کودتای نفتی ولیعهد عربستان

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / کودتای نفتی ولیعهد عربستان
کودتای نفتی ولیعهد عربستان  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر نفت عربستان از ریاست هیات‌مدیره شرکت دولتی نفت این کشور برکنار شد. برای دهه‌ها همواره وزیر نفت عربستان ریاست آرامکو را نیز به‌عهده داشت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اقتصاد نیوز، در توضیح این برکناری، گمانه‎های مختلفی با محوریت نارضایتی ولیعهد سعودی‌ها از عملکرد خالد الفالح و اقدام برای کاهش قدرت او مطرح است. با این حال انتصاب شخصی بسیار نزدیک به محمد بن‌سلمان به ریاست آرامکو(شرکت اصلی نفت در عربستان) نشان از یک کودتا دارد. 

محمد بن سلمان - اسپوتنیک ایران
شکست بن سلمان در مقابله با ایران

ولیعهد عربستان سعودی برای دومین‌بار در کمتر از یک هفته قدرت خالد الفالح، وزیر انرژی این کشور را محدود کرد. الفالح از ریاست هیات‌‌مدیره شرکت آرامکو کنار گذاشته شد.

رسانه‌ها اعلام می‌کنند، اختلاف الفالح با محمدبن‌سلمان درخصوص عرضه اولیه آرامکو همچنین  نارضایتی ولیعهد سعودی از قیمت‌های کنونی نفت دو عامل احتمالی تلاش بن‌سلمان برای کاهش قدرت الفالح است. در این میان برخی بر این باورند که کاهش قدرت الفالح تنها یک روی سکه تحولات اخیر است و در روی دیگر آن افزایش قدرت محمد بن‌سلمان، مرد شماره یک سعودی‌ها قرار دارد.

با کنار رفتن الفالح از ریاست آرامکو، روند فروش سهام این شرکت سرعت بگیرد. هلیما کرافت، تحلیلگر بازار نفت در آربی‌سی مارکت نیز بر این باور است که کنار گذاشتن الفالح از ریاست هیات‌‌مدیره آرامکو نشان از جدیت عربستان در عرضه اولیه سهام  این شرکت دارد. کرافت می‎گوید: «بن‌سلمان در حال جمع کردن تیم خود برای فروش سهام آرامکو است.» در روزهای آتی گروهی از نمایندگان بزرگ‌ترین بانک‌های جهان که به عربستان برای فروش سهام آرامکو کمک می‎کنند، راهی این کشور خواهند شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала