افشاگری نماینده مجلس از مافیای خودرو در ایران

© AP Photo / Vahid Salemiافشاگری نماینده مجلس از مافیای خودرو در ایران
افشاگری نماینده مجلس از مافیای خودرو در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس ایران از هزینه یکصد و بیست میلیارد تومانی طراحی خودرو سمند خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، بهرام پارسایی، ‏‏نماینده مردم شیراز، عضو فراکسیون امید، عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس ایران با انتشار یک رشته توئیت از فساد در خودروسازی این کشور خبر داد.

پارسایی نوشت: فساد خودروسازی جدید نیست.  در دهه ۷۰ كه بزرگترین اختلاس تاریخ کشور ۱۲۳ میلیارد بود، برای طراحی سمند، ۱۲۰ میلیارد تومان با ارز ٤٠٠ تومانى، معادل ٣٥٠٠ ميليارد تومان امروز، پرداخت شد و اين طراحى گران نه جذاب بود نه استاندارد.

نماینده مردم شیراز در ادامه می‌افزاید: البته این مبلغی است که خودروساز اعلام کرده، اما اسنادى در دست است كه نشان مى دهد وام اخذ شده بابت طراحى خودروى ملى بيشتر از اين مبلغ است و این در حالی است که یک طراح ایرانی برندهای معتبر خودرو در جهان، همان زمان حاضر بود به رایگان، طراحی خودروی ملی را انجام دهد. اما چون برای سودجویان، منفعت نداشت، نپذیرفتند. زمان استاندارد طراحى يك خودرو در جهان هم دو تا سه سال است ولى طراحى سمند ٧ سال زمان برد.

​عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس ایران در انتها نوشت: این مشت نمونه خروار بود و به زودی پرده‌ای دیگر از یک فساد بزرگتر در مافیای خودرو را اعلام می‌کنم.

سمند نام یک خودرو تولید شده در ایران خودرو است. این خودرو در سال ۱۳۸۱ توسط گروه صنعتی ایران خودرو تولید و علاوه بر فروش در ایران، به کشورهای دیگر نیز صادر شده‌است. این خودرو در ابتدا قرار بود جایگزین خودرو پیکان شود که با توجه به هزینه طراحی آن این امر محقق نشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала