ارزان شدن اجناس در ایران با کاهش قیمت ارز؟

© AP Photo / Doha Newsارزان شدن اجناس در ایران با کاهش قیمت ارز؟
ارزان شدن اجناس در ایران با کاهش قیمت ارز؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قیمت اکثر اجناس فارغ از اینکه ارتباطی به قیمت ارز دارد یا نه، بالا می‌رود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، روسای کمیسیون‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اعلام کردند که با مکانیزم افرایش قیمت همه آشنا هستند و بلافاصله با افزایش قیمت ارز، قیمت اکثر اجناس را فارغ از اینکه ارتباطی به قیمت ارز دارد یا نه، بالا می‌برند.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق تهران خاطرنشان کرد:« طی یک سال گذشته سیر صعودی نرخ ارز آنچنان بی‌ضابطه بود که همه با ترس و گمان معاملات را انجام می دادند و یا برای فروش دست نگه می‌داشتند، اما پس از آن روند ارز، کاهشی شد و قیمت بسیاری از اجناس نیز به تبع آن پایین آمد.

فروش اجناس به دلار در بازار تبریز +عکس - اسپوتنیک ایران
فروش اجناس به دلار در بازار تبریز +عکس

ممکن است در یک بازه زمانی قیمت ارز کاهش یابد اما دوباره رویه متفاوتی در پیش گیرد، به همین دلیل معمولا برای کاهش قیمت، مقاومت وجود دارد.اگر قیمت ارز برای مدت زمان طولانی ثابت بماند، قطعا قیمت اجناس نیز کاهش یافته و به نرخ واقعی خود می‌رسد».

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در این خصوص توضیح داده گفت:« این قبیل انتظارات درست نیست، چرا که اجناس موجود در بازار ایران با قیمت ارز قبلی تولید شده و نمی‌توان انتظار داشت تولیدکننده آن را ارزان‌تر بفروشد.

کاهش یا افزایش قیمت ارز برای تاثیرگذاری روی قیمت نهایی محصولات به زمان حداقل سه ماهه نیاز دارد. مثلا اگر در همین بازه زمانی که قیمت ارز پایین است ثبت سفارش انجام دهیم، حداقل سه ماه بعد آن سفارش را تحویل می‌گیریم.

در کشور ما متاسفانه برخی افراد مواد اولیه خود را با ارز ارزان تهیه کردند اما به محض افزایش قیمت ارز، قیمت اجناس را بالا بردند که این موضوع به اعتماد مصرف‌کنندگان لطمه وارد کرد.اگر قیمت‌ها مانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود، برخی از مشکلات حل خواهد شد».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала