درخواست ایران از ژاپن برای عدم پیوستن به ائتلاف دریایی خلیج فارس

© Photo / United States government work/Eric Cofferدرخواست ایران از ژاپن برای عدم پیوستن به ائتلاف دریایی خلیج فارس
درخواست ایران از ژاپن برای عدم پیوستن به ائتلاف دریایی خلیج فارس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که ژاپن نباید به ائتلاف دریایی خلیج فارس به رهبری آمریکا بپیوندد.

به گزارش اسپوتنیک، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در دیدار با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در یوکوها اعلام کرد که ژاپن نباید به ائتلاف دریایی خلیج فارس به رهبری آمریکا بپیوندد.

ظریف: تامین امنیت تنگه هرمز تنها با مشارکت ایران امکانپذیر است - اسپوتنیک ایران
ظریف: تامین امنیت تنگه هرمز تنها با مشارکت ایران امکانپذیر است

به گفته وزیر خارجه ایران، حضور نیروهای خارجی در تنگه هرمز هیچ نقشی در تأمین امنیت تنگه هرمز ایفا نمی کند، بلكه باعث تهدید ثبات در منطقه خاورمیانه می شود. همچنین، نخست وزیر ژاپن و محمد جواد ظریف، در این دیدار در مورد وضعیت عرضه نفت از منطقه خلیج فارس با یکدیگر گفتگو کردند.

وزارت امور خارجه آمریكا در اواخر ماه ژوئن اعلام كرد كه واشنگتن در حال ایجاد یک ائتلاف برای محافظت از کشتیهای تجاری در خلیج فارس است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در 23 ژوئیه، پیشنهاد مشاركت كشورهایی از مناطق مختلف در این ائتلاف را ارائه کرد. واشنگتن پیشنهادی مشابه نیز به مقامات توکیو ارائه داد. با این حال، ژاپن که روابط دوستانه با ایران دارد، همانطور که تارو کونو ، وزیر خارجه ژاپن بارها اعلام کرده است، این کشور تا کنون برنامه ای برای اعزام نیرو به این منطقه ندارد.

گفتني است، در تاریخ 19 جولای کشتی "استینا ایمپرو" در واکنش ایران به توقیف نفتکش ایرانی گریس 1 در جبل الطارق متوقف شد که بحران در تنگه هرمز را وارد مرحله جدیدی نمود. "گریس 1" متهم به نقض تحریم های اتحادیه اروپا علیه سوریه شد. در چارچوب تحقیقات این پرونده، پلیس کاپیتان و افسر ارشد نفتکش و دو نفر از خدمه را بازداشت شده و دادگاه بازداشت آنها را تا تاریخ 15 اگوست تمدید کرده است. اما در نهایت در تاریخ 15 آگوست دادگاه جبل الطارق حکم آزادی نفتکش ایرانی گریس 1 را صادر نمود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала