بن سلمان مسافرت شاهزاده‌ها را کنترل می‌کند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / قدردانی پمپئو از ولیعهد عربستان
قدردانی  پمپئو از ولیعهد عربستان  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فشارهای بن سلمان علیه پسر عموهایش تنها به ثروتمندان و صاحب منصبان آنها که خطری برای او در قدرت هستند، محدود نشده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «العربی الجدید» قطر، فشارهای بن سلمان علیه پسر عموهایش تنها به ثروتمندان و صاحب منصبان آنها که خطری برای او در قدرت هستند، محدود نشده است.

یک منبع در خاندان حاکم عربستان به نشریه نامبرده گفت:«این روزها تمامی اعضای خاندان حاکم از بزرگ تا کوچک تحت نظر هستند و هیچ کسی نمی‌تواند بدون کسب اجازه از شخص بن سلمان اقدامی انجام داده و یا جایی بروند و در تعطیلات تابستان سال جاری بسیاری از شاهزادگان نتوانستند به سفر اروپایی بروند.

تقریبا یک سال پیش مادربزرگ دو برادر از خاندان حاکم که اصالتا کویتی و از خاندان قبیله‌ای مستقر در حد فاصل کویت و عربستان بود، فوت کرد، زمانی که آن دو برای حضور در مراسم خاکسپاری درخواست سفر به کویت را دادند، متوجه شدند که ممنوع السفر هستند».

روسیه در ذخایر طلا و ارز از عربستان سعودی پیشی خواهد گرفت - اسپوتنیک ایران
روسیه در ذخایر طلا و ارز از عربستان سعودی پیشی خواهد گرفت

در دوره پیش از بن سلمان، سلسله مراتب در خاندان سعودی متفاوت بود، شاهزادگان و مردان خاندان حاکم جایگاه‌های متفاوتی در هرم قدرت داشتند، برادران پادشاه دستگاه‌های امنیتی و حاکمیتی مهم را در کنترل داشتند و شاهزادگان درجه دوم و سوم از نفوذ تجاری و سیاسی در برخی دستگاه‌های مهم دولت برخوردار بودند.

با نفوذی که شاهزادگان عربستانی برخوردار بودند، هر کدام از آنها به شخصه یک دولت کوچک را مدیریت می‌کردند که صدها میلیون در ماه درآمد داشت و هزاران کارمند بوروکرات زیر دست آنها کار می‌کردند. برخی از آنها روزنامه‌های خصوصی و شبکه‌های خبری داشتند و نظرات و رویکردهای خود درباره مسایل سیاسی و اجتماعی مختلف را بدون هیچ شک و تردیدی ابراز می‌کردند، با وجود اینکه حرف آخر را شخص پادشاه می‌زد و کسی هم جرأت نداشت با او مخالفت کند، این مساله موجب توازن قوا میان شاخه‌های مختلف خاندان سعودی شده بود.

فشارهای بن سلمان علیه پسر عموهایش تنها به ثروتمندان و صاحب منصبان آنها که خطری برای او در قدرت هستند، محدود نشده بلکه شامل حال شاهزادگان درجه سوم و چهارم هم می‌شود، از جمله اینکه سلمان بن عبدالعزیز بن سلمان آل سعود و پدرش عبدالعزیز به همراه 11 شاهزاده دیگر به دلایل نامعلومی توسط یک گردان امنیتی بازداشت شدند.

شاهزاده احمد نیز به دلیل اختلاف نظر با برادرش ملک سلمان، پس از ماجرای هتل ریتز کارلتون از عربستان گریخت و در لندن ساکن شد اما پس از ماجرای قتل جمال خاشقجی در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول در اکتبر گذشته، این کشور برای کاهش فشارها بر بن سلمان به او نیاز پیدا کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала