گزارش و تحلیل

سرنوشت محمد علی نجفی چه خواهد شد؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / cropped photoمحمد علی نجفی شهردار سابق تهران
محمد علی نجفی شهردار سابق تهران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چندی پیش خبری تکان دهنده رسانه ها را پر کرد، آن هم قتل خانم میترا استاد توسط همسرش آقای محمد علی نجفی بود اما نکته ای که در این قتل توجه همگان را جلب کرد سمت آقای محمد علی نجفی بود، شهردار سابق تهران.

امروز اما خبر رضایت اولیای دم خانم میترا استاد در صفحه ی اینستاگرام آقای مسعود استاد برادر مقتول منتشر شد، خبری که باز هم توجه رسانه ها را به خود جلب کرد.

در این راستا خبرنگار اسپوتنیک در تهران از خانم فاطمه ثنایی، حقوقدان تعریف دقیق واژه ی اولیای دم را پرسید:

منظور از اولیای دم همان ورثه مقتول هستند یعنی کسانی از وی ارث می برند، با در نظر گرفتن این مطلب که همسر با وجود اینکه از مقتول ارث می برد اما حق قصاص ندارد و جزو اولیای دم محسوب نمی گردد؛ اما چنانچه به هر علتی قصاص به دیه تبدیل گردد یا با دریافت مالی مصالحه صورت گیرد همسر مقتول نیز در آن ارث سهیم خواهد بود.

میترا استاد - اسپوتنیک ایران
ناگفته های میترا استاد بعد از قصاص قاتل افشا می شود

وی در ادامه افزود:

 چنانچه اولیای دم بیش از یک نفر باشند و همگی بر گذشت توافق داشته باشند قاتل از قصاص معاف می شود و در فرض که اولیای دم با قاتل توافق کنند و گذشت و اسقاط حق قصاص را به پرداخت وجه المصالحه یا موضوع دیگری مشروط بدانند، حق قصاص تا پرداخت آن برای اولیای دم باقی خواهد بود؛ و در صورت نابالغ بودن، ولیّ صغیر(سرپرست بچه ی کوچک) یا نابالغ دو راه خواهد داشت اول می تواند با راست مصلحت صابر از میان گزینه های قصاص، مصالحه یا گذشت یکی را انتخاب کند و یا تصمیم گیری را به بعد از بالغ شدن صغیر واگذار کند تا خود وی در این مورد تصمیم بگیرد و در صورتی که اولیای دم صغیر ولیّ(سرپرست) نداشته باشد یا شناخته نشود یا به او دسترسی نباشد،  بر اساس ماده ۳۵۶ قانون مجازات اسلامی، در این مواقع، ولیّ او مقام رهبری است و رئیس قوه قضاییه با استیذان(اجازه) از مقام رهبری و در صورت موافقت ایشان، اختیار آن را به دادستان‌های مربوط تفویض(واگذار) می‌کند.

در ادامه خبرنگار اسپوتنیک در تهران شرایط قاتل را پس از رضایت اولیای دم جویا شد اینکه آیا قاتل در این شرایط آزاد خواهد شد یا مدعی العموم وارد پرونده می شود:

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от خبرهای فوری و مهم🔖 (@khabar_fouri)

اگر جرم قتل صرفاً جنبه خصوصی داشته باشد قاتل پس از گذشت و کسب رضایت اولیای دم آزاد می شود اما چنانچه از جنبه خصوصی خود خارج شود و جنبه عمومی پیدا کند، صرفا گذشت خانواده مقتول مانع عدم مجازات قاتل در مورد جنبه عمومی نخواهد شد.

 

به طور مثال، اگر قاتل در زمان قتل مرتکب جرم دیگری نیز شود ، مثلا استفاده از سلاح گرم و آن جرم جنبه عمومی داشته باشد ، قاضی به آن جرم به صورت جداگانه رسیدگی می کند.

 

خانم فاطمه ثنایی در رابطه با قتل هایی که متوجه مجازات نخواهند شد و یا مجازات آنها با شرایط بالا متفاوت است، اینگونه توضیح داد:

در قانون در چند مورد قاتل از مجازات معاف است: قتل عمدی که در مقام دفاع مشروع ارتکاب می‌یابد، قتل عمدی که قاتل مهدور الدم باشد، قتل عمدی مرد اجنبی که با همسر فردی در حال زنا باشند که شرايط هر کدام از این موارد در قانون مجازات آمده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала