توئیت جدید ظریف

© Sputnik / Grigoriy Sisoevظریف خواستار ایجاد ائتلاف بین المللی جدید ضد داعشی شد
ظریف خواستار ایجاد ائتلاف بین المللی جدید ضد داعشی شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر خارجه ایران در پیامی روز جمعه نوشته، گردن‌کشی‌های آمریکا اکنون رشوه‌دهی، باج‌خواهی و دزدی دریایی را شامل می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، محمد جواد ظریف در توئیتر همتای کوبایی خودش را مخاطب قرار داد و تروریسم اقتصادی آمریکا علیه کوبا، چین، روسیه، سوریه و ایران را محکوم کرد.

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به پیام توئیتری وزیر خارجه کوبا که روز گذشته تحریم‌های آمریکا علیه ایران را محکوم کرده بود نوشت: «#تروریسم اقتصادی #آمریکا علیه کوبا، چین، روسیه، سوریه، ایران و ... عامدانه شهروندان را هدف گرفته و به دنبال دستیابی به اهداف نامشروع سیاسی از طریق ارعاب مردم بی‌گناه است. حالا دیگر رفتارهای شرورانه ایالات متحده، دزدی دریایی، رشوه و اخاذی را هم در بر می‌گیرد. به کوبا ادای احترام می‌کنیم و در کنار آن می‌ایستیم.»

​«برونو رودریگز»، وزیر امور خارجه کوبا روز پنجشنبه تحریم‌های آمریکا علیه شبکه انتقال نفت ایران را محکوم کرده و نوشته بود: «تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های دریانوردی ایران مصداق دیگری از نقض قوانین بین‌المللی است. اقدامات زورگویانه آمریکا برای جلوگیری از انتقال محموله‌های نفت ایران، بر ملت‌های برادر ایران و سوریه اثر می‌گذارد و صلح را در آن منطقه ناپایدار به خطر می‌اندازد.»

آقای ظریف در پیام خودش در پاسخ به رودریگز به اقدامات اخیر دولت آمریکا علیه نفتکش «آدریان‌دریا» اشاره کرده است.

دولت آمریکا بعد از تصمیم دولت محلی جبل‌الطارق در آزادی نفتکش «آدریان‌دریا» (با نام قبلی «گریس‌1») آشکارا گفته که قصد دارد این کشتی را توقیف کند. آمریکا به موجب قوانین بین‌المللی تردد دریایی حق توقیف کشتی‌ یک کشور دیگر را در دریاهای آزاد یا در آب‌های کشوری دیگر را ندارد.

جمهوری اسلامی ایران تلاش دولت آمریکا برای توقیف «آدریان‌دریا» را «دزدی دریایی» توصیف کرده است. گزارش‌های رسانه‌ها در روزهای گذشته حاکی است دولت آمریکا برای محقق کردن هدف خود تلاش کرده با ارعاب و تطمیع ناخدای این ابرنفتکش، آن را به سمت آب‌های کشوری هدایت کند که حاضر به اجرای قوانین آمریکا و توقیف آن است. 

روزنامه فایننشال‌تایمز روز چهارشنبه گزارش داده «برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در ایمیلی به ناخدای هندی‌تبار آدریان‌دریا به او گفته چنانچه با برنامه واشنگتن برای توقیف نفتکش همراهی کند چندین میلیون‌ دلار پاداش خواهد گرفت. هوک ناخدای این نفتکش را تهدید کرده عدم همکاری با آمریکا موجب دشوار شدن زندگی او خواهد شد.

ناخدای آدریان‌دریا درخواست دولت آمریکا را رد کرده و یک روز بعد در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌‌داری آمریکا قرار گرفت.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала