گزارش و تحلیل

اروپایی ها پشتیبان تامین امنیت خلیج فارس به دست ایران اند

© Sputnikدکتر حضرت پور
دکتر حضرت پور - اسپوتنیک ایران
اشتراک
علی رغم اینکه ایلات متحده تلاش شدیدی برای تشکیل ائتلاف آمریکای بر علیه ایران در خلیج فارس انجام داده اما اکثریت مطلق کشور های جهان از جمله متحدین اروپایی این کشورمخالف رویه ی آمریکا هستند.

در این راستا خبرنگار اسپوتنیک در تهران با دکتر روح الله حضرت پور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفتگو کرد:

کشور های اروپایی نمی خواهند در ائتلاف آمریکا شرکت کنند، لهستان اعلام آمادگی کرده اما کشور هایی مانند فرانسه و آلمان اظهار نظر هایی مبنی بر تمایل به همکاری و مشارکت با ایران را ارائه دادند، چرا که بالاخره با خروج آمریکا از برجام اروپایی ها می خواهند این موضوع را بیش از پیش شفاف کنند که ما زیر سایه ی سیاست های آمریکا نیستیم و کشور های مستقلی را تحت مجموعه ی اتحادیه ی اروپا نشان دهند.

وی در ادامه افزود:

اروپایی ها به هیچ عنوان نمی خواهند زیر سلطه ی تفکرات رئیس جمهور آمریکا بروند؛ و نظرشان این است که خود ایران باید امنیت منطقه ی خلیج فارس را تامین کند و این موضوع نمی تواند به دست ائتلافی که آمریکا تشکیل دهد در منطقه ی خلیج فارس حل شود.

دکتر روح‌الله حضرت‌ پور در گفت و گو با خبرگزاری اسپوتنیک در خصوص طرح امنیتی ارائه شده از سوی برخی کشورهای منطقه برای امنیت خلیج فارس اظهار کرد:

 ایران از کلیت طرح روسیه برای تامین امنیت خلیج فارس استقبال میکند،  آقای دکتر ظریف هم اعلام کرده اند که ایران در خصوص امنیت خلیج فارس با روسیه هم عقیده است اما روسیه نیز میتواند از طرح های ایران در خصوص امنیت منطقه به خصوص خلیج فارس دفاع کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت:

در این طرح روسیه خواستار عدم توقف دائم و استقرار نیروهای خارجی در خلیج  فارس شده که ایران بارها در این خصوص اعلام نظر کرده است.

دکتر روح الله حضرت پور تاکید کرد:

طرح "امضای قرارداد عدم تعارض بین کشور‌های خلیج فارس" که از سوی وزیر امور خارجه ایران مطرح شده نیز در کنار طرح روسیه، بسیار کارآمد است که ما انتظار داریم روسیه نیز از این طرح حمایت کند.

 وی افزود:

 ایران سالهاست که امنیت آب‌های منطقه‌ای خود را به خوبی تامین کرده است و حضور آمریکایی‌ها یا ائتلاف آنها با برخی کشورهای فریب خورده اروپایی در جهت نا امنی و سیاست قلدرمعابانه آنها است، نه کمک به تامین امنیت خلیج فارس، حضور آمریکا خود یک عامل نا امن کننده در خلیج فارس است.

حضرت پور خاطرنشان کرد:

نظرات ایران و روسیه در خصوص امنیت خلیج فارس و منطقه به یکدیگر نزدیک است، البته ممکن است در خصوص برخی جزئیات طرح ها هم اختلافاتی بین دوکشور وجود داشته باشد، اما نگاهی کلی به امنیت خلیج فارس بین دو کشور همگرایانه است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала