گزارش و تحلیل

چرا توریسم در ایران پا نمی گیرد؟

© Depositphotos.com / Efesenkoچرا توریسم در ایران پا نمی گیرد؟
چرا توریسم در ایران پا نمی گیرد؟  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران جزو ده کشور برتر جهان از نظر شرایط آب و هوایی و مناطق گردشگری تاریخی و مذهبی می باشد اما چیزی کمتر از نیم درصد توریسم جهانی را به خود اختصاص داده.

شاید برخی متوجه نباشند اما توریسم به تنهایی می تواند منجر شود در آمد های ارزی ای عاید مملکت شود که به مراتب بیشتر از درآمد نفت می باشد.

برخی باور دارند که چون توریست های خارجی در ایران مشکل حجاب ویا خوردن مشروب ویا الزام به پایبندی به قوانین اسلامی را دارند ممکن است حاضر نباشند به ایران بیایند.

البته نمی توان انکار کرد که این موارد برای بخش بزرگی از توریست ها چه داخلی چه خارجی اهمیت دارد اما نمی توان آن را تنها دلیل دانست.

گردشگران منطقه رتبه ی اول را به ایران دادند - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
گردشگران منطقه رتبه ی اول را به ایران دادند
بسیاری توریست ها هم هستند که ترجیح می دهند به جایی بروند که قوانین اسلامی در آن مراعات شود.

حتی امروزه در کشور همسایه مان ترکیه استخر ها و هتل ها ومراکز تفریحی ای ایجاد شده که قوانین اسلامی را رعایت می کنند چون خیلی ها اصلا چنین توریسمی را می خواهند.

ما ایرانی ها چه قدر از آنها را توانسته ایم جذب کنیم.

حتی چه قدر از توریست های وطنی را توانسته ایم جذب کنیم.

کافی است به لیست تورها نگاه کنید می بینید که تور ترکیه و یا دبی و یا حتی کربلا و نجب بسیار ارزانتر از مثلا تور کیش می باشد.

سرویس و خدماتی که شما در ترکیه ویا دبی دریافت می کنید بسیار ارزانتر از سرویس و خدماتی است که شما در ایران دریافت می کنید، حتی اگر بخواهیم هزینه ها را دلاری حساب کنیم.

البته مدتی به دلیل تفاوت قیمت ارز قیمت ها در ایران بسیار خوب شده بود ولی متاسفانه از این فرصت استفاده نشد و به جای اینکه از این فرصت استفاده شود تا توریست ها به ایران جذب شود مراکز گردشگری در ایران هزینه های خود را دلاری حساب کردند و بر اساس دلار بالا بردند.

در ترکیه وقتی که ایالات متحده این کشور را در تحریم قرار داد و قیمت لیر ترکیه سقوط کرد ما نه فقط مشاهده نکردیم که ترک ها قیمت ها را به دلار حساب کنند بلکه حتی روی قیمت های خدمات خود به لیر هم تخفیف هایی را اعمال کردند تا توریست ها را جذب کنند.

حتی در مورد قیمت کالای خود نیز همین کار را کردند و با سقوط قیمت لیر کالای ترکی در مقایسه با دیگر کالا ارزانتر شد و امکان سفر و اقامت در ترکیه بسیار ارزانتر حساب می شد و به این دلیل هم بسیاری از گردشگران به سمت ترکیه سفر کردند هم اینکه کالای ترک فروش فراوان داشت.

دقیقا بر عکس اتفاقاتی که در ایران افتاد.

طبق آمار و ارقام چیزی حدود چهار ملیون ایرانی در سال برای سفر های غیر زیارتی از ایران به دیگر کشورها سفر می کنند.

اگر سفرهای زیارتی را نیز به اینها اضافه کنید ببینید چه عددی به دست می آید.

همه اینها هم ارز از کشور خارج می کنند.

تصور کنید اگر همین ارز در کشور باقی بماند چه می شود؟

آیا واقعا نمی توانیم شرایطی را فراهم کنیم که این گردشگران برای تفریح به خارج نروند؟

حال تصور داشته باشید اگر شرایط همان تورهای دیگر کشورها برای گردشگران ایرانی فراهم شود چه می شود؟

اگر گردشگری در ایران رونق یابد و بتوان امکانات توریستی مناسب برای گردشگران خارجی فراهم کرد قطعا همین ماجرا می تواند موجب شکست تمام تحریم ها بر علیه ایران گردد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала