گزارش و تحلیل

تحریم ها بهانه ای برای اثبات موفقیت بخش های مختلف ایران

© Photo / The Iranian Ministry of Defenceتحریم ها بهانه ای برای اثبات موفقیت بخش های مختلف ایران
تحریم ها بهانه ای برای اثبات موفقیت بخش های مختلف ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پژوهشگاه فضانوردی ، آژانس فضایی و مرکز تحقیقات فضایی جمهوری اسلامی ایران توسط ایالات متحده مورد تحریم قرار گرفتند تا مشخص شود ایران چه قدر در این زمینه موفق بوده و خوب طبیعتا در چه زمینه ای باید بیشتر فعالیت کند.

مشخص است موفقیت های ایران در زمینه فضانوردی بسیار برای ایالات متحده سنگین تمام شده.

در واقع در هر زمینه ای ایران بتواند به فناوری ای دست یابد ایالات متحده با آن به مقابله می پردازد، چون که منافع آمریکا اقتضا می کند کشورهای اسلامی عموما باور داشته باشند که توان پیشرفت در هیچ فناوری ای را نداند و هر آنچه از منابع خدادادی دارند خرج خرید فراورده های فناوری از ایالات متحده و غرب نمایند.

آمریکا، سه سازمان فضانوردی ایران را تحریم کرد  - اسپوتنیک ایران
آمریکا، سه سازمان فضانوردی ایران را تحریم کرد
در صورتی که ایران در هر زمینه ای موفق شود قطعا دیگر کشورهای اسلامی از ایران الگو برداری می کنند و تلاش می کنند از ایران پیروی کنند.

می توان گفت خصومت ایالات متحده وقبل از آن انگلیس با ایران و ایرانی ها هم از همین جا نشآت می گیرد.

زمانی که دولت عثمانی از هم فروپاشید یکی از اصلی ترین معضلات ملت های اسلامی این بود که اکثرا در حالتی از بی سوادی علمی و سیاسی به سر می بردند.

دلیل اصلی این بود که عثمانی ها باور داشتند باید همه ساکنین سرزمین های تحت سلطه آنها باید در حالت بی سوادی باقی بمانند تا همه رعیت باشند و عثمانی ها ارباب.

عثمانی ها همچنین باور داشتند اگر این ملت ها سواد سیاسی پیدا کنند ممکن است بر علیه آنها شورش کنند.

با توجه به این شرایط انگلیسی ها تصور داشتند که خوب پس از استقلال این کشورها از دولت عثمانی می توانند کنترل آنها را در اختیار بگیرند.

البته همین هم شد و با تصویب قوانین استعماری جدید به عنوان قیمومیت انگلیس وفرانسه قیمومیت بسیاری از کشورهای اسلامی را در اختیار گرفتند و نخبه هایی را تربیت کردند که توجهات سیاسی وابسته به آنها داشته باشند تا حکومت را در کشورهای اسلامی در دست بگیرند و این کشورها بصورت واسطه ای توسط انگلیس و فرانسه تحت حکومت قرار گیرند.

حتی زمانی که در ایران انقلاب مشروطه انجام شد بحث بیشتر این بود که ایرانی ها کدام سیاست را پیش روی خود قرار دهند سیاست شرقی یا سیاست غربی.

مشکل اصلی در کشورهای اسلامی هم این بود که نه سیستم سیاسی شرقی و نه سیستم های سیاسی غربی برای آنها ساخته شده بود و طبیعتا این ساختارهای سیاسی امکان برآورده کردن خواسته های مردم را نداشت.

ترامپ، فضا را منطقه بعدی عملیات نظامی نامید - اسپوتنیک ایران
ترامپ، فضا را منطقه بعدی عملیات نظامی نامید
مشاهده می کنیم در دوران مصدق همین که ایرانی ها نفت را ملی می کنند در دیگر کشورهای اسلامی هم نهضت ملی کردن منابع خدادادی راه می افتد.

در عراق عراقی ها به دنبال ملی کردن صنعت نفت پیش می روند و در مصر کانال سوئز را ملی می کنند و در لیبی و الجزایر مردم از ایران الگو برداری می کنند و به دنبال ملی کردن صنعت نفت خود می روند.

در واقع دلیل اصلی سرنگونی مصدق با توطئه انگلیس و ایالات متحده هم همین بود، چون باید مصدق عبرتی می شد برای دیگران.

انقلاب اسلامی در ایران هم روند جدیدی را شروع کرد.

کشورهای اسلامی متوجه شدند که به حکومتی نیاز دارند که بر اساس ساختار مورد نیاز آنها می باشد ونه اینکه الگویی از سیستم دیگر کشورها باشد.

موفقیت همین نظام جدید می تواند تهدید بزرگی برای همه نقشه های کشورهای غربی باشد چون که همه مسلمانان به فکر خواهند افتاد تا نظام هایی که با شرایط کشورهای آنها منطبق است راه بیاندازند.

همچنین موفقیت های ایران در همه زمینه های علمی می تواند دیگر ملت های اسلامی را تشویق کند تا به سمت نمونه ایرانی بروند.

با این شرایط بدیهی است وقتی که ایران در زمینه فضانوردی موفق می شود آمریکایی ها از غیض خود به خود بپیچند و این ساختارها را تحریم کنند تا هم دیگر کشورها را از همکاری با ایران در این زمینه منع کنند و هم اینکه کشورهای اسلامی را از همکاری با ایران در این زمینه و رشد علمی بر حذر دارد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала