گزارش و تحلیل

دست بالای همپیمانان ایران در جنگ الکترونیک

© AFP 2023 / Ahmad Gharabliدست بالای همپیمانان ایران در جنگ الکترونیک
دست بالای همپیمانان ایران در جنگ الکترونیک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
موفقیت حزب الله لبنان در تصرف هواپیمای بدون سرنشین نظامی اسرائیل در جنوب لبنان یک بهانه دیگری به حساب می آید که همپیمانان ایران توانسته اند دست بالاتری نسبت به همپیمانان ایالات متحده در منطقه داشته باشند.

علیرغم انکار رسمی ایران اما بر کسی پوشیده نیست که ایرانی ها فناوری ای را در اختیار انصار الله قرار داده اند که هواپیماهای بدون سرنشین اش بتوانند مدرن ترین سیستم های پوشش هوایی آمریکا در عربستان سعودی را کور کنند و حدود یک هزار کیلومتر داخل عربستان سعودی پرواز کنند و اهداف خود را منهدم کنند.

همین که این هواپیماهای بدون سرنشین توانستند یک هزار کیلومتر بدون رصد شدن درون خاک عربستان سعودی پرواز کنند خود یک دست آورد بسیار عظیم برای همپیمانان ایران و بالطبع برای خود ایران به حساب می آید وقطعا یکی از دلایلی که آمریکایی ها در همه نقشه های خود برای محاصره نظامی ایران تجدید نظر کردند همین بود که اگر همپیمانان ایران چنین فناوری ای را در اختیار دارند پس خود ایرانی ها چه در اختیار دارند.

شاید بتوان گفت صدمه روحی و روانی اصلی ای که آمریکایی ها دریافت کردند زمانی بود که مدرن ترین پهباد آنها توسط ایرانی ها زمانی سرنگون شد که یک هواپیمای حامل چندین افسر عالیرتبه آمریکایی هم کنار آن در پرواز بود و ایرانی ها اعلام کردند که هواپیمای بدون سرنشین را زدند اما هواپیمای دارای سرنشین را نزدند.

با این حرکت خود ایرانی ها ثابت کردند که هواپیمای بدون سرنشین را به قول معروف "الله بختکی" هدف قرار ندادند بلکه با دقت و با علم کامل آن را نشانه گرفتند و موشک های ایرانی آنقدر دقیق بود که مطمئن بودند به اشتباه هواپیمای حامل افسران را هدف قرار نمی دهد.

می توان گفت این ماجرا یک ضربه بسیار سنگین برای نقشه های نظامی آمریکایی ها به حساب می آمد و آنها بخوبی متوجه شدند که با چی طرف هستند.

این ماجرا را می توان دلیل اصلی خودداری آمریکایی ها از اجرای آخرین سناریوی خود بر علیه ملت ایران یعنی محاصره نظامی پس از محاصره اقتصادی، به حساب آورد.

پس از این ماجرا مشاهده می کنیم که ناوهای آمریکایی که قرار بود با قلدری از تنگه هرمز عبور کنند و وارد خلیج فارس شوند همه به سمت اقیانوس هند و پایگاه دیگو گارسیای آمریکا در این اقیانوس عقب نشینی کردند.

وقتی که سعودی ها بابت سیستم های دفاع هوایی که آمریکا در اختیارشان گذاشته بود لب به اعتراض گشودند آمریکایی ها مدعی بودند که مشکل از افسران سعودی است وآنها توان راه اندازی صحیح ان تجهیزات را ندارند و به قول معروف کلی سرکوفت به سعودی ها زدند و همه افسران سعودی مجبور به باز آموزی شدند، البته آمریکا هم یک فاکتور چند ملیارد دلاری بابت بازسازی تجهیزات و باز آموزی افسران سعودی صادر کرد.

چه کسی است که نداند تنها شریک وهمپیمان ایالات متحده در جهان اسراییل است و معمولا آمریکایی ها مدرن ترین تجهیزات خود را در اختیار اسراییلی ها قرار می دهند.

همچنین چه کسی است که نداند در برخی موارد اسراییلی ها مدعی هستند در زمینه فناوری آنقدر پیشرفته هستند که روی دست آمریکایی ها بلند شده اند و در برخی موارد مانند تولید پهباد و تجهیزات الکترونیکی نظامی در جهان با آمریکایی ها رقابت می کنند.

در این شرایط مشاهده می کنیم که افسران حزب الله لبنان می توانند وارد یک جنگ الکترونیکی با اسراییلی ها شوند و کنترل هواپیمای بدون سرنشین اسراییلی را در اختیار بگیرند و آن را سالم به دست آورند.

در مصطلح  به این کار حزب الله می گویند "رو کم کنی".

حزب الله می توانست این هواپیما را با ضد هوایی و یا موشک سرنگون کند اما تصمیم گرفت سالم در اختیار گیرد تا نشان دهد فناوری و مهندسینی در اختیار دارد که روی دست اسرائیلی ها بلند شده اند.

می توان گفت با این شرایط از این پس اسراییلی ها مجبور می باشند قبل از ارسال هواپیماهای خود به آسمان لبنان چند بار تجدید نظر کنند.

حالا مانده ضربه شصت دیگر همپیمان ایران در منطقه، یعنی الحشد الشعبی عراق، بر علیه هواپیماهای آمریکایی و اسراییلی که فضای عراق را فضایی باز برای جولان دادن خود می دانند، باید دید این پاسخ چگونه خواهد بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала