تاثیر تغییر وزیر انرژی عربستان سعودی بر معاملات اوپک

© AP Photo / Ronald Zakتغییر وزیر انرژی عربستان سعودی
تغییر وزیر انرژی عربستان سعودی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تغییر وزیر انرژی عربستان سعودی در معاملات اوپک تاثیری نخواهد داشت.

به گزارش اسپوتنیک، از دیدگاه کارشناسان با تغییر وزیر انرژی عربستان سعودی در معاملات اوپک تغییری مشاهده نخواهد شد.

به عقیده کارشناسان وزیر جدید انرژی عربستان سعودی تا زمانی که قیمت نفت برای آنها در سطح بحرانی نباشد قادر نخواهد بود تا میزان کاهش نفت در سایر کشورهای اوپک + را تحت تأثیر قرار دهد.

در روز یکشنبه 8 سپتامبر اعلام گردید که پادشاه عربستان سعودی سلمان بن عبدالعزیز آل سعود وزیر انرژی جدیدی را منصوب کرده است. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر اسبق خالد الفالح که این سمت را بر عهده داشت بر کنار کرده است. وی از سال 2005 تا 2017 در مقام  دستیار وزیر نفت حضور داشته است.

کارشناس برجسته صندوق امنیت ملی انرژی ایگور یوشکوف افزود: من فکر میکنم که با حضور وزیر جدید بعید است که چیزی تغییر کند، عربستان صعودی در جناحی قرار دارد که خارج شدن از آن مشکل و بعید به نظر می رسد.

باید همه اعضا را متقاعد به کاهش تولید کرد که بعید است اعضا موافقت کنند، حداقل برای روسیه عملی دشوار است؛ ایران و ونزوئلا هم بعید است که موافقت کنند.

به گفته یوشکوف عربستان صعودی به تنهایی نمی تواند کمبود نفت جهان را جبران کند، چرا که استخراج نفت توسط شرکت های شیل آمریکایی و حجم تولید توافق شده در سایر کشورهای بعنوان عواملی مهم در تعیین سطح نفت می باشند؛ عربستان صعودی نمی تواند بر قیمت نفت تاثیر بگذارد مگر اینکه آماده ضرر باشد و حجم تولیدی خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهد؛ تنها در این صورت بازار با کمبود نفت مواجه می شود، قیمت نفت به طور مثال بالاتر از 80 دلار به ازای هر بشکه نخواهد رسید نه به این خاطر که عربستان کار اشتباهی انجام می دهد بلکه شرکت های آمریکایی شیل نفت زیادی تولید می کنند و اجازه بالا رفتن قیمت نفت را به بازار نمی دهند.

تحلیلگر ارشد WMT Consult والری آندریانوف، همچنین در مورد لزوم کار مشترک کشورهای عضو اوپک برای کاهش بیشتر نفت برای افزایش قیمت ها صحبت کرد.

وی افزود: در اوایل ماه سپتامبر، رویترز مطالعه ای را منتشر کرد که براساس آن، توافق اوپک برای طرف های مختلف توافق به طور مساوی کار نمی کند. در واقع، فقط روسیه و عربستان سعودی به توافق نامه هایی برای کاهش تولید پایبند هستند. به نظر می رسد که آل فلاح نمی تواند بر سایر کشورها تأثیر بگذارد.

به گفته این تحلیلگر، توافق اوپک هنوز انتظارات سعودی ها را برآورده نکرده است، قیمت نفت به سطح 80 دلار در هر بشکه هنوز برنگشته است و این برای عربستان سعودی بسیار حائز اهمیت است تا بودجه پادشاهی را فراهم شود.

در همین زمان  سرگئی سووروف، تحلیلگر ارشد در BCS Premier ، معتقد است كه دیگر تولید كننده بزرگ نفت ، روسیه به حد کافی نفت خود را در بازار جهانی تولید و عرضه می کند. حقیقتا کاهش تولید نفت آمریکا را ناخرسند می کند.

با توجه به عوامل منفی داخلی لزوم  کاهش بیشتر تولید نفت به دلیل آلودگی در خط لوله ترنس چپ موقعیت روسیه را در بازار جهانی به خطر انداخته است.

درباره توافق اوپک

عربستان صعودی در حال حاضر بزرگترین تولید کننده نفت است که در کنار روسیه از مهمترین رهبران اوپک به شمار می روند.

قرارداد کاهش استخراج نفت تا ماه مارس سال 2020 معتبر و جاری است؛ طبق این قرارداد کشورهای عضو می بایست سطح استخراج خود را به میزان تولید ماه اکتبر سال 2018 تا 1.2 میلیون بشکه در روز برسانند.

بیشترین کاهش نفت برای بزرگترین تولیدکنندگان نفت چون  روسیه با 228 هزار بشکه و عربستان با 322 هزار بشکه در روز است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала