معمای حمله سایبری اسرائیل–آمریکا به کارخانه نطنز ایران

© Sputnik / Alexey Malgavko /  مراجعه به بانک تصاویر حمله سایبری اسرائیل – آمریکا به ایران
حمله سایبری اسرائیل – آمریکا به ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عملیات سری تحت عنوان « Olympic Games»، برای کندکردن توسعه برنامه هسته‌ای ایران طراحی شده بود.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به گفتگوی منبعی با Yahoo News، عملیات سری تحت عنوان «Olympic Games»، برای کندشدن توسعه برنامه هسته‌ای ایران طراحی شده بود.

در عرض سالهای طولانی عملیات سایبری Stuxnet علیه ایران یک معما شده بود. این موضوع عجیب بود که چطور ویروس Stuxnet توانست از سیستم بخوبی حفاظت شده کارخانه غنی سازی اورانیوم در شهر نطنز سردربیاورد.

به گفته وبگاه نامبرده، جاسوسی در این رابطه نقش اصلی را ایفا کرده بود که برای سازمان اطلاعات  هلند به دستور سازمان سیا آمریکا و موساد اسرائیل کار می کرد. مطابق با این اطلاعات، مهندس ایرانی  کارخانه نامبرده که برای سازمان اطلاعات هلند AIVD کار می کرد اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار آنها گذاشت که به برنامه‌نویسان آمریکایی کمک کرد ویروس خود را وارد سیستم کارخانه غنی سازی اورانیوم در نطنز بکنند. سپس جاسوس ورود Stuxnet به سیستم را با کمک USB ممکن ساخت.

عملیات محرمانه که « بازیهای المپک» نامیده شده بود برای کندکردن روند توسعه برنامه هسته‌ای ایران در نظر گرفته شده بود و اینکه برای برقراری تحریم ها و جلب کشورها به مذاکرات وقت کافی در دسترس آنها قرار بگیرد.

این عملیات مشترک آمریکا و اسرائیل بود که سازمان های اطلاعات سیا، موساد و آژانس امنیت ملی ، وزارت دفاع اسرائیل  و بخش ملی اسرائیلی SIGINT(چیزی شبیه آژانس امنیت ملی اسرائیل)در آن شرکت داشتند.

مطابق با گفته منبع نامبرده، آمریکا و اسرائیل از سه کشور دیگر نیز کمک دریافت کردند که دو کشور هلند و آلمان بود و فرض می شود که فرانسه کشور سوم شرکت کننده در این عملیات باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала