گزارش و تحلیل

تلاش نماینده ها برای امنیت سرمایه گذاری در بیت کوین

© Sputnik / Vladimir Trefilov /  مراجعه به بانک تصاویر رکورد شکنی بیت کوین ادامه دارد
رکورد شکنی بیت کوین ادامه دارد  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این روز ها بحث بیت کوین در تمامی بخش های کشور، از جمله مجلس شورای اسلامی به بحثی داغ تبدیل شده است.

در این راستا خبرنگار اسپوتنیک در تهران با برخی نمایندگان تاثیر گذار در این موضوع گفتگو کرد.

دکتر سید تقی کبیری، عضو هیئت رئیسه ی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

این موضوع در مجلس هم مطرح شد. اما باید تغییراتی در سازو کار های موجود در سیستم و حاکمیت خصوصا از ناحیه ی بخش اصلی امر که وزارت نیرو هست ایجاد شود. به نظر می رسد فعلا به  دلیل عدم تدوین یک ساز و کار مشخص، ما آسیب هایی را خواهیم داشت. اما اگر امکان تعریف و تدوین این ساز و کارها مهیا شود که بتوان با آن برنامه وارد فضای بیت کوین شد، بسیار هم خوب است. اما اگر قرار باشد با شرایط فعلی و بدون برنامه ریزی و بررسی وارد این فضا شویم، قطعا آسیب های آن متوجه ما خواهد شد.

قانونی شدن استخراج بیت کوین به نفع ایران است - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
قانونی شدن استخراج بیت کوین به نفع ایران است

دکتر محمد رضا پور ابراهیمی، عضو کنونی و رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی موضوع بیت کوین را به خبرنگار اسپوتنیک در تهران اینگونه توضیح داد:

در کمیسیون اقتصادی این موضوع به صورت بسیار مفصل بررسی شد و نتیجه ی آن این بود که نرخ تعرفه ی برق باید به صورتی باشد که از یک طرف امکان سرمایه گذاری در این زمینه که می‌تواند به نحوی برای کشور مفید باشد وجود داشته باشد و آن را با مشکل مواجه نکند از طرفی دیگر به صورتی نباشد که چوب حراج بر انرژی کشور زده شود، باید پشت آن منطقی باشد که استخراج بیت کوین برای یک سرمایه گذار صرف اقتصادی داشته باشد. از طرفی دیگر، نباید این اسخراج آن قدر ارزان باشد که تقریبا رایگان محسوب شود و کشور را تبدیل به بهشت ماینینگ کند تا ماینر ها به ایران بیایند و عمل استخراج بیت کوین را انجام دهند.

آیا ایران بهشت ماینرها خواهد شد؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا ایران بهشت ماینرها خواهد شد؟

وزارت نیرو در حال بررسی این موضوع است و محاسبات انجام می دهد. ماینر ها حتی می توانند نیروگاه احداث و برق تولید کنند و می توان با نرخ های مشخصی به آنها سوخت داد یا حتی از انرژی پاک استفاده کنند تا برق خود را تامین کنند. تعیین نرخ برق برای این امر می توانند به صورتی باشد که به کشور آسیبی نرساند.

وی در ادامه افزود:

اگر نرخ منطقی و کارشناسی برای استخراج بیت کوین مشخص شود که دولت برای تامین برق که با هزینه ی زیاد و صرف انرژی گران قیمت تولید می شود دچار مشکل نشود، قیمتی که منصفانه باشد یعنی هم برای تولید ارز دیجیتال و هم برای دولت از نظر اقتصادی منطقی باشد. در این صورت تولید آن می تواند از چند جهت برای کشور سود آور باشد. اول، استفاده از ظرفیت ارز دیجیتال در شرایط تحریم، دوم می تواند امکان انتقال آن را به منظور صادرات یک نوع خدمت داشته باشد که برای کشور ارز آوری دارد، سوم ظرفیت سرمایه گذاری در اقتصاد را ایجاد می کند.

راه اندازی شهرک‌های صنعتی استخراج بیت کوین در ایران - اسپوتنیک ایران
راه اندازی شهرک‌های صنعتی استخراج بیت کوین در ایران

دکتر اسدالله قره خانی الوستانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

امکان و ظرفیت تولید برق در ایران فراوان است، امکان صادرات ما هم کم است. اولین دلیل آن این است که ما مقام دوم گاز جهان را داریم و به نسبت جمعیتمان مقام اول را داریم و 28 فازی که در حال تولید آن هستیم حدود یک میلیارد متر مکعب گاز به ما می دهد و ما حدود 500 تا 600 میلیون آن را برای مصارف خانگی و 100 تا 200 میلیون را برای مصارف پتروشیمی و خدمات استفاده می کنیم. مازاد آن باید صادر شود که امکان آن فعلا وجود ندارد، این گاز را ما می توانیم تبدیل به انرژی الکتریکی کنیم و در این بخش به کار ببریم. اما برای این موضوع دو شرط وجود دارد، اولین شرط این است که سرمایه گذار ها سرمایه گذاری کنند تا به بخش های دیگر و خدماتی که باید به مردم بدهیم آسیب نرساند و برای اینکه نارضایتی عمومی ایجاد نشود باید یا تولید بیت کوین را در خارج از فصل اوج مصرف انجام دهیم یعنی در فصولی مثل پاییز و زمستان که عمدتا نیروگاه های ما در حالت هولد هستند و یا نیروگاه هایی را بسازیم و در آنجا مشخصا برای استخراج ارز دیجیتال برق تولید کنیم، قسمت بعدی تعرفه های برق است که باید با تعرفه ی برق صادراتی محاسبه شود البته که برق صادراتی هزینه ی انتقال هم دارد که می توان آنرا کسر کرد و نباید این برق با تعرفه های صنعتی یا خانگی و یا بصورت قاچاق برای استخراج بیت کوین استفاده شود، اگر این تعرفه ها را ایجاد کنیم و تحت نظارت بانک مرکزی، با مجوز وزارت صنایع و تحت نظارت و کنترل دستگاه های نظارتی باشد چه اشکالی دارد که این کار را انجام دهیم؛ اما نباید به صورتی شود که تمام دارایی های مردم یک شبه با افت قیمت بیت کوین نابود شود باید تمام این جوانب در نظر گرفته شود.

 بیت‌کوین در ایران  - اسپوتنیک ایران
چین به استخراج ارز دیجیتال در ایران دست می زند

وی در ادامه افزود:

قوانین کلی برای این موضوع وجود دارد و اخیرا آیین نامه ی آن هم در دولت تصویب شده و برای اجرا ابلاغ شده است. تنها خواسته ی ما آن است که خدایی نکرده این موضوع مانند موسسات مالی اعتباری یا برخی صندوق ها نشود که سرمایه های مردم به یکباره نابود کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала