کره شمالی پایگاه جدید آزمایشات هسته‌ای ساخته است؟

© AP Photo / Ahn Young-joon پایگاه آزمایشات هسته ای
 پایگاه آزمایشات هسته ای - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در وزارت امورخارجه آمریکا دورنمای پایگاه جدید هسته‌ای در کره شمالی را مورد ارزیابی قرار دادند.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت امورخارجه آمریکا بعید نمی‌داند که کره شمالی توانسته باشد پس از دمونتاژ پایگاه آزمایشات هسته ای «پونگری» پایگاه دیگری بسازد.کره شمالی دمونتاژ پایگاه آزمایشات هسته ای در « پونگری» را 15 ماه مه آغاز کرد.  این تصمیم پس از اولین نشست تاریخی کره شمالی و کره جنوبی اتخاذ شد. روسای جمهور دو کشور توافق کردند بسوی غیرنظامی کردن شبه جزیره کره پیش بروند.

آزمایشات موشکی جدید کره شمالی  - اسپوتنیک ایران
کره شمالی چه چیزی آزمایش کرده است؟

وزارت خارجه آمریکا گزارش جدیدی در رابطه با اجرای تعهدات خود در چارچوب توافق های گوناگون کنترل بر تسلیحات، عدم گسترش و خلع سلاح را منتشر کرد.

در سند مربوطه آمده است:« مطابق با اعلامیه مشترک مذاکرات شش جانبه سال 2005، کره شمالی موظف شد از ساخت تسلیحات هسته‌ای  و برنامه های موجود هسته‌ای خود خودداری ورزد. کره شمالی باید هر چه سریعتر به پیمان های عدم گسترش تسلیحات کشتار جمعی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بپیوندد.  کره شمالی در قالب زمان مقرر بیانیه مشترکی در اجلاس سنگاپور در ماه ژوئیه سال 2018  به امضا رساند که علاوه بر قبول وظایف دیگر، متعهد شد به کارهای مربوط به غیرهسته‌ای شدن کامل شبه‌جزیره کره پایبند باقی بماند».

در عین حال، در وزارت خارجه آمریکا معتقد هستند که کره شمالی می توانسته یک پایگاه دیگر برای آزمایشات هسته‌ای بسازد. افزون بر آن، از آنجا که کره شمالی اجازه نظارت بازرسان بین‌المللی بر روند دمونتاژ پایگاه را نداده است، می توان انتظار داشت که کره شمالی در درازمدت تعهدات خود را به انجام نخواهد رساند و از آزمایشات هسته‌ای در آینده خودداری نخواهد ورزید و کمکی به فرایند غیرهسته‌ای شدن شبه‌جزیره کره نخواهد کرد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала