اتهامات یکسان آمریکا و ایران به یکدیگر

© AP Photo / Pablo Martinez Monsivaisواشنگتن: هیچ اقدامی در رابطه با وجوه مسدود شده تهران توسط سئول انجام نداده ایم
واشنگتن: هیچ اقدامی در رابطه با وجوه مسدود شده تهران توسط سئول انجام نداده ایم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پیام توئیتری محمد جواد ظریف ، اقدام به تقلید از اظهارات وزیر خارجه ایران کرده و اتهامات مشابهی را علیه تهران مطرح ساخت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از برنا؛ مورگان اورتاگوس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پیام خود که در آن از واژه های استفاده شده در پیام توییتری ظریف استفاده می شود گفت پس از ناکامی در دزدی دریایی، ایران به باج‌گیری عریان متوسل شده است 15 میلیارد دلار به ما بده، وگرنه ما توسعه هسته‌ای خود را پیش خواهیم برد. این کار بسیار شبیه تهدیدهایی است که ایران چند ماه پیش کرد. این در حال تبدیل به یک الگو است".

یادآور می شود چندی پیش نشریه انگلیسی فایننشال تایمز افشا کرد که «برایان هوک» مسئول گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا به ناخدای نفتکش آدریان دریا پیشنهاد داده در ازای چندین میلیون دلار این نفتکش را به آب‌های کشوری منتقل کند که امکان توقیف آن از سوی ایالات متحده را داشته باشد.

گزارش فایننشال تایمز فاش ساخت که «آخیلش کومار» ناخدای هندی این نفتکش به این دلیل تحریم شده که پیشنهاد هوک را نپذیرفته است.

ظریف نیز پس از انتشار این خبر در پیامی توئیتری نوشت: " پس از ناکامی در دزدی دریایی، ایالات متحده به باج‌گیری عریان متوسل شده است (و به کاپیتان نفتکش ایرانی گفته) نفت ایران را به ما تحویل بده و چند میلیون دلار بگیر، وگرنه تحریم خواهی شد. این کار بسیار شبیه دعوتی است که من چند هفته پیش (برای حضور در دفتر رئیس جمهور آمریکا) دریافت کردم. این در حال تبدیل به یک الگو است."

ظریف پیشتر در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به پیشنهاد"رند پال" سناتور جمهوریخواه برای دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید، گفت: در سفر به نیویورک به من گفته شد که ظرف دو هفته دیگر تحریم می‌شوم مگر آنکه آن پیشنهاد را بپذیرم که خوشبختانه قبول نکردم. 

15 میلیارد دلاری که اورتاگوس می‌گوید پیشنهادی برای ایجاد خط اعتباری برای فعال کردن اینستکس است که توسط فرانسه پیشنهاد شده و ظاهرا مورد قبول دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا واقع شده بود که در کنفرانس مشترک با همتای فرانسوی خود نیز از آن سخن گفت.

اخیراً عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران اظهار کرد: به دنبال تماس های تلفنی آقای مکرون رئیس جمهور فرانسه با ایران، به او تاکید شد که یا اروپا می بایست از ایران نفت خریداری کند و یا معادل فروش نفت را به صورت خط اعتباری، که با درآمدهای نفتی ایران تضمین می‌شود و در حقیقت به نوعی به معنای پیش فروش نفت است، در اختیار ایران قرار دهد. 

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران که پس از مذاکرات روز دوشنبه در پاریس هم اکنون در اسلوونی به سر می برد، در پاسخ به خبرنگاران گفت: ایران همچنان که بارها اعلام کرده است تنها در صورتی به اجرای کامل برجام بر می گردد که قادر به فروش نفت خود باشد و ابتکار فرانسه دقیقا در همین راستا است.

عراقچی اضافه کرد: میزان این خط اعتباری (پیشنهاد فرانسه) حدود ۱۵ میلیارد دلار برای مدت چهار ماه یعنی تا پایان آخر سال میلادی است. بدین ترتیب در صورت حصول توافق ایران در چهار ماه آینده معادل صد در صد نفت خود را یا خواهد فروخت یا به صورت خط اعتباری دریافت و پیش فروش می کند.

عراقچی در ادامه این گفتگو توضیح داد: بعد از دریافت ۱۵ میلیارد دلار جمهوری اسلامی آمادگی گفتگو با کشورهای ۱+۴ را دارد اما واقعیت آن است که هنوز در خصوص دستور کار این گفتگوها اختلاف نظرهای جدی بین طرفین وجود دارد.

وی در پایان تصریح کرد که ایران به هیچ عنوان در رابطه با خطوط قرمز خود با کسی مذاکره نخواهد کرد.

تنش در روابط واشنگتن و تهران پس از حمله به نفتکش ها در دریای عمان که واشنگتن تهران را در به دست داشتن در آن متهم کرده ، سرنگونی یک پهپاد جاسوسی امریکا توسط ایران و به دنبال آن توقیف نفتکش بریتانیایی توسط جمهوری اسلامی شدیدتر شد.

هشتم ماه مه سال گذشته ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال ان تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری موسوم به «اینستکس» توسط آلمان، فرانسه و انگلیس، اوایل فوریه سال ۲۰۱۹ (بهمن ۱۳۹۷) نهایی و ثبت شد.

هدف این ساز و کار ادامه تجارت بین اعضای اتحادیه اروپا و ایران علی رغم تحریم های آمریکا از زمان خارج شدن ترامپ از برجام در ماه مه سال 2018 است اما مقامات ایران اعلام می کنند  از آن روز تا به حال هنوز این ساز و کار کاملاً عملیاتی نشده است.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала