گزارش و تحلیل

نمایشگاه ماکس فرصتی برای همکاری های بیشتر ایران و روسیه+ویدیو

© Sputnik / Vladimir Astapkovichنمایشگاه ماکس فرصتی برای همکاری های بیشتر ایران و روسیه
نمایشگاه ماکس فرصتی برای همکاری های بیشتر ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نمایشگاه بین المللی هوافضای روسیه ماکس-2019 از 5 تا 10 شهریور در محل مجموعه نمایشگاهی هوا- فضا در حومه مسکو و در شهر ژوکوفسکی برگزار می شود.

نمایشگاه هوافضای روسیه با نام ماکس در سال 2019 با حضور کشورهای مختلف جهان در روسیه برگزار خواهد شد. در نمایشگاه امسال بیش از 340 شرکت از 17 کشور جهان منجمله ایران شرکت می کنند و آخرین دستاورهایی هوایی و فضایی خودشان را به نمایش خواهند گذاشت. ایران همواره در نمایشگاه های ماکس روسیه حضور فعال و چشمگیری داشته است. درباره جزییات بیشتر درباره حضور ایران در این نمایشگاه با آقای بیژن بنکدار، دبیر نمایشگاه بین المللی هوایی ایران به گفتگو نشستیم.

بیژن بنکدار، دبیر نمایشگاه بین المللی هوایی ایران در رابطه با نمایشگاه ماکس روسیه گفت:

"نمایشگاه بین المللی هوایی ایران در حدود 18 سال پیش درجزیره کیش راه اندازی و بعنوان صحنه ارائه توانمندی های هوایی ایران معرفی شد. از همان ابتدا ما یک همکاری بسیار خوبی با نمایشگاه ماکس روسیه داشتیم و یک توافق بین دو کشور امضاء شد که دو طرف در نمایشگاههایی که در دو کشور برگزار می شود به عنوان یک همکاری سمبلیک حضور پیدا کنند. این ارتباط از همان زمان برقرار شده و تا به امروز کماکان ادامه پیداکرده است."

وی همچنین از حضور گروه شوالیه های روسی از سه سال قبل در این نمایشگاه خبر داد و گفت: "در همین راستا، حدود سه سال پیش در نمایشگاه هشتم، ما از گروه شوالیه های روسی برای حضور در این نمایشگاه دعوت کردیم و حضوراین گروه بازتاب بسیار خوبی داشت و با استقبال بازدیدکنندگان ایرانی درجزیره کیش روبرو شد. در نهمین نمایشگاه نیز از تیم "میگ 29" روسیه دعوت کردیم که باز هم با استقبال خوبی همراه شد و امیدواریم در سال 2020 که دهمین نمایشگاه ما برگزار خواهد شد، این اتفاق تکرار شود."

بنکدار درباره اینکه چه گروهی از روسیه برای شرکت در دهمین نمایشگاه بین المللی هوایی در ایران، حضور پیدا می کند پاسخ داد: "این موضوع بستگی به روسیه دارد و اینکه چه گروهی آمادگی حضور در این نمایشگاه را دارد."

در نمایشگاه ماکس هر ساله کشورها آخرین فناوری هوایی خود را به نمایش می‌گذارند - اسپوتنیک ایران
مراسم افتتاحیه نمایشگاه هوایی ماکس 2019

وی نمایشگاه هوایی ایران را یک مارکت بسیار بزرگ دانست و گفت:

"شاید تحریم ها علیه ایران بر روی این نمایشگاه تاثیراتی گذاشته باشد، ولی یکی از جذاب ترین مارکت های دنیاست. شاید بیش از هزارمیلیارد دلار ارزش این مارکت باشد به این دلیل که ایران به دنبال بازسازی ناوگان هوایی این کشور است و ممکن است ایران در دهه آینده بیش از500 فروند هواپیما مسافربری در اندازه های مختلف نیاز داشته باشد و درکنار آن توانمندی ایران در عرصه هوایی و هوانوردی فوق العاده زیاد است و افراد متخصص بسیاری حرفه هستند."

بنکدار تحریم ها را عاملی در خودکفایی ایران دربسیاری از زمینه ها اعلام کرده و گفت: "ما تولیدات خیلی خوبی در زمینه های مختلف داریم. اگر در آینده فضا برای همکاری های بین المللی فراهم شود، می توان گفت که یکی از بهترین فرصت ها در خاورمیانه وخلیج فارس خواهد بود."

وی درباره اولین حضور گروه روسی در ایران گفت: "این حضور یک انعکاس بسیار خوبی در منطقه خلیج فارس داشت و می توان گفت که نخستین همکاری دو کشور در یک بعد دیگر خود را نشان داد و برای ایران و روسیه یک موقعیت جدید ایجاد کرد که می تواند زمینه همکاری های اساسی تر در زمینه هوا و فضا باشد."

بنکدار درباره حضور ایران در نمایشگاه ماکس گفت: "حضور ما این فرصت را ایجاد می کند که ما در بسیاری از زمینه های هوایی با دولت روسیه همکاری بسیار نزدیکتری داشته باشیم. همکاری های دو کشور آغاز شده و همچمنان تداوم دارد. در مورد "سوپرجت" ما یک برنامه مفصلی داشتیم که شرکت های هواپیمایی ایران تصمیم داشتند از شرکت هواپیما سازی سوخو بازدید کنند که بتوانند جایگزین مناسبی برای هواپیماها در ایران پیدا کنند که این موضوع همچنان ادامه دارد. همچنین احتمال بررسی هایی روی مدل "ام اس 21" صورت خواهد گرفت. در هر صورت در بسیاری از زمینه ها بخصوص فضایی ایران فرصت های مناسبی را برای همکاری داشته باشد."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала