هیچ تصمیمی برای مذاکره دو جانبه با آمریکا نداریم

اشتراک
روحانی: آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده اند که با فشار حداکثری نمی توانند ملت ایران را به زانو درآورند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، رئیس جمهور ایران با صحبت از دیپلماسی فعال کشور گفت که بدون مقاومت داخلی راه به جایی نمی بریم و بدون دیپلماسی فعال هم مسیر و راه ما دشوار خواهد بود.

حسن روحانی افزود:« شرایط امروز کشور، ‌ سخت و پیچیده است که نیاز به نقش آفرینی استثنایی از سوی مجلس شورای اسلامی، دولت، قوه قضاییه و سایر ارکان کشور دارد.به یاد ندارم که هیچ کشوری در تاریخ دهه های گذشته همانند ایران امروز در فشار اقتصادی بی حد و حصر، حداکثری استکبار جهانی و دشمنان مرز و بوم قرار گرفته باشد.

در 16 ماه پیش طرحی بود که با اعلام و اجرای تحریم شدید علیه جمهوری اسلامی ایران، حداکثر کشور ۶ ماه بیشتر نتواند تاب آوری داشته باشد. اگر به تاریخ کشورهای دیگر مراجعه کنیم با چنین تحریمی که از تحریم صادرات نفت و سایر موارد گرفته تا تحریم شدید بانکی و تا تحریم کشتی رانی و بیمه و سایر تحریم هایی که امروز با آن مواجه ایم، هیچ کشور معمولی نمی توانست ۶ ماه تحمل کند.

امروز نگاه دنیا نسبت به ایران بعد از 16 ماه مقاومت حتی نگاه آمریکا نسبت به ملت ایران عوض شده است. آنها هم به این نتیجه رسیده اند که با فشار حداکثری نمی توانند ملت ایران را به زانو درآورند. این همه پیغام با واسطه با سراسر جهان که امروز مشاهده می کنیم به خاطر همین یاسی است که بر نقشه دشمن و افکار دشمن مستولی شده است.

وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران
شکست آمریکا در صحنه دیپلماسی؟

آنها می دانند این راه پاسخ نخواهد داد. ما در آغاز راهبردی که نظام ما برابر توطئه آمریکا اتخاذ کرد راهبرد صبر انقلابی و تدبیر عقلانی بود. ما با صبر انقلابی و تدبیر عقلانی نگذاشتیم ایران تنها بماند و توانستیم آمریکا را در انزوا قرار دهیم.

آمریکایی ها در تاریخ جهان از آن زمانی که ابرقدرتی خود را شروع کردند برای نخستین بار است علیه یک ملت و کشور برنامه ریزی و توطئه می کنند و دنیا به آنها روی خوش نشان نمی دهد، رای مثبت نمی دهد و راه آنها را نمی پذیرد و حداقل در بیان و زبان و سیاست با ملت ایران همنوا هستند و از لحاظ سیاسی و حقوقی در مجامع حقوقی بین المللی و در دادگاه بین المللی ملت ایران پیروز این صحنه بوده است».

گفتنی است، روابط آمریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ تیره تر شده است. رئیس جمهورآمریکا ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کنند. رهبران ایران در پاسخ ضمن رد این اتهامات قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی مستقل خود ادامه دهند.

در تاریخ 8 مه 2018، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

در ماه های اخیر تنش ها میان ایران و آمریکا به طور قابل توجهی افزایش یافته است و مقامات آمریکا علاوه بر تشدید تحریم ها علیه ایران، تحریم های شدیدی را نیز علیه بخش های کلیدی اقتصاد این کشور اعمال کرد. واشنگتن هدف خود از اعمال این تحریم ها را تغییر رفتار جمهوری اسلامی اعلام می کند. آمریکا به وسیله تحریم های ثانویه، خریداران نفت ایران را مجبور به توقف خرید نفت از این کشور کرد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала