اعلام تاریخ آغاز مرحله سوم کاهش وظایف برجام

اشتراک
حسن روحانی رئیس جمهور ایران اعلام کرد که ششم سپتامبر مرحله سوم کاهش عمل به وظایف برجام آغاز می شود.

به گزارش اسپوتنیک، حسن روحانی در برنامه تلویزیون دولتی ایران گفت: « از آنجا که ما به نتایج مطلوب خود نرسیدیم، گام سوم مربوط به کاهش وظایف در چارچوب برجام پس فردا اجرایی می شود.»

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران روز چهارشنبه و در جلسه هیئت دولت در زمینه روند مذاکرات بیان داشت: روند مذاکرات میان ایران با طرف‌های برجام رو به جلو است و به‌رغم حل بخش مهمی از اختلافات در مذاکرات با اروپا، هنوز به نقطه توافق نهایی نرسیده‌ایم.

روحانی ادامه داد: در همین چارچوب ایران گام سوم کاهش تعهدات برجامی خود را بر خواهد داشت و جزئیات این گام سوم را طی امروز و فردا اعلام و بر مبنای آن عمل خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: اگر در 20 مسئله اختلاف داشتیم، این اختلافات اکنون در 3 مسئله است و بخش عمده آنها حل شده‌اند اما هنوز به نقطه نهایی نرسیده‌ایم و بعید می‌دانم طی امروز و فردا نیز بتوانیم به توافق نهایی برسیم؛ در نتیجه گام سوم را بر خواهیم داشت و جزئیات این گام سوم را طی امروز و فردا اعلام و بر مبنای آن عمل می‌کنیم.

روحانی صبر راهبردی و اقدام ایران را در برابر خروج آمریکا از برجام، هوشمندانه دانست و بیان داشت: ایران اولین گام را برداشت و ظرف این اقدام، 2 ماه نیز فرصت داد. در همان دوره با چین، روسیه و اروپایی‌ها صحبت کردیم اما به نتیجه مطلوب نرسیدیم. هرچند که آنها توصیه می‌کردند گام دوم را برنداریم اما چون در عمل آنها کار مهمی انجام نداده بودند، گام دوم را برداشتیم. بعد از گام دوم باز هم گفتگو و مذاکره کردیم.

قره خانی: گام های ایران اروپا را از خواب غفلت بیدار کرده - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
قره خانی: گام های ایران اروپا را از خواب غفلت بیدار کرده

رئیس جمهور گفت: "طی این دوره یک گام‌هایی با هم برداشتیم، خیلی فاصله داشتیم در تلفن‌های روز اول بین ما خیلی فاصله بود اما الآن کلام همدیگر را خوب می‌فهمیم. آنها می‌دانند ما چه می‌خواهیم و ما هم می‌دانیم آنها چه می‌خواهند و کاملاً مفهوم است. در بسیاری از موارد به هم نزدیک شده‌ایم و در برخی از موارد هم هنوز اختلاف نظر داریم و به گام نهایی نرسیده‌ایم".

روحانی از تعیین یک چارچوب 5ماهه تا پایان سال میلادی با فرانسوی‌ها خبر داد و افزود: آنها می‌گویند "با اروپایی‌ها و چین و دیگران و خود آمریکا حرف می‌زنیم و هماهنگ می‌کنیم و بحث می‌کنیم". حرف ما با فرانسه در این زمینه و به‌نمایندگی از طرف اتحادیه اروپا و سه کشور بود.

رئیس جمهور ایران به گام سوم کشور اشاره کرد و بیان داشت: ظاهر این گام سوم، خیلی تکان‌دهنده نیست ولی باطن آن فوق‌العاده مهم است و به‌نظر من این گام، مهم‌ترین گامی است که برمی‌داریم و آثارش بسیار فوق‌العاده خواهد بود و ان‌شاءالله با این گام سوم، سازمان انرژی اتمی از این روند سرعت معمولی خارج می‌شود و فعالیتش شتاب می‌گیرد یعنی با دستوری که امروز یا فردا صادر خواهد شد سازمان انرژی اتمی برای رسیدن به اهدافش شتاب فوق‌العاده‌ای می‌گیرد.

رئیس جمهور ایران توضیح داد که "در عین حال 2 ماه دیگر فرصت می‌دهیم" و ادامه داد: ضمن این که گام سوم را برمی‌داریم، صحبت می‌کنیم و اگر به توافق رسیدیم باز هم راه برای مذاکره، منطق و توافق وجود دارد.

در سالگرد خروج آمریکا از برجام ، ایران هشتم ماه مه اطلاع داد که اجرای برخی بند های برجام را از جمله در ارتباط با غنی سازی اورانیوم و آب سنگین قطع می کند. ایران از سقف منابع اورانیوم با غنای پایین را ۳۰۰ کیلوگرم افزایش داد. به دنبال آن مقامات در تهران در خصوص مرحله دوم کاهش وظایف برام اطلاع دادند از آنجا که اعضای برجام نمی توانستند در عرض ۶۰ روز درخواست های تهران را اجرا کنند. ایران سطح غنی سازی اورانیوم را تا ۴.۵ درصد  رسانده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала