گزارش و تحلیل

جنگ پهپادها در خلیج فارس؟

© Photo / IRNAپهپاد جاسوسی آمریکا
پهپاد جاسوسی آمریکا  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دوران «بزن د ر برو» که یک کشوری بیاید تجاوزی بکند و یک حمله ای بکند تمام شده است.

بریتانیا در حال بررسی امکان استقرار پهپادهای خود در خلیج فارس  در زمینه توقیف نفتکشی است که تحت پرچم بریتانیا در حال شناوری بود.  به گزارش اسکای نیوز، انگلیس قصد جابجایی پهپادهای خود مستقر در کویت را دارد که بر فراز خاک سوریه و عراق در حال انجام پرواز هستند. اعلام شده است که پروازهای نظارتی در قالب کمک به کشتی های جنگی بریتانیا انجام خواهد شد که تانکر تحت پرچم بریتانیا در تنگه هرمز را همراهی می کنند.

اسپوتنیک در این خصوص با آقای علی رضا رضاخواه ، تحلیلگر مسائل بین الملل و کارشناس ارشد در مطالعات آمریکا به گفتگو نشست.

پرسش: آیا چنین اقدامی از سوی انگلیس باعث افزایش تشنج در منطقه نخواهد شد؟

پاسخ: یک جنبه این داستان خرید و فروش تسلیحات است. بازار خرید و فروش تسلیحات کشورهای عربی در منطقه خلیج فارس بشدت گرم است و کشورهای غربی رقابت جدی با یکدیگر دارند و انگلیسی ها با عنوان جدیدی مانند مجموعه پهپادها به خلیج فارس آمده‌اند و دارند بازاریابی می‌کنند.

نکته دوم آن است که طبیعتاهرگونه حضور نظامی خارجی در منطقه خلیج فارس، باعث افزایش تنش در منطقه می شود. انگلیسی ها هم ظرفیت تنش‌زایی دارند، ولی اینکه بعد بتوانند این تنش ها را به آرامش برگردانند نیاز به تلاش بیشتری خواهد داشت. لذا این اقدام انگلیسی ها در صورتی که اینکار را انجام بدهند به افزایش تنش خواهد انجامید. تحقق سناریوی پهپادی نیاز به زمان و آموزش مجدد دارد.

دریافت غرامت نفتی از آمریکا و انگلیس توسط ایران - اسپوتنیک ایران
دریافت غرامت نفتی از آمریکا و انگلیس توسط ایران

آنچه که از لحاظ ژئوپلیتیک ملاحظه می کنیم عقب‌نشینی آمریکایی ها در عرصه های امنیتی- دفاعی در عرصه های نظامی است. آنها مداخلات نظامی خود را دارند کمتر می کنند که هم در نقاط مختلف جهان و هم در منطقه خاورمیانه مشاهده می شود. انگلیسی ها سعی می کنند این خلاء ها را پر کنند و یک نوع تأثیر روانی است و اینکه کشورهای عرب حاشیه منطقه خلیج فارس احساس بکنند که تنها نمانده‌اند و همپیمانان غربی آنها احتمالا به عنوان حامی به آنها کمک می کند.

پرسش: واکنش ایران نسبت به استقرار پهپادها از سوی انگلیس چه خواهد بود؟

پاسخ: ایران توی حوزه امنیتی خودش نشان داده است که سقف امنیتی و بخصوص مرزها برای جمهوری اسلامی ایران یک خط قرمز است و هرگونه تخطی از اینگونه از سوی کشورهای خارجی نسبت به مرزهای جمهوری اسلامی ایران انجام بشود پاسخ محکمی دریافت خواهند کرد. آمریکایی ها این تجربه را داشته‌اند و پهپاد آن ها توسط ایران زده شده است. تجربه جمهوری اسلامی ایران چه توی حوزه آفندی و پدافندی در زمینه تکنولوژی پهپادی خیلی جلوتر از کشورهای منطقه است. بارها تجربه نشان داده است که وارد این بازی‌ها شدن چیزی جز شکست برای نیروهای ماجراجو بدنبال نخواهد داشت. آخرین نمونه این بازی را در لبنان مشاهده کردیم که پاسخ سریعی حزب الله لبنان به اسرائیلی ها داد. بدین ترتیب معادله مقاومت توانسته توزان خوبی را در حوزه توازن قوا بوجود بیاورد و به این راحتی ها نیست که یک بازیگر خارجی بیاید و منطقه را بهم بریزد و یا توانایی بهم ریختن توازن قوا در منطقه را داشته باشد.

پرسش: آیا جنگ پهپادها در منطقه رخ خواهد داد؟

پاسخ: پهپادها به عنوان ابزار نظامی دارند وظایف خود را به انجام می رسانند و اصطلاحا مقام رهبری بارها گفته‌اند که دوران «بزن د ر برو» که یک کشوری بیاید تجاوزی بکند و یک حمله ای بکند تمام شده است. ما از یک پهپاد به عنوان یک ابزار نظامی برای دفاع از کیان و خاک جمهوری اسلامی استفاده می کنیم. ایران از این پهپادها خوب استفاده می‌کند.

اگر جنگ راه بیفتد «جنگ پهپادی» نخواهد بود و فقط محدود به یک سلاح و یا ابزار نظامی نخواهد بود. طبیعتا این جنگ می تواند گستره دیگری داشته باشد. پهپادها ابزار کم هزینه‌ای هستند و انگلیسی ها دیدند اگر کشتی ما را گرفتند، ایران توانسته از وسیله معتبرتری برای گرفتن کشتی آنها استفاده بکند. دست جمهوری اسلامی ایران به دلیل قرار گرفتن توی منطقه ژئوپلیتیک مناسب، بالاتر از بازیگرهای بیرونی منطقه است. جمهوری اسلامی ایران اگر صلاح بداند از ابزار پهپادی خودش استفاده خواهد کرد. ولی سیاست ایران در منطقه همیشه به گونه ای بوده است که سعی بکند از تنش زایی جلوگیری بکند، یعنی تلاش بکند با همسایه های خودش به سمتی گام بردارد که انگلیسی ها برای دسیسه‌آفرینی موفق نباشند. ایران با همسایگان خود صحبت می کند تا مانع از تشنج‌زایی بشوند که انگلیسی ها بدنبال آن هستند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала