چرا سعودی ها برای ترامپ دردسرساز شده‌اند؟

CC0 / Pixabay/apriltan18 / عربستان
 عربستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در ائتلاف سعودی برای حمله به یمن شکاف ایجاد شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «سی ان ان»، ایجاد شکاف در ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی که در عملیات جنگی در یمن شرکت دارند برای دولت ترامپ دردسر جدیدی می آفریند.

مطابق با اطلاعات شبکه نامبرده، شراکت میان عربستان سعودی و امارات جزو نزدیک‌ترین شراکت‌ها در منطقه غرب آسیا است که آغاز آن به چندین دهه قبل برمی‌گردد که در اثر مسائلی مانند خصومت مشترک در قبال ایران و حمایت از جریان‌های سنی در سراسر جهان اسلام تقویت شده است.

واشنگتن: ایران، پهپاد آمریکایی را در یمن نابود کرده است - اسپوتنیک ایران
واشنگتن: ایران، پهپاد آمریکایی را در یمن نابود کرده است

از اینرو هنگامی که محمد بن سلمان، ولیعهد کنونی عربستان سعودی چهار سال پیش یک ائتلاف نظامی برای حمله به حوثی‌ها در یمن را آغاز کرد جای شگفتی نبود که امارات به آن بپیوندد. دو کشور، سردمدار اعمال تحریم علیه قطر بوده‌اند و سرسختانه از تحریم‌های دولت ترامپ علیه ایران هم حمایت کرده‌اند.

اما همزمان با بن بست رسیدن جنگ یمن و بروز اختلاف‌هایی بر سر نحوه مقابله با رفتار ایران در خلیج فارس نشانه‌هایی از شکاف در «مهم‌ترین ائتلاف منطقه» آشکار شده است و این ممکن است به دردسری تازه برای دولت ترامپ تبدیل شود که همین حالا هم از تنش‌های میان عربستان-امارات با قطر ناخرسند است.

هدف اصلی عملیات حمله به یمن قرار بود کُند کردن نفوذ ایران باشد که از طریق حوثی‌ها به یمن گسترش یافته بود. اما در عملیات طوفان قاطعیت، قاطعیت کمتر از هر چیز دیگر است. این جنگ، اکنون به یک باتلاق تبدیل شده است.

امارات متحده عربی ظاهراً به این نتیجه رسیده که پیروزی در این جنگ که ماندن در آن بسیار پرهزینه است ناممکن است و روند کاستن از نیروهای خود در یمن را از ماه جولای آغاز کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала