گزارش و تحلیل

هدف اسرائیل تشنج آفرینی در منطقه خلیج‌فارس است

© AP Photo / Ariel Schalit, Fileهدف اسرائیل تشنج آفرینی در منطقه خلیج‌فارس است
هدف اسرائیل تشنج آفرینی در منطقه خلیج‌فارس است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اگر اسرائیل پایش به بهانه ائتلاف نظامی دریایی و یا هر بهانه دیگری به منطقه خلیج‌فارس باز شود، از این فرصت برای تشنج آفرینی در این منطقه استفاده خواهد نمود.

به گزارش اسپوتنیک، اسرائیل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل، در نشست پشت درهای بسته کمیته امور خارجی و دفاعی پارلمان اسرائیل اظهار داشت تل آویو در زمینه اطلاعاتی به ائتلاف نظامی دریایی در حال تشکیل تحت رهبری آمریکا برای تامین امنیت در تنگه هرمز کمک خواهد کرد.

وزیر اطلاعات اسرائیل همچنین خاطرنشان کرد که تشکیل ائتلاف دریایی در تنگه هرمز با منافع راهبردی اسرائیل در خصوص مقابله با ایران و ضرورت تقویت روابط با کشورهای عربی خلیج فارس مطابقت دارد.

اسپوتنیک در این راستا تصمیم گرفت تا با دکتر سید هادی برهانی، استاد دانشگاه تهران و متخصص در مسائل غرب آسیا همکلام شود.

شرکت اسرائیل در ائتلاف  دریایی آمریکایی در تنگه هرمز - اسپوتنیک ایران
شرکت اسرائیل در ائتلاف دریایی آمریکایی در تنگه هرمز

علت اقدام اسرائیل در پیوستن به ائتلاف دریایی در حال تشکیل تحت رهبری آمریکا برای تامین امنیت در تنگه هرمز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اسرائیل در منطقه خلیج‌فارس نفتکش، نفت و یا منافعی را ندارد که بخواهد برای دفاع از آنها در منطقه حضور داشته باشد؛ لذا این موضوع نشان می‌دهد که اهداف دیگری غیر از دفاع از منافع نفتی و جریان آزاد نفت در پس این کار وجود دارد. هدف اسرائیل از این امر دخالت در خلیج‌فارس و استفاده از شرایط بحرانی و پیچیده برای تحقق اهداف خود است. البته که عمدتا منافع اسرائیل در خلیج‌فارس بر این استوار است که بین قدرت‌های منطقه، بویژه ایران و عربستان ایجاد اختلاف، دشمنی و جنگ بشود و من به این دخالت بسیار بدبین هستم که اگر اسرائیل پایش به این بهانه و یا هر بهانه دیگری به این منطقه باز بشود، از این فرصت برای تشنج آفرینی و ایجاد جنگ بین کشورهای منطقه استفاده خواهد نمود.

ایران حضور اسرائیل در خلیج فارس را تهدید دانست - اسپوتنیک ایران
ایران حضور اسرائیل در خلیج فارس را تهدید دانست

اگر اسرائیل پس از پیوستن احتمالی به این ائتلاف وارد آبهای سرزمینی ایران بشود، واکنش ایران را چگونه ارزیابی می‌فرمایید؟

تصور بنده اینست که ایران این مسئله را یک امر بسیار خطیر و جدی تلقی خواهد نمود بدین معنی که حضور اسرائیل با حضور سایر کشورها کاملا متفاوت است و ایران یک موضع‌گیری کاملا متفاوتی در قبال این کشور حتما خواهد داشت زیرا که ایران سرسخت‌ترین و مهمترین دشمنی که دارد، رژیم صهیونیستی است و اگر این رژیم بخواهد به ایران یا مرزهای آن و یا حوزه منافعش نزدیک شود، واکنش ایران حتما جدی خواهد بود و در نتیجه این واکنش اسرائیل تحت فشار قرار خواهد گرفت.

البته در انتها مسئولین ایران هستند که تعیین می‌کنند چه موضع‌گیری کشور در قبال اسرائیل چگونه خواهد بود. ولی به نظر من ایران با این موضوع با جدیت برخورد خواهد کرد و هر کاری که از دستش برمی‌آید انجام می‌دهد تا نگذارد این خطر به منطقه برسد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала