ایران منزوی نمی‌شود، آمریکا شکست می‌خورد

© Fotolia / Borna Mirahmadian ایران
 ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امریکا با زیر پا گذاشتن توافق هسته‌ای و تعداد دیگری از توافقنامه‌های بین‌المللی، اعتبار خود را زیر سؤال برده است.

به گزارش اسپوتنیک هانس بلیکس مدیرکل اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام داشت که آمریکا در منزوی کردن ایران ناکام مانده است.

مدیرکل اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفتگویی با رسانه‌های ایران تصریح کرد:« این خود امریکاست که با زیر پا گذاشتن توافق هسته‌ای و تعداد دیگری از توافقنامه‌های بین‌المللی، اعتبار خود را زیر سؤال برده است. این کشور کاری کرده که روابطش با اروپا دچار آسیب شود و خروج از برجام این آسیب و اختلاف را بیشتر کرده است.

کشورهای ایران و 1+5 چند سال برای رسیدن به توافق هسته‌ای مذاکرات فشرده و دقیقی انجام دادند. این توافق بخوبی این اطمینان را ایجاد کرد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران ماهیت صلح جویانه دارد. کشورهای طرف مذاکره با ایران در ازای تلاش ایران برای رفع نگرانی‌های آنها متعهد شدند که یک سری محدودیت‌های اقتصادی که علیه آن اعمال شده بود، بردارند. شورای امنیت سازمان ملل متحد هم این توافق را تأیید کرد. ایران در چند سالی که از دستیابی به این توافق می‌گذرد، همه تعهدات خود را به طور دقیق و کامل انجام داد اما این دولت امریکا بود که تصمیم گرفت با خارج شدن یک طرفه از این توافق، عملاً همه تعهدات خود را زیر پا بگذارد.

واکنش ایران به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران
واکنش ایران به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

یکی از نگرانی‌های امریکا این است که بعد از پایان دوره 10 ساله اجرای توافق هسته‌ای امکان نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود ندارد. این در حالی است که ایران علاوه بر برجام، عضوی از NPT پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است و علاوه بر اینکه این توافق را به طور کامل اجرا کرده، تاکنون هیچ کدام از بازرسی‌هایی که از طرف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برنامه‌های هسته‌ای آن انجام شده،   ثابت نکرده است که ایران تلاش می‌کند به سلاح هسته‌ای دست یابد. بنابراین به نظر می‌رسد که ترامپ بیشتر می‌خواست دستاوردهای دولت قبلی امریکا را کنار بگذارد.

این خود امریکاست که با زیر پا گذاشتن توافق هسته‌ای و تعداد دیگری از توافقنامه‌های بین‌المللی، اعتبار خود را زیر سؤال برده است. این کشور کاری کرده که روابطش با اروپا دچار آسیب شود و خروج از برجام این آسیب و اختلاف را بیشتر کرده است.

فکر می‌کنم در ماجرای توقیف نفتکش ایرانی از سوی جبل الطارق و آزادی آن از یک مخاطره بزرگ عبور کرده‌ایم اما احتمال زیادی وجود دارد که چنین وقایعی باز هم تکرار شود. گروه‌هایی در واشنگتن حضور دارند که برای آنها اهمیتی ندارد که نتیجه اقدامات‌شان ممکن است به آغاز یک جنگ بینجامد. از سوی دیگر تحریک و فشار مقام‌های اسرائیلی به امریکا هم به طور مستمر وجود دارد. آنها می‌خواهند که امریکا رسماً وارد جنگ با ایران شود. اما خب آزادی نفتکش ایرانی توانست کمی به آرام کردن فضای تشنج کمک کند.

ظریف: ایران پنج‌شنبه سومین گام کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام می‌کند - اسپوتنیک ایران
ظریف: ایران پنج‌شنبه سومین گام کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام می‌کند

اصلی‌ترین  حمله به برجام از جانب امریکا بوده است. شورای امنیت سازمان ملل برای همه معتبر است، کسی نمی‌تواند همین طوری از شورای امنیت و از یک توافق  بین‌المللی بیرون بیاید، برجام یک توافق معتبر است که یک قطعنامه شورای امنیت اجرای آن را تضمین کرده است.

امریکا پیمان و قطعنامه را شکست و ایران در پاسخ به این عهدشکنی در حال برداشتن قدم‌هایی است و به نظرم کار ایران بسیار معتدل‌تر از کار امریکایی‌هاست. زیرا امریکا می‌خواهد ایران را خفه کند و به طور نامعقول می‌خواهد  همه درآمدهای بین‌المللی  ایران را قطع کند. ایران می‌خواهد با برداشتن این قدم‌ها  نشان دهند که اگر امریکا به برجام بازگردد، ایران هم برمی‌گردد».  

گفتنی است، روابط آمریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ تیره تر شده است. رئیس جمهورآمریکا ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کنند. رهبران ایران در پاسخ ضمن رد این اتهامات قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی مستقل خود ادامه دهند.

در تاریخ 8 مه 2018، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала