گزارش و تحلیل

گزارشی از حضور تیم ایران در مسابقات مهارت ها در کازان

© Sputnik / копирайт Sputnik / копирайт Sputnik گزارشی از حضور تیم ایران در مسابقات مهارت ها در کازان

گزارشی از حضور تیم ایران در مسابقات مهارت ها در کازان 
 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران با روسیه دو سال است که تفاهم نامه همکاری در زمینه آموزش نیروی کار و مهارت ها دارند.

چهل و پنجمین دوره مسابقات جهانی مهارت با حضور 63 کشور از جمله تیم ایران در کازان پایتخت جمهوری تاتارستان در روسیه در حال برگزاری است. تیم ایران با حضور در 10 رشته با هیأت 30 نفری در این مسابقات شرکت می‌کند. رضا باجولوند ، معاون پژوهش برنامه ریزی و سنجش مهارت وزارت کار ایران در مصاحبه با اسپوتنیک به بررسی اهداف تیم ایران و حضور در 45 مین دوره مسابقات مهارت ها در کازان می پردازند.

به نظر شما تیم ایران در مسابقات مهارت ها در کازان در چه رشته هایی مدال خواهد آورد؟ 

روز دوم مسابقات جهانی مهارت ها در کازان  - اسپوتنیک ایران
روز دوم مسابقات جهانی مهارت ها در کازان + عکس

تیم ایران در 10 رشته شرکت کرده و در دو رشته به صورت غیر رسمی حضور دارد. همه تیم ها به امید قهرمانی و مدال آوری در اینجا حضور دارند اما چیزی که برای همه تیم ها مهم است، محیط و کارگاه آموزشی است که افراد می توانند با فن آوری روز و تجهیزات و روش سنجش آشنا شوند، در واقع این مسابقات تجربه ها و مهارت ها است و کمتر به دنبال کسب مدال هستند.

در دوره قبلی این مسابقات ایران در چه جایگاهی ایستاده بود و در این دوره به چه جایگاهی دست خواهد یافت؟

با این دوره می توان گفت که ایران در ده دوره از مسابقات مهارت ها حضور یافته است و در هر دوره که ایران شرکت کرده است با رشد و پیشرفت مواجه شده است اما جای کار بیشتری دارد. ما پیش از این مدال نقره و برنز و 38 عنوان دیپلم افتخار داشتیم.

در واقع این امر نشان می دهد که آموزش های فنی و حرفه ای به سمتی پیش می رود که با استاندارهای بین المللی مطابقت دارد. رقابت در این مسابقات بسیار نزدیک است. ما به بچه هایمان بسیار امیدوارم.

شیوه انتخابی تیم ایران چگونه بوده است؟ 

آغاز چهل و پنجمین مسابقات جهانی مهارت‌ها - اسپوتنیک ایران
آغاز چهل و پنجمین مسابقات جهانی مهارت‌ها

در کشور ایران سازمان آموزش فن و حرفه ای به عنوان محور مهارت ها تعیین می شود. به این صورت که ما انتخاب را از شهرستان ها شروع می کنیم و نفرات اول بر اساس رشته های مورد نظر به مرحله استانی و در پایان راهی مسابقات ملی می شوند. در این مسابقات ملی از بین رقابت کنندگان برتر که دارای مدال هستند و حتی از افرادی که در دوران قبلی حضور داشتند در یک اردو با یکدیگر مراقبت می کنند. در هر رشته 3 تا 5 نفر حضور دارند و در سه مرحله این افراد را ارزیابی می کنیم و در نهایت یک فرد را به مسابقات مهارت های جهانی ارسال می کنیم. کار ایران مشابه سنجش مهارت در مسابقات جهانی با رویکرد پروژه محور است تا کسی که انتخاب می شود با نحوه مسابقات آشنا شود.

میزبانی روسیه نسبت به دورهای قبلی چگونه بوده است؟

از آنجاییکه هر دوره تجربه دوره قبل را دارد، میزان با تجربه بیشتری مواحه خواهد داشت و نواقص را رفع می کند، ما دیدیم که کشور روسیه برنامه های خیلی خوبی داشته است و مراسم افتتاحیه بسیار خوبی داشته اند و برای مهارت جایگاه ویژه ای قائل شده اند. سطح مسابقات بسیار خوب است.

به عقیده شما چه تیمی برنده نهایی مسابقات می شود؟

این کار بسیار سخت است، زیرا نمی توان پیش بینی کرد که تیمی که در دوره گذشته قهرمان شده است بار دیگر قهرمان شود، زیرا همه تیم ها تلاش می کنند. در روز دوم و سوم بیشتر مشخص می شود که چه کشورهایی برتر هستند. نتیجه نهایی در روز آخر  اعلام می شود .

از سوی دیگر می توان گفت که ایران با روسیه دو سال است که تفاهم نامه همکاری دارد، خوشبختانه در مسابقات سال گذشته در تهران از تیم روسیه دعوت کردیم و هدف از این تفاهم نامه تبادل تجربه است و روز به روز این همکاری ها گسترش است و در آموزش نیروی کار و مسابقات مهارت ها به پیشرفت هایی دست یافته ایم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала