ردپای آمریکا در تظاهرات میلیونی هنگ کنگ

© AP Photoردپای آمریکا در تظاهرات میلیونی هنگ کنگ
ردپای آمریکا در تظاهرات میلیونی هنگ کنگ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پکن با نام بردن از چهار سازمان دهنده اصلی اعتراضات در هنگ کنگ، آنها را در ارتباط با آمریکا دانست.

به گزارش اسپوتنیک، دولت مرکزی چین نام افرادی که در پشت تحریک برای برپایی اعتراضات در هنگ کنگ هستند و از طریق تماس با ایالات متحده، شورش‌ها در این منطقه ویژه اداری چین را هدایت می‌کنند، اعلام نمود.

پرتال خبری کمیسیون سیاسی حقوقی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین اسامی این افراد را اینگونه اعلام نمود: جیمی لی، صاحب روزنامه پینگو ژیبائو، مارتین لی، مبارز سابق برای دموکراسی هنگ کنگ،  آنسون چان، کارمند با نفوذ سابق دولت که حتی در دوران استعمار انگلیس، پست دبیر کل ("شخص شماره 2") مدیریت محلی را بر عهده داشت و آلبرت هو، رئیس اتحاد هنگ کنگ در حمایت از جنبش دمکراتیک میهنی در چین.

ترامپ:براساس اطلاعات، چین در حال اعزام نیرو به مرز هنگ كنگ است - اسپوتنیک ایران
ترامپ:براساس اطلاعات، چین در حال اعزام نیرو به مرز هنگ كنگ است

در گزارش این کمیسیون آنها "باند چهارگانه مشکل ساز هنگ کنگ" نامیده می شوند که آشکارا اصل "یک کشور - دو سیستم" را به چالش می‌کشند و صدمات عظیمی به وضعیت اقتصادی-اجتماعی در هنگ کنگ وارد می‌کنند. نویسندگان این گزارش، جیمی لی، صاحب روزنامه پینگو ژیبائو که اغلب از مقامات چین انتقاد می‌کند را رهبر این "باند" عنوان می‌کنند و می‌نویسند که مشخص است که این میلیاردر از طریق دستیار آمریکایی خود مارک سایمون، روابط نزدیکی با نخبگان سیاسی آمریکا دارد. نویسندگان این گزارش همچنین خاطر نشان می‌کنند که در 9 ژوئیه وی توسط مایك پنس، معاون رئیس جمهور و مایك پمپئو، وزیر امور خارجه آمریكا، در واشنگتن به حضور پذیرفته شده است.

گفتنی است که سازمان دهندگان اعتراضات ضد دولتی در هنگ کنگ امروز یکشنبه اعلام کردند که بیش از 1.7 میلیون نفر در این اعتراضات شرکت کرده‌اند.

اعتراضات گسترده در هنگ کنگ در اوایل ماه ژوئن به دلیل در نظر گرفتن اصلاحات مربوط به قانون استرداد آغاز شد که اگر تصویب شود، به هنگ کنگ اجازه خواهد داد تا مظنونین را به حوزه های قضایی که شامل توافقنامه استرداد نمی‌شوند مانند تایوان، ماکائو و سرزمین اصلی چین مسترد کند. پلیس در جریان نخستین اعتراض در 12 ژوئن، با معترضان درگیر شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала