غیرمجاز بودن برگزاری عقد آریایی در ایران +عکس، ویدئو

© Fotolia / J. Mihatschممنوعیت برنامه های ازدواج در تلویزیون ترکیه
ممنوعیت برنامه های ازدواج در تلویزیون ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رواج عقد آریایی در سال‌های اخیر در میان جوانان ایرانی و انتقادات بسیاری به آن، از بحث‌های این روزهای فضای مجازی است و البته رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق آن را غیرمجاز خواندند.

به گزارش اسپوتنیک، علی مظفری رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق با اشاره به رواج مراسم عقد ایرانی در بین زوج‌های جوان، از گسترش دفاتر ازدواج و طلاق‌های غیررسمی و با نما‌های شبیه به کلیسا در برخی شهر‌ها خبر داد و عنوان کرد: «دریافت مجوز دفاتر ازدواج و طلاق محدودیت‌ها و معذوریت‌های قانونی دارد، به همین دلیل اخیرا شاهد هستیم افرادی اقدام به تاسیس دفاتر غیر قانونی ازدواج و طلاق با عنوان "دفتر ازداوج شیک" کرده اند که هیچ مجوز قانونی ندارد.»

View this post on Instagram

A post shared by باشگاه خبرنگاران جوان | YJC (@yjc.news) on

وی همچنین درباره عقد آریایی گفت: «ما در قانون و شرع چیزی به نام عقد آریایی نداریم و دفاتری که این مراسم را اجرا می‌کنند، غیرمجاز هستند. و عقدی که در دفاتر ازدواج غیرمجاز و شبیه کلیسا انجام می‌شود در هیچ جا ثبت نمی‌شود و در آینده برای زوجین مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.»

View this post on Instagram

A post shared by کانال گیزمیز‌‌‌ 💯 (@gizmiztel) on

عقد آریایی یا عقد ایران باستان یک عقد نمادین است که بسیاری از زوج‌های جوان تمایل دارند این مراسم را اجرا کنند. بر خلاف تصور عامه، در اصل چیزی به نام عقد آریایی وجود ندارد که از زمان کوروش گرفته شده باشد چرا که متن عقد آریایی یکی از اشعار زنده‌یاد «فریدون مشیری» است که براساس گفته‌های خانم بهار مشیری (فرزند زنده‌یاد فریدون مشیری) در سال ۱۳۷۴ به درخواست دوستی مقیم خارج از ایران سروده شده بود و سال‌ها بعد در سال ۱۳۸۴ برای اولین‌بار، با نام «پیمان زندگی» در کتاب «نوائی هم‌آهنگ باران»، توسط نشر چشمه به چاپ رسید.

تعداد زیادی از کاربران عقیده دارند عقد یعنی رضایت دو طرف برای ازدواج، خواه به هر زبان و چه زیبا می‌شود که به زبان خود شخص باشد. این کاربران متن و مفهوم عقد آریایی را می‌پسندند و پیوند میان دو نفر را مهم می‌دانند.
اما کاربرانی ضمن انتقاد شدید از عقد آریایی، خواستارند مانع از رواج آن شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала