حقوق نمایندگان مجلس ایران چقدر است؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / حقوق نمایندگان مجلس ایران چقدر است؟
حقوق نمایندگان مجلس ایران چقدر است؟  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اگر یک نماینده مجلس ایران در طی ۴ سال هیچ خرج دیگری نداشته باشد و کل حقوقش را پس‌انداز کند، پس از دوران نمایندگی خود سرمایه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان دریافتی دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، هر نماینده مجلس یک حقوق ثابت با عنوان حقوق نمایندگی دارد که سال به سال با افزایش حقوق کارمندان، حقوق آن‌ها هم افزایش می‌بابد. در کنار این حقوق ثابت، نمایندگان مجلس ایران دارای دریافتی های دیگری نیز هستند. 

ظریف برای ادای توضیحات در مجلس حاضر خواهد شد - اسپوتنیک ایران
ظریف برای ادای توضیحات در مجلس حاضر خواهد شد

حسن لطفی نماینده رزن در مجلس ایران اعلام کرده بود که در سال ۹۶ حقوق نمایندگان به ۷ میلیون تومان رسیده است، البته بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری باید حقوق نمایندگان هم‌تراز با وزرا باشد که بیش از ۱۰ میلیون تومان دریافتی ماهانه‌شان است.

محمود صادقی نماینده مردم تهران در این باره می‌گوید: "کل دریافتی نمایندگان حدود ۱۷ تا نهایت ۲۱ میلیون است. این را هم در نظر بگیرید که این رقم از هزینه دفتر نمایندگی تا عبور و مرور و مسکن و سفر‌ها و هزینه‌های مختلفی است که نمایندگان هر ماه می‌پردازند و گاهی این‌طور مطرح می‌شود که یک نماینده ۲۱ میلیون تومان حقوق می‌گیرد و می‌گذارد در جیبش که این‌طور نیست".

چهار میلیون و چهارصد و هشتاد هزار تومان   سال 95
هفت میلیون   سال 96
هشت میلیون و ششصد هزار تومان   سال 97
ده میلیون تومان    سال 98

محمد دهقان نماینده دیگری می گوید: "میزان حقوقی که نمایندگان دریافت می‌کنند با هم تفاوت دارد، به طور مثال من که چهار دوره نماینده مجلس هستم، ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرم. نمایندگان فیش حقوقی دیگری هم دارند که هزینه نمایندگی است و مربوط به امور دفاتر در شهرستان‌ها می‌شود که آن فیش از ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان به طور ماهانه متغیر است. یعنی به طور متوسط هر نماینده ماهی ۲۰ تا ۲۵ میلیون برای خود و هزینه دفاتر دریافتی دارد".

وی گفت: هر نماینده در هر دوره که وارد مجلس شود اگر تقاضای وام ضروری یا مسکن کند مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان وام بدون سود به وی تعلق می‌گیرد. در صورت تقاضا و موافقت رئیس مجلس به این وام از ۳۰ تا ۵۰ میلیون اضافه می‌شود. برای خودرو هم در هر دوره وام ۵۰ میلیون بدون سود به هر نماینده تعلق می‌گیرد.

به نقل از تسنیم در نهایت می توان به این نتیجه رسید که اگر در نظر بگیریم که یک نماینده مجلس در طی این ۴ سال هیچ خرج دیگری نداشته باشد و کل این پول را پس‌انداز کند، پس از دوران نمایندگی خود سرمایه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی دارد که این رقم در مقایسه با هزینه‌کرد‌های بالای نیم میلیارد برای ورود به خانه ملت و قرار گرفتن در جایگاه نمایندگی هیچ توجیه منطقی ندارد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала