گزارش و تحلیل

مشکل ایران تحریم ها نیست فساد است

© REUTERS / Raheb Homavandiمشکل ایران تحریم ها نیست فساد است
مشکل ایران تحریم ها نیست فساد است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در حالی که آمریکایی ها و برخی رسانه های غربی باور دارند که تحریم های آمریکا موجب ایجاد مشکلات اقتصادی برای ایران گشته اما بسیاری از کارشناسان داخلی باور دارند واقعیت امر این است که مشکل اصلی اقتصادی ایران به دلیل فساد است ونه تحریم ها.

دو سه ماه پیش با یک رسانه غرب مصاحبه داشتم مجری سوال کرد :" آقای پمپئو اظهار داشته اند با تحریم های جدید آمریکا دوازده ملیارد دلار از درآمد های ایران کم شده، به نظرتان چه قدر این ماجرا می تواند روی اقتصاد ایران تاثیر بگذارد؟"

لبخندی زدم و در پاسخ گفتم :"امروز شایع شده که همین امروز یک خانم هفت ملیارد یورو اختلاس کرده و از ایران فرار کرده دیگر خودتان حساب کنید دوازده ملیارد دلار چه تاثیری روی اقتصاد ایران می تواند بگذارد".

اگر به اختلاس ها و سوء استفاده هایی که در ایران می شود و هر روز اخبار آن به گوشمان می رسد توجه کنیم و سر جمع بزنیم می بینیم سالانه چیزی بالای دو سه برایر درآمد نفتی ایران فقط توسط همین اختلاس کنندگان و افراد فاسد به سرقت می رود.

فقط چهار یا پنج کشور در جهان مانند ایران وجود دارند که اگر دور تا دور آنها را دیوار بکشید آنقدر از منابع خدادادی برخوردار هستند که مردم آنها هیچ نیازی به حتی یک ارزن از خارج پیدا نمی کنند و هر آنچه نیاز دارند در کشور خود دارند.

اتحادیه اقتصادی اورآسیا  - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
دورنمای تجاری بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا

طبق آمار بانک جهانی تولید ناخالص ملی ایران  GDP طی سال گذشته میلادی و علیرغم همه تحریم ها چیزی حدود 454   ملیارد دلار بوده در حالی که تولید خالص ملی GNP ایران  1705 ملیارد دلار بوده.

حال GNP ايران را  با ترکیه که قویترین اقتصاد منطقه خاورمیانه را فعلا دارد مقایسه کنید 2250 ملیارد دلار  و GDP 850 ملیارد دلار .

بعد همین را با GNP 1800 ملیارد دلاری و GDP 680 ملیارد دلاری عربستان سعودی  که یکی از ثروتمند ترین کشورهای جهان به حساب می آید مقایسه کنید.

همه این ارقام را با یک جستجوی ساده در اینترنت می توانید پیدا کنید.

توجه داشته باشید ایران امروزه تحت شدید ترین تحریم های تاریخ بشریت چنین اقتصادی دارد در حالی که عربستان سعودی و ترکیه هیچ تحریمی ندارند.

خوب دیگر تصور کنید که اگر ایران تحریم نبود چه اقتصادی داشت.

اینکه برخی مثلا ایران را با کره شمالی و یا دیگر کشورها مقایسه می کنند و تصور می کنند که با تحریم اقتصادی همان بلایی که سر کره شمالی آمده سر ایران می آید از نادانی شان است.

حال علیرغم تحریم ها باز هم تولید خالص ملی ایران آنقدر بالا است که اقتصاد ایران با فشارهای اقتصادی آمریکا کمر خم نمی کند اما متاسفانه با توجه به فساد بالایی که امروزه در مملکت ریشه دوانده ما چنین اوضاع اقتصادی ای را شاهد می باشیم.

تشدید قرنطینه دیپلماسی و فشار اقتصادی بر ایران از جانب آمریکا - اسپوتنیک ایران
تشدید قرنطینه دیپلماسی و فشار اقتصادی بر ایران از جانب آمریکا

ظاهرا امروزه مقامات عالیرتبه ایرانی متوجه این ماجرا شده اند و آیت الله رئیسی رئیس جدید قوه قضائیه ایران کمر به برخورد با مفسدان اقتصادی بسته.

قطعا اگر قوه قضائیه بتواند در این ماجرا و مبارزه با فساد موفق عمل کند می توان گفت مملکت را از نابودی نجات داده و اگر این اتفاق نیافتد قطعا این سرطان می تواند مملکت را به نابودی بکشاند.

دشمنان هم متوجه این ماجرا شده اند و به همین دلیل تلاش دارند به مفسدان اقتصادی تا جایی که می توانند کمک کنند.

به عنوان نمونه مشاهده می کنیم افرادی که اقدام به اختلاس می کنند بسیاری پولها را بر می دارند و به کانادا و یا آمریکا و یا کشورهای اروپایی سفر می کنند.

در حالی که یک ایرانی معمولی حتی یک صد دلاری نمی تواند به یک کشور خارجی منتقل کند مشاهده می کنیم این افراد ملیون ها دلار پول و در برخی شرایط ملیاردها دلار پول جابجا می کنند.

مشخص است که کاسه ای زیر نیم کاسه است و این افراد از پشتیبانی سازمان های امنیتی و اطلاعاتی کشورهای خارجی دشمن برخوردار می باشند.

و اینجا است که باید توجه داشت فعالیت بسیاری از این مفسدان به هیچ وجه خود خواسته نیست بلکه بسیاری از اینها عوامل دشمن هستند که برای نابودی ایران دست به این کارها می زنند.

لاریجانی: حادثه دریای عمان مکمل تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است - اسپوتنیک ایران
لاریجانی: حادثه دریای عمان مکمل تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است

به همین دلیل هم توقع این است که قوه قضائیه ایران این ماجرا را نیز در محاکمه این افراد مد نظر داشته باشد و اینگونه نباشد که اینها با چند صباحی زندان رفتن از جرمی که انجام داده اند خلاص شوند و به جامعه برگردند.

همچنین باید توجه داشت که بسیاری از اینها برای اینکه روی کارهای خود سرپوش بگذارند از همکاری وابستگان خود استفاده کرده اند و نباید اینگونه باشد که فرد جرم را گردن بگیرد و وابستگان او به راحتی بچرخند و بعد از خروج مجرم از زندان پول ها محفوظ مانده باشد.

شاید جا داشته باشد که قوانین و مقرراتی تدوین گردد که همه آنهایی که با مفسدان اقتصادی به هر نوعی در ارتباط بوده و هستند مورد محاکمه قرار گیرند و در صورت اثبات همکاری آنها با مجرم هم مجازات شوند و هم اموالشان مصادره گردد.

همچنین باید مردم متوجه شوند که مفسدان اقتصادی به همان نسبت که به مملکت ضرر می زنند به آنها نیز ضرر می زنند و آنها نیز موظف باشند که هرگونه اطلاعاتی از این مفسدان در اختیار دارند را به مراجع ذیصلاح بدهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала