خطوط ریلی دوستی تهران و مسکو

© Sputnik / Sergey Mamontov /  مراجعه به بانک تصاویر خطوط ریلی دوستی تهران و مسکو
خطوط ریلی دوستی تهران و مسکو  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جمهوری اسلامی ایران فعالانه در حال توسعه پروژه‌ها به منظور بهبود زیرساخت های حمل و نقل در این کشور است؛ اخیراً دولت ایران حدود 143 میلیون دلار به این پروژه‌ها اختصاص داده است. ایران برای توسعه راه آهن خود نه تنها از تولیدات داخلی بلکه از کمک سایر کشورها نیز استفاده می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، روسیه یکی از کشورهایی است که با ایران در زمینه توسعه راه آهن روابط گسترده‌ای دارد.

ارزش صادرات کالاهای ریلی «Made in Russia» از روسیه به ایران در سال 2016 میلادی از لحاظ ارزش 164 میلیون دلار و از لحاظ وزن 22.6 هزار تن بود که 16% آنرا لوکوموتیو، تراموا، قطعات آنها، تجهیزات مربوط به ساخت و نگهداری مسیرهای ریلی تشکیل می داد.

این ارقام  در سال 2017 به ترتیب 81 میلیون دلار، 36.2 هزار تن و46% و در  سال 2018 میلادی به ترتیب 34.8 میلیون دلار، 10.8 هزار تن و 58% بودند.


مزیت ماشین‌آلات روسی نسبت به رقبا چیست؟

دکتر سعید رسولی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
مدیر عامل راه آهن ایران: حرکت رو به جلو توسعه ریلی ایران علیرغم تحریم ها
ایران مشکلی برای خرید تجهیزات مشابه از اروپا ندارد اما تهیه لوازم و قطعات یدکی مورد نیاز برای نگهداری این ماشین‌آلات کار بسیار دشواری است. در مورد روسیه چنین دشواری‌هایی اندک است.

فدراسیون روسیه هیچ محدودیتی (در مقایسه با رقبای غربی) در تأمین تجهیزات و ارائه لوازم مورد نیاز برای نگهداری و تعمیر این ماشین‌آلات ریلی ندارد.

با در نظر گرفتن نرخ فعلی روبل در برابر یورو و دلار، قیمت‌ تجهیزات روسی نسبت به رقبا قابل تأمل‌تر هستند.

در سال 2017 مسکو و تهران قراردادی برای تولید واگن به امضا رساندند. در این قرارداد تولید 20 هزار واگن باری و هزار واگن مسافربری پیش بینی شده است. برطبق گزارش رسانه‌ها شرکت یونایتد واگن روسیه با سه شرکت ایرانی برای عرضه و مونتاژ واگن در ایران به توافق رسیده است. براساس توافقات صورت گرفته ایران تولید بدنه واگن‌ها و شرکت روس نیز تهیه چرخ ها و ترمزها را بر عهده دارد. شرکت یونایتد واگن در پی قرارداد با شرکت واگن سازی "اورال واگن زاود" تاکنون 600 واگن در سال 2016 و در حدود هزار واگن در سال 2017 به ایران ارسال کرده است.

توافق شرکت واگن سازی "اورال واگن زاود" به لطف وام 11.2 میلیارد روبلی وینشیکنومبانک (شرکت خدمات مالی و بانکداری دولتی روسی) و پوشش بیمه EXIAR (بخشی از گروه "مرکز صادرات روسیه") امکان پذیر شد.

ایران، وام روسیه را کجا خرج می کند؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ایران، وام روسیه را کجا خرج می کند؟
سایر شرکت‌های سازنده واگن روسیه نیز به صورت فعال در حال همکاری با ایران هستند. شرکت روسی سینارا (ماشین‌آلات حمل و نقل) توانست از بسیاری از رقبای اروپایی در بازار ایران پیشی بگیرد و بعنوان نخستین شرکت قرارداد بزرگی را با شرکت ساخت و ساز راه‌آهن FerrotecSteel منعقد کرد. بر اساس قرارداد منعقد شده با "خانه بازرگانی اس‌تی‌ام" که بخشی از هلدینگ سینارا (ماشین‌آلات حمل و نقل) می‌باشد، 36 واحد تجهیزات ریلی را در سال 2018 برای ساخت ، تعمیر و نگهداری به ایران تحویل داده است. ارزش این قرارداد 24 میلیون یورو بوده است.


چرا همکاری با روسیه در صنعت راه آهن برای ایران ضروری شده است؟

آنتون زوبیخین، مدیر کل مرکز پیشبرد فناوری های نوین "خانه بازرگانی اس‌تی‌ام" در گفتگو با اسپوتنیک ضمن صحبت درباره مشارکت با ایران امکانات بسیار زیاد روسیه در این بخش از بازار  ایران را خاطرنشان کرده و گفت:" این معامله  نه فقط در نتیجه تناسب مناسب قیمت ها و میزان مرغوبیت بلکه در نتیجه آن امکان پذیر شده که روسیه از مدتها پیش نشان داده که شریک مطمئنی در صنعت راه آهن است. این نکته از جمله پس از  آغاز اجرای قرارداد بسیار بزرگ برقی کردن  خطوط راه آهن ایران این نکته ثابت شده است. مشارکت ما با ایران را می توان به حق اولین نمونه جدی ورود محصولات صنعت راه سازی روسیه به جمهوری اسلامی ایران نامید".


چشم اندازی های همکاری روسیه و ایران در صنعت راه آهن

همکاری روسیه و ایران در صنعت راه آهن نه فقط برای دو کشور بلکه برای دیگر کشورهای آسیا و اروپا سودمند است. کمک روسیه برای ایران در صنعت راه آهن بسیار مهم است چون در نتیجه اجرای تعدادی از طرح ها ، کریدور حمل و نقل "شمال ـ جنوب" شکل می گیرد که دارای اهمیت عظیمی برای تعدادی از کشورها از جمله هند، جمهوری آذربایجان و کشورهای آسیایی و اروپایی شکل می گیرد. روسیه کشور پیشرفته ای از لحاظ فن و تکنیک بوده و از شبکه گسترده خطوط راه آهن و ترابری برخوردار است. این شبکه با بسیاری از کشورها مرتبط است اما با این حال روسیه برای استفاده از کریدور "شمال ـ جنوب" همچنین به ایران نیاز دارد. ایران نیز برای حمل و نقل کالاهای خود به اروپا به روسیه نیاز دارد. ایران با هیچ کشور دیگری غیر از روسیه دارای چنین روابط وسیع تکنیکی و تکنولوژیکی در این راستا نیست.

برقی سازی خط راه آهن 600 کیلومتری گرمسارـ اینچه برون به ارزش ۱.۲ میلیارد یورو یک طرح مهم دیگر برای ایران است. این طرح همچنین ارسال کالاهای ریلی و 40 دستگاه لوکوموتیو را در نظر می گیرد. پس از انجام کارهای لازم همچنین لوازم یدکی گوناگونی برای سرویس رسانی به خطوط راه اهن برای ایران ارسال خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала