مخالفت ژنرال آمریکایی با خروج کامل نظامیان خارجی از افغانستان

© AFP 2023 / Wakil Kohsarمخالفت ژنرال آمریکایی با خروج کامل نظامیان خارجی از افغانستان
مخالفت ژنرال آمریکایی با خروج کامل نظامیان خارجی از افغانستان  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فرمانده اسبق نیروهای ناتو در افغانستان گفت: خروج کامل نظامیان از افغانستان تکرار سیاست اشتباه آمریکا در عراق خواهد بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس ، «دیوید پترائوس» ژنرال بازنشسته و فرمانده اسبق نیروهای ناتو در افغانستان گفت: خروج کامل نظامیان از افغانستان تکرار سیاست اشتباه آمریکا در عراق خواهد بود.

وی در یادداشتی در روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: تاریخ نباید در مورد افغانستان تکرار شود و دولتمردان آمریکا باید با دقت در مورد خروج نظامیان خارجی از افغانستان تصمیم‌گیری کنند.

فرمانده اسبق ناتو در افغانستان ادامه داد: خروج کامل نظامیان از افغانستان بسیار خطرناکتر از تصمیم اوباما برای خروج از عراق است.

این در حالی است که یک مقام ارشد طالبان اعلام کرده است که در اواخر هفته جاری توافق صلح میان این گروه و طالبان امضا خواهد شد، توافقی که خروج نیروهای خارجی بخشی از آن خواهد بود.

با این حال پترائوس وضعیت فعلی افغانستان را بسیار پیچیده عنوان کرد و گفت: با حضور بیش از 20 نیروی خارجی از جمله داعش و القاعده که شامل صلح نیستند، اوضاع در افغانستان بسیار پیچیده است.

وی ادامه داد: دل بستن به طالبان برای مبارزه با تروریسم به جای آمریکا  قضاوت اشتباهی است و باید به این موضوع دقت کرد که هدف طالبان سرنگونی دولت افغانستان و بازگشت مجدد به دوران حکومت این گروه در سال 2001 است.

این ژنرال بازنشسته آمریکایی در ادامه تاکید کرد: آمریکا بجای برنامه خروج نیاز به یک راهبردی برای ماندن در افغانستان دارد، امری که باعث کاهش تلفات نیروهای خارجی و افغان و همزمان حضور نظامیان آمریکا برای حفاظت از منافع حیاتی واشنگتن در این کشور شود.

وی یادآور شد: دولت ترامپ باید از تجربه تلخ خروج آمریکا از عراق درس بگیرید و این خروج برمبنای هیچ استدلالی منطقی به نظر نمی‌رسد.

طالبان بارها اعلام کرده است تنها زمانی حاضر به پذیرش توافق صلح خواهد بود که زمانبندی برای خروج نیروهای خارجی توسط آمریکا پذیرفته شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала