اجرایی شدن گام سوم ایران در رابطه با برجام

© Sputnik / Grigoriy Sisoev /  مراجعه به بانک تصاویر اجرایی شدن گام سوم ایران
اجرایی شدن گام سوم ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ظریف: ایران برای حفظ برجام نه با آمریکا بلکه با اروپا مسئله دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه آلمانی «زوددویچه سایتونگ»، وزیر امورخارجه ایران اعلام کرد که ایران برای حفظ برجام نه با آمریکا بلکه با اروپا مسئله دارد.

محمد جواد ظریف در خصوص توافق هسته‌ای گفت:« توافق هسته‌ای بر 2 ستون استوار است، یکی اینکه ایران خود را ملزم می‌کند که برنامه اتمی‌اش منحصراً در راستای اهداف صلح‌آمیز استفاده شود و دیگری اینکه جامعه بین‌المللی و به‌خصوص دیگر احزاب شرکت‌کننده در این توافق تضمین کنند که مناسبات اقتصادی ایران با بقیه دنیا به‌حالت معمولی درآید. ایران تعهدات خود را انجام داده است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 15 بار این مسئله را تأیید کرده است که 5 بار آن بعد از خروج آمریکا از برجام بوده است. اما مناسبات اقتصادی ایران با دنیا نرمال نشده است، در واقع این مناسبات امروز خیلی بدتر از قبل از توافق هسته‌ای است، این بدین مفهوم است که طرف مقابل این توافق را اجرا نکرده است.

حسن روحانی - اسپوتنیک ایران
روحانی: عادی سازی روابط نفتی و بانکی، گام اول انتظارات تهران از اروپا است

در این توافق هسته‌ای مکانیسمی وجود دارد که راه‌حلی را برای زمانی که یک طرف به تعهدات خود عمل نکرد ارائه می‌دهد، ما از این مکانیسم استفاده می‌کنیم. به‌محض اینکه اروپاییان اجرای تعهدات خود را آغاز کنند ما نه‌تنها از اقدامات بیشتر در این راستا انصراف می‌دهیم بلکه به همان جایی برمی‌گردیم که تا به حال بوده‌ایم.

 

اروپا خود را به یازده نکته متعهد کرده است که شامل سرمایه گذاری‌ها، هواپیمایی غیرنظامی، حمل‌ونقل و بازگشت شرکت‌های اروپایی است. ما هیچ یک از این‌ها را به‌عنوان پیش‌شرطی برای اجرای کامل تعهدات خود درخواست نمی‌کنیم. ما تنها می‌خواهیم بتوانیم نفت خود را بفروشیم و پول خود را دریافت کنیم. ما صدها میلیارد ضرر کرده‌ایم، اقتصاد ما رنج می‌برد، ارز ما 75 درصد ارزش خود را از دست داده است. اروپا تنها خود را به این بیانیه که از برجام حمایت می‌کند محدود کرده است. اما اینجا انسان‌ها شغل و درآمد خود را از دست می‌دهند».

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی ایران همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد که ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала