گزارش و تحلیل

دستاوردهای ایران از روابط بیست ساله با پوتین + داده نمايی

© Sputnik / Alexei Nikolskiyدستاوردهای ایران بیست ساله ایران از روابط با پوتین
دستاوردهای ایران بیست ساله ایران از روابط با پوتین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حضور ولادیمیر پوتین در عرصه بین المللی سیاست، آغازگر صفحه جدیدی در تاریخ روابط ایران و روسیه شد.

اسپوتنیک - از تاریخ نهم اوت سال 1999 میلادی، دقیقا 20 سال از زمانی که ولادیمیر پوتین به صحنه بزرگ سیاست وارد شد و جانشین سرگئی استپاشین در دولت روسیه شد، می گذرد. 20 سال پیش بوریس یلستین، نخستین رئیس جمهور روسیهدر یک نطق تلویزیونی از شخصی نام برد که قادر به تحکیم جامعه با تکیه بر وسیع ترین نیروهای سیاسی برای اطمینان از ادامه اصلاحات است.

در آن زمان انتخاب یلستین بسیاری را متحیر کرد. جانشین او 46 سال سن داشت و چهره شناخته شده ای در خارج و داخل کشور نبود.

با این وجود، ولادیمیر پوتین در یک دوره زمانی کوتاه مدت نه تنها اوضاع سیاسی داخل کشور را بهبود بخشید، بلکه چهره روسیه را در عرصه بین المللی و روابط با بسیاری از کشورها تغییر داد که ایران نیز از این قاعده مستثنی نبود.

برخی کارشناسان ایرانی در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک به چگونگی تاثیر گذاری سیاست های ولادیمیر پوتین در روابط تهران -  مسکو و همچنین دستاوردهای ایران در دوران ریاست جمهوری وی پرداختند.  

تاثیر 20 ساله سیاست پوتین بر روابط ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
تاثیر 20 ساله سیاست پوتین بر روابط ایران و روسیه

 شعیب بهمن، کارشناس مسائل بین الملل و روابط بین ایران و روسیه و همچنین رئیس موسسه پژوهان جهان معاصر در پاسخ به سوالی که سیاست آقای پوتین چه تاثیری بر ایران گذاشت، به این نکات اشاره فمودند:

اگر به این موضوع اساسی توجه داشته باشیم که معمولا افراد یا نخبگان سیاسی که در راس قدرت قرار می گیرند، تاثیر بسیار زیادی در تعیین نگرش ها و رویکردهای سیاست خارجی کشورهای خودشان دارند، این مسئله دقیقا در مورد روسیه هم صدق می کند. به این معنا که بهر حال ما در دوره قبل از آقای پوتین یعنی در دوران ریاست جمهوری آقای یلتسین یک سیاست خارجی را شاهد بودیم. در حالی که بعد از روی کار آمدن آقای پوتین، سیاست خارجی روسیه تا حد بسیار زیادی دگرگون شد. آقای پوتین روسیه را به سمت سیاست های مستقل در سطح نظام بین الملل برد و با توجهی که به کشورهای غیر غربی نشان داد عملا موجب اتخاذ یک سیاست خارجی جدید نسبت به دوره آقای یلتسین شد. در سیاست خارجی جدید روسیه قطعا نگاه به ایران هم یک نگاه جدیدی بود. کما اینکه در دوران یلتسین به ویژه در سال های ابتدایی که آندری کوزیروف در راس وزارت امور خارجه قرار داشت عملا هیچ توجه و نگاهی به سمت ایران یا کشورهای دیگر که می توانستند در شرق متحد روسیه باشند صورت نمی گرفت. در حالی که با آمدن آقای پوتین عملا این نگاه تغییر کرد و سیاست خارجی روسیه یک سیاست خارجی چند جانبه گرا شد و از نگاهی که در گذشته صرفا به غرب بود تغییر کرد. در نتیجه ایران هم به موازات این تغییر در سیاست خارجی روسیه نقش و اهمیت برجسته تری پیدا کرد و خوب قطعا آقای پوتین در این خصوص نقش داشته به نحوی که ما در حال حاضر مشاهده می کنیم که بهرحال دو کشور علاوه بر اینکه در طول سالهای اخیر یک همکاری بی سابقه را در حوزه نظامی و امنیتی در پرونده سوریه شروع کردند، عملا در سایر حوزه ها هم دارند مناسبات خودشان را گسترش می دهند. تلاش های بسیار زیادی شده که در نقطه های اقتصادی و سیاسی هم بتوانند روابط خودشان را دو کشور گسترش دهند. بنابراین قطعا آقای پوتین به عنوان یک سیاستمدار برجسته تاثیر قابل ملاحضه ای در روابط روسیه و ایران داشته و در نگاهی که روسیه به ایران داشته هم ایشان قطعا یک فرد تاثیر گذار بوده و با توجه به تمایلی که خودش به توسعه رابطه با ایران دارد، توانسته سیاست خارجی روسیه را هم در همین مسیر مدیریت کند.

پوتین پس از پایان دوره ریاست جمهوری خود چکار خواهد کرد؟ - اسپوتنیک ایران
پوتین پس از پایان دوره ریاست جمهوری خود چکار خواهد کرد؟

دکتر بهرام امیراحمدیان، متخصص مسائل آسیای مرکزی و قفقاز، استاد دانشگاه تهران و دبیر انجمن دوستی ایران و روسیه نیز متعقد است که با کار آمدن ولادیمیر پوتین در روابط ایران و روسیه یک صفحه جدیدی آغاز شده و دستاوردهای مهم در همکاری بین دو کشور صورت گرفت. وی گفت:

حضور آقای پوتین در صحنه سیاسی روسیه و روابط این کشور با ایران نسبت به دورهای قبل بسیار متحول شد، به این معنی که دوره آقای یلتسین و اواخر دوره شوروی روابط ایران و روسیه آنطور که ایران انتظار داشت پیش نرفت و به خاطر اینکه در دوره آقای یلتسین دایره سیاسی کرملین بیشتر متمابل به غرب بود و انتظار داشتند که از امکانات و امتیازات غرب برخوردار باشند، ولی در دوره  یوگنی پریماکوف نیز سعی کردند به نوعی روابط را بهبود ببخشند ولی آنطور که باید پیش نرفت.

ایران پس از پایان جنگ هشت ساله با عراق آسیب های بسیاری دیده بود و اقتصاد این کشور نیاز به بازسازی داشت.

در پایان سال 1999 میلادی که آقای پوتین به عنوان کفیل ریاست جمهوری روسیه انتخاب شد و آقای یلستین از صحنه سیاست خارجی این کشور کنار کشید، در آن دوره نیز روابط دو کشور استحکامی نمی توانست داشته باشد به دلیل اینکه در 10 سال گذشته چارچوب روابط دو کشور روابط خوبی نبود، زمان نیاز بود که این روابط عادی شود و روبه بهبودی برود.

طبیعی است که پس از روی کار آمدن آقای پوتین تحولات بسیاری در داخل روسیه رخ داد و ناگزیر بود که بیشتر در سیاست داخلی کشور تمرکز کند و مسائل مربوط به بحران اقتصادی، بحران سیاسی، ناآرامی در برخی مناطق این کشور و مافیا را برطرف و حل و فصل کند.

آقای پوتین با تقسیم روسیه به هفت منطقه فدرال و انتصاب فرماندهان نظامی و افسران کا گ ب، توانست آرامش را به در روسیه حاکم کند. سال های آغاز ریاست جمهور آقای پوتین با افزایش قیمت نفت همراه شد و از این طریق روسیه این شانس را داشت بر مشکلات داخلی غلبه کند و به عنوان یک کشور تاثیرگذار در صحنه بین الملل حضور پیدا کند.

روابط ایران نیز از همان زمان آغاز شد و امضاء قرارداد همکاری در زمینه تکنولوژی صلح آمیز هسته ای ایده ای بود که بین دو کشور شکل گرفت و همانطور که پیش از انقلاب اسلامی شوروی تنها کشوری بود که ذوب آهن را به ایران داد، پس از انقلاب اسلامی و همچنین فروپاشی اتحادیه شوروی، این کشور روسیه بود که به ایران کمک کرد در زمینه دستیابی به تکنولوژی هسته ای این صنعت را دنبال کند.

در سایر زمینه ها نیز سرمایه گذاری هایی صورت گرفته بود به ویژه تسلیحات نظامی که از روسیه به ایران وارد می شد و همچنین زیرساختهای اقتصادی از جمله اقداماتی بود که صورت گرفت.

همواره آقای پوتین نظر مثبتی نسبت به ایران داشته و رفتار دو کشور در دوره آقای پوتین نسبت به یکدیگر تغییر کرده و به طور کل روابط دو کشور بسیار بهبود یافت، کدورت ها و فضای تاریک بین دو کشور از بین رفت و آقای پوتین به ایران سفر کرد و بارها با رئیس جمهور ایران دیدار کرد. ایم موادی هست که در دورهای پیشین شاهد آن نبودیم.

این نشان می دهد که آقای پوتین در مسائل بین المللی و سیاسی جسارت خاص خود را دارد.

در هر حال ما ایرانی ها به عنوان یک همسایه که با روسیه دارای مرز دریایی داریم، خواهان ساده کردن صدور ویزا و احترام بیشتر هستیم، و درهای کشور ما به روی روس ها باز است و با احترام از آنها استقبال می شود و ما نیز انتظار رفتار متقابل داریم.

روسیه جاذبه های بسیاری دارد و آقای پوتین سرافرازی خاصی به این کشورر بخشیده است و مردم این کشور به دولت مقتدر و بزرگی ملت این کشور به خود افتخار می کنند و ایران به عنوان دومین قدرت در منطقه خود علاقمند به همکاری با روسیه است و باعث خوشحالی است که ایران و روسیه با داشتن منافع مختلف در سوریه در مبارزه تروریسم با یکدیگر به خوبی همکاری کردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала