لو رفتن ماهواره جاسوسی آمریکا با توئیت ترامپ

© REUTERS / Pool / Christian Hartmannموافقت رئیس جمهور آمریکا با پیشنهاد خط اعتباری مکرون برای ایران
موافقت رئیس جمهور آمریکا با پیشنهاد خط اعتباری مکرون برای ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برخی کارشناسان رصد ماهواره ها معتقدند که پیام توئیتری ترامپ درباره ایران به جمهوری اسلامی کمک کرد تا اطلاعات بیشتری را در خصوص نحوه کار ماهواره جاسوسی سری کسب کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، رادیو ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) روز سه‌شنبه گزارش داد که  پیامی که اخیرا ترامپ در توییتر خود در خصوص یک حادثه مرتبط با برنامه فضایی ایران منتشر کرد ، باعث شد که نوع ماهواره جاسوسی آمریکا لو برود.

«مارکو لنگبروک» از رصدکنندگان سامانه‌های ماهواره‌ای که در هلند مستقر است، به ان‌پی‌آر گزارش داد که تقریبا تردیدی وجود ندارد که عکسی که ترامپ از انفجار در سایت پرتاب موشک سمنان منتشر کرده، توسط ماهواره موسوم به «USA 224» گرفته شده است.

این ماهواره که در سال ۲۰۱۱ توسط دفتر شناسایی ملی آمریکا به فضا پرتاب شد، یکی از محرمانه‌ترین ماهواره‌های آمریکاست و تقریبا تمام اطلاعات مربوط به آن سری نگه داشته شده است. لنگبروک خاطر نشان می کند که به واسطه مدار حرکت و اندازه این ماهواره، اغلب متخصصان معتقدند که این ماهواره از نوع ماهواره‌های شناسایی چندین میلیارد دلاری «KH-11» است.

لنگبروک افزود: «این در اصل یک تلسکوپ بزرگ است که به تلسکوپ هابل چندان هم بی‌شباهت نیست، اما به جای آنکه به ستاره‌ها نگاه کند، رو به زمین است و از تمام جزئیات عکس‌برداری می‌کند.»

هفته گذشته ترامپ در اقدامی کم سابقه، تصویری طبقه‌بندی‌شده از انفجاری که به واسطه یک نقص فنی در سایت سمنان رخ داده، در توییتر خود منتشر نمود. به نوشته ان‌پی‌آر، این عکس به شدت توجه افرادی که مسیر حرکت ماهواره‌ها را دنبال می‌کنند، جلب کرد. این افراد با توجه به نوری که از ماهواره‌ها ساطع می‌شود، حتی مسیر ماهواره‌های جاسوسی را نیز دنبال می‌کنند و با محاسبات ریاضی تشخیص می‌دهند که هر ماهواره در هر لحظه در حال رصد کدام نقطه از زمین است.

به نوشته این شبکه، برخی از رصدکنندگان ماهواره با مدل‌سازی رایانه‌ای حتی زاویه برداشته شدن عکس را نیز شبیه‌سازی کرده اند. پیش از این بعضی بر این اعتقاد بودند که این عکس توسط یک پهپاد یا هواپیمای جاسوسی گرفته شده، اما محاسبات انجام‌شده توسط افرادی که ماهواره‌ها رصد می‌کنند، این گمانه‌زنی را رد می‌کند.

«ملیسا هنهام» از کارشناسان تصویربرداری ماهواره‌ای و معاون گروه «شبکه آزاد هسته‌ای» مستقر در وین یکی از افرادی که گمان می‌کرده این تصویر توسط یک پهپاد گرفته شده باشد. وی با بیان اینکه نحوه عملکرد این ماهواره غافلگیر شده، در خصوص عواقب افشای اطلاعات مذکور خاطر نشان می کند: «تصور می‌کنم که رقبای [ایالات متحده] هم این تصویر را بررسی خواهند کرد و آن را مهندسی معکوس می‌کنند تا دریابند که سنسور آن چطور کار می‌کند و در آن از چه نوع تکنیک پس از تولیدی، به کار رفته است؟»

رئیس‌جمهور آمریکا در حالی از خرسندی از این حادثه اطلاعات طبقه‌بندی‌شده آمریکا را لو داد که دولت ایران تأکید کرده است که در این حادثه به ماهواره ایرانی آسیبی نرسیده و دلیل انفجار نیز یک نقص فنی بوده است. «علی ربیعی» سخنگوی دولت در این رابطه گفته است: «انفجار در سکو زمانی روی داده که هنوز ماهواره‌ای به سکو منتقل نشده بود و اساسا حادثه در محل آزمایش بوده است و نه در محل پرتاب.»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала