گزارش و تحلیل

حماس بزرگترین چالش معامله قرن

© Sputnik / Valeriy Melnikov /  مراجعه به بانک تصاویر حماس بزرگترین چالش معامله قرن
حماس بزرگترین چالش معامله قرن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایالات‌ متحده در طی هفتاد ساله گذشته همواره در پی مشروعیت بخشیدن به رژیم اسرائیل بوده و راهکار کاخ سفید در پیشبرد این هدف نیز اعمال قدرت دیپلماتیک بر اعراب در جهت پذیرش پیمان‌های میان اعراب و اسرائیل است.

تاکنون بیش از چهارده طرح از سوی ایالات‌متحده ارائه‌ شده که هیچ‌ کدام نتوانستند واشنگتن را به اهداف خود برسانند، اما طرح پیشنهادی ترامپ موسوم به معامله قرن با دیگر طرح‌ها دارای تفاوت است.

این طرح دارای ابعاد مختلفی می‌باشد به‌نوعی که ابتدا با اعمال قدرت بر اعراب آن‌ها را وادار به عقب‌نشینی در برابر رژِم اسرائیل می‌کند، در مرحله بعد به پرداخت رشوه به فلسطینیان مصالحه گر می‌پردازد و نهایتاً به سرکوب حماس خواهد پرداخت. ازاین‌رو طرح ترامپ فراگیرترین برنامه در تاریخ جهت مشروعیت بخشیدن به رژیم اسرائیل محسوب می‌شود.

ایالات‌ متحده جهت تحقق این طرح، با چالش‌هایی روبه‌رو است که مهمترین آنها در درون فلسطین می باشد، یعنی جنبش مقاومت اسلامی موسوم به حماس.

حماس علت فشارهای آمریکا بر ایران را بیان کرد - اسپوتنیک ایران
حماس علت فشارهای آمریکا بر ایران را بیان کرد

تشکیلات خودگردان فلسطین و محمود عباس که بر روی مذاکره و مصالحه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، این طرح را در ضدیت با منافع فلسطین می‌دانند و آن را رد می‌کنند. جنبش اسلامی نیز به‌طور علنی به مخالفت با این طرح پرداخته. اما مهم‌ترین مخالف معامله قرن در فلسطین، حماس است. حماس ثابت کرده نه‌تنها به‌صورت تئوری، بلکه به شکل عملی توانایی برهم زدن برنامه‌ریزی‌های رژیم اسرائیل را دارد. بادبادک‌های آتش‌زا، راهپیمایی‌های بازگشت و پاسخ‌های راکتی حماس به یورش‌های رژیم اسرائیل، دغدغه‌های این رژیم را از فاز تئوری و گفتگو به فاز عملی کشانده است. به همین دلیل ایالات‌متحده در تلاش است تا مذاکرات خود با فلسطینیان را به بعد از ساقط کردن حماس از قدرت موکول کند.

برنامه ایالات‌ متحده برای متوقف و خنثی‌سازی حماس، تحریم مالی است و تشکیلات خودگردان نیز باوجود عدم پذیرش مفاد کنونی مندرج در معامله قرن، به یاری کاخ سفید آمده است. این تشکیلات، در دو سال اخیر تحریم‌هایی را بر ضد نوار غزه وضع کرده که به‌عنوان نمونه می‌توان به کاهش حقوق کارمندان این منطقه و کاهش برق و خدمات درمانی ارائه‌شده به غزه اشاره کرد که زندگی را برای ساکنین این منطقه سخت و آن‌ها را ازنظر معیشتی تحت‌فشار شدید قرار داده است. حتی ممکن تشکیلات خودگردان، غزه را به‌عنوان یک منطقه شورشی معرفی و ارائه تمام خدمات به آن را لغو کند.

این فشارها را باید در راستای تلاش‌ها جهت وادار کردن حماس به مذاکره با رژیم اسرائیل و ایالات‌متحده ارزیابی کرد.

معامله قرن - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
«معامله قرن». جزئیات طرح آمریکا برای حل و فصل درگیری اسرائیل و فلسطین

اما دست حماس نیز چندان خالی نیست! آن‌ها می‌توانند با تکیه‌بر مقاومت با ابزارهای راهپیمایی‌های بازگشت و مواردی مشابه با بادبادک‌های آتش‌زا، تمام معادلات رژیم اسرائیل را بر هم زنند. حماس همچنین می‌تواند با انتقال راه ورودی کالاها از گذرگاه کرم ابوسالم به گذرگاه رفح، تشکیلات خودگردان را تحت‌فشار اقتصادی قرار دهد زیرا این تشکلات هم‌اکنون از کالاهای ورودی از گذرگاه کرم ابوسالم مالیاتی حدود 1 میلیارد دلار در سال اخذ می‌کند.

ضمن اینکه نقش پررنگ ایران و ترکیه در حمایت از حماس را نباید نادیده گرفت زیرا حمایت‌های این دو کشور می‌تواند مقاومت حماس و مردم غزه را در برابر معامله قرن سهل کند.

 

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با سیاست های اسپوتنیک مطابقت نداشته باشد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала