند. اقدامات متعادل و معکوس ایران نتیجه مستقیم تصمیم ترامپ برای نقض توافق است و ایران این اقدامات را به عمل آورده تا این توافق را نجات دهد.گلایه‌ پامپئو درباره «ناکامی» برجام، مثل همیشه انکار نتایج سازش دیلماتیک است. هیچ کس نباید ارزیابی پامپئو از برجام را جدی بگیرد زیرا او همواره یک مخالف سرسخت آن بوده است. او یکی از اصلی‌ترین اعضای کنگره بود که می‌کوشید مذاکرات برجام را در زمانی که گفت‌وگوها هنوز جریان داشت، مختل کند. آنها از برجام نفرت دارند زیرا کارآمد است و آنها را از بهانه برای جنگ محروم می‌کند».

گفتنی است، روابط آمریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ تیره تر شده است. رئیس جمهورآمریکا ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کنند. رهبران ایران در پاسخ ضمن رد این اتهامات قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی مستقل خود ادامه دهند.

در تاریخ 8 مه 2018، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی ایران همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد که ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала