وجود مقادیر زیادی منابع طبیعی در سطح کره‌ی ماه

© AP Photo / Kin Cheungوجود مقادیر زیادی منابع طبیعی در سطح کره ی ماه
وجود مقادیر زیادی منابع طبیعی در سطح کره ی ماه  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان بر این باورند که در لایه های مختلف سطح ماه مقادیر زیادی عناصر و فلزات مهم و گرانبها موجود است.

پژوهش های جدید محققان و سنگ شناسان حاکی از وجود مقادیر زیادی فلز و عناصر گرانبها در لایه های زیرین سطح کره ماه است که نتایج تحقیقات دانشمندان در مجله Nature Geoscience نیز ارائه گردیده است.

جیمز برنان پرفسور و سرپرست زمین و علوم زیست محیطی دانشگاه دال هوسی کانادا اذعان کرد که وی و همکارانش توانستند تحقیقات موازی ای بر روی سطح ماه و کره زمین انجام دهند که بر اساس آن مواد معدنی سطح این دو کره را مورد آزمایش قرار دادند.

وی چنین اظهار داشت : ما توانستیم به ارتباط در بین سنگ های آتش فشانی کره ماه و بوجود سولفید آهن در لایه های سطح زیرین پوسته ماه پی ببریم، بر اساس مطالعاتی که بر روی رسوبات معدنی کره زمین انجام شده است فلزات گرانبهایی نظیر پلاتین و پالادیوم اغلب در مجاورت سولفید آهن هستند.

یکی از معروفترین فرضیه های شکلگیری کره ماه ،فرضیه ی برخورد کیهانی است که سیاره ای دیگر به زمین اصابت کرده و در پی آن به شکل گیری ماه انجامیده و در نتیجه برخورد بخشی از سطح دو کره انرژی بسیار بزرگی ایجاد شده که مقادیری از مواد و عناصر سطح کره زمین را ذوب و جدا ساخته است، در این حالت زمین و ماه باید دارای ترکیب شیمیایی مشابهی باشند.

با این حال اندازه گیری هایی که از محتوای فلزات و عناصر مختلف بر روی سطح کره ماه در سال 2006 میلادی انجام شد به طور غیر منتظره ای حاکی از میزان پایین آن بود که پژوهشگران و کیهان شناسان توضیحی در رابطه با آن هنوز نتوانستند بیابند.

ولی در پژوهش های جیمز برنان و تیمش که اخیرا انجام دادند نشان می دهد که پلاتین و پالادیوم میتوانند مرتبط با سولفید آهن در لایه های ژرف سطح کره ماه باشند در حالیکه در ماگماهای خارج شده از اعماق کره ماه این فلزات یافت شده اند.

محققان و نویسندگان نتایج بررسی خود را بر اساس تجسس و تحقیقات آزمایشگاهی عنوان داشته اند که بر طبق آن در شرایطی نزدیک به شرایط داخلی کره ماه به احتمال نه چندان زیاد اتصال و نزدیکی فلزاتی همچون پلاتین و پالادیوم با سولفید آهن باعث انتشار و خروج این فلزات به لایه های بیرونی کره ماه می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала