احتمال اعزام کشتی های نظامی ژاپن به دریای عمان

© AFP 2023 / Mandel NGANاعزام نیروهای مسلح ژاپن به تنگه هرمز
اعزام نیروهای مسلح ژاپن به تنگه هرمز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ژاپن در حال بررسی امکان همراهی مستقلانه کشتی های خود در دریای عمان و باب المندب است اما قصد ندارد به ائتلاف دریایی در حال تشکیل از سوی امریکا بپیوندد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه ژاپنی Nikkei، توکیو مایل نیست به ائتلاف ضد ایرانی در حال تشکیل توسط امریکا بپیوندد تا روابط خود با ایران را خراب نکند اما در حال بررسی چند گزینه برای اجرای عملیات مستقلانه جهت دفاع از کشتی های ژاپنی در این منطقه است. طبق اطلاعات اولیه سه گزینه ها تحت بررسی قرار دارد.

طبق گزینه اول چند کشتی گشتی نیروی دریایی ژاپن که از حق تیراندازی در صورت بروز اوضاع جدی برخوردار خواهند بود، برای حفاظت از کشتی های باری این کشور به منطقه دریای عمان و تنگه باب المندب اعزام می شوند. 

گزینه دوم گشت زنی هواپیما های ژاپنی مستقر در پایگاه نظامی جیبوتی در این منطقه را در نظر می گیرد و طبق گزینه سوم هم اعزام کشتی های نظامی و هم گشت زنی هوایی در این منطقه صورت خواهد گرفت.

ضمناً تاکید می شود عملیات ژاپن فقط در دریای عمان و تنگه باب المندب در نزدیکی یمن انجام می شود که با برنامه امریکایی Sentinel فرق دارد که نه فقط یمن بلکه ایران را در بر می گیرد. توکیو اعلام می کند که نمی خواهد روابطش را با ایران خراب کند.

در ماه های اخیر اوضاع در خلیج فارس و تنگه هرمز بطور محسوس متشنج شده است. متشنج شدن دوباره اوضاع در منطقه در بهارامسال و پس از آن آغاز شد که آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را نیروی تروریستی اعلام کرد و در پاسخ ایران فرماندهی مرکزی ارتش امریکا در خاور میانه (سنتکام) را سازمان تروریستی دانست.

تنش در روابط واشنگتن و تهران پس از حمله به نفتکش ها در دریای عمان که واشنگتن تهران را در به دست داشتن در آن متهم کرده ، سرنگونی یک پهپاد جاسوسی امریکا توسط ایران و به دنبال آن توقیف نفتکش بریتانیایی توسط جمهوری اسلامی شدیدتر شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала