خطرات جدی در کمین دریای خزر

© Sputnik / Redkinخطرات جدی در کمین دریای خزر
خطرات جدی در کمین دریای خزر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران اعلام کرد که استفاده بیش از حد از منابع سبب شد خزر به سختی نفس بکشد و ادامه این روند ظرف 20 سال آینده خزر را با خطر جدی مواجه می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مهر، سید عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در همایش روز ملی دریای خزر با بیان اینکه کمترین اتفاقات اقلیمی دنیا در حوزه خزر اتفاق افتاد و نه تبخیر زیاد و نه میزان بارش ها کم شد گفت: اما آلودگی ها در دریای خزر نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است.

ایران خواستار حفاظت از محیط زیست دریای خزر شد - اسپوتنیک ایران
ایران خواستار حفاظت از محیط زیست دریای خزر شد

وی افزود: دریای خزر را جدا از حوزه خزر نمی‌توانیم ببینیم زیرا وقتی به مسائل خزر توجه نکنیم و این کنوانسیون ها به تعارف گنجانده شود، هر کشور حاشیه ای بدون توجه به اصول و حفظ محیط زیست هر کاری دلش خواست انجام می دهد.

کلانتری با اظهار اینکه وقتی هنوز با متد حدود 100 سال پیش  نفت اکتشاف و انتقال نفت را انجام می‌دهیم و آلودگی نفتی ایجاد می‌کنیم گفت: با این رویه زندگی دریای خزر را با مشکل مواجه می کنیم.

کلانتری ادامه داد: همچنین وقتی سموم از کشاورزی استفاده می‌کنیم و به فرسایش خاک خزر توجه نمی‌کنیم وضع خزر هر سال بدتر می‌شود و اگر کشور های خزر مصمم باشند  کمتر از 10 سال خزر با وضعیت بهتری مواجه می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران تصریح کرد: وقتی مواد نفتی و لوله کشی زیر دریای خزر اتفاق می‌افتد در حالی که ضروری ندارد و معلوم است که این کنواسیون حرفی بیش نیست و از نظر اجرایی وقتی اتفاقی نمی‌افتد خزر می میرد.

وی یادآور شد: هنوز سیاستی درست در روسای پنجگانه به وجود نیامد و برای رفع مسئولیت و برای اینکه به مردم پاسخ بدهیم تفاهم‌نامه انعقاد می‌کنیم اما اجرایی نمی‌شود و  این همه آلودگی در دریای خزر قابل توجیه نیست.

کلانتری افزود: وقتی از  پوشش‌ خزر محافظت نمی شود، آلودگی آن قدر  بالا خواهد رفت که این موجودات زنده از بین خواهند رفت و محیط زیست را طمع زیاد و ناآگاهی زیاد نابود می کند.

وی تصریح کرد: اراده سیاسی لازم در حاکمان حاشیه خزر هنوز به وجود نیامده تا خزر را از معرض خطر نجات دهیم ومدیریت پسماند با تعیین ظرفیت مناسب می تواند موجب نجات خزر شود، همچنین استفاده بیش از حد از منابع سبب شد خزر به سختی نفس بکشد و ادامه این روند ظرف 20 سال آینده خزر را با خطر جدی مواجه می‌کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала