طرح عربستان برای سرنگونی اردوغان

© Sputnik / Alexei Druzhinin /  مراجعه به بانک تصاویر طرح عربستان برای سرنگونی اردوغان
طرح عربستان برای سرنگونی اردوغان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عربستان سعودی اجرای طرح استراتژیک خود با هدف تضعیف و به دنبال آن برکناری رجب طیب اردوغان از سمت ریاست جمهوری ترکیه را آغاز کرد.

به گزارش اسپوتنیک، نشریه Middle East Eye که گزارش محرمانه تهیه شده برای دولت امارات عربی متحده  به دستش افتاده، می نویسد طرح برکناری اردوغان پس از آن تهیه شد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و حاکم واقعی این کشور به این نتیجه رسید که در قضیه قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار مخالف ریاض در کنسولگری سعودی در استانبول با اردوغان با "بردباری بیش از حد"رفتار کرده است.

در گزارش گفته می شود اردوغان در کمپین بی اعتبار سازی عربستان و محمد بن سلمان بیش از حد دور رفته است.خاطرنشان می شود آنکارا به جای کمک در تحقیقات در خصوص قتل خاشقجی، به انتشار اطلاعات نادرست در رسانه ها در راستای لطمه زدن به اعتبار ریاض و ولیعهد عربستان کمک کرده است.

در نتیجه عربستان به این نتیجه رسیده که زمان "تلافی" و تضعیف نفوذ رئیس جمهور عربستان در منطقه فرار رسیده است. طبق طرح فوق الذکر عربستان قصد دارد از همه ابزار ممکن برای وارد کردن فشار بر دولت اردوغان استفاده کرده و از جمله سرمایه گذاری در اقتصاد ترکیه را متوقف ساخته، ورود گردشگران به این کشور و واردات از ترکیه را کاهش داده و نقش آنکارا در جهان اسلام را به حداقل برساند.

ریاض امیدوار است اردوغان مجبور شود در نتیجه مشکلات به وجود آمده به حل مسائل داخلی ترکیه رو آورده و در نهایت مخالفانش وی را سرنگون کنند.

هفته گذشته اولین نشانه های آغاز اجرای طرح عربستان ظاهر شدند و از جمله 300 کانتینر حاوی میوه جات و سبزیجات ارسالی از ترکیه در جده و300 کامیون حامل محصولات نساجی و مواد شیمیایی وارده از ترکیه در یک شهر دیگر عربستان  توقیف گردید. همچنین به گزارش وزارت گردشگری ترکیه طی شش ماه نخست سال 2019، تعداد گردشگران سعودی در ترکیه 15 درصد  کاهش یافته است.

جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی که از سال 2017 در آمریکا تحلیلگر روزنامه واشنگتن پست بود، روز 2 اکتبر پس از ورود به سرکنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. پس از مدتی ابهام درباره این قضیه ، رسانه های دولتی عربستان سعودی روز 20 اکتبر گزارش دادند، خاشقجی در جریان نزاع با کارکنان سرکنسولگری جان خود از دست داده است.

دادستانی استانبول اعلام کرده ترور خاشقجی عمدی بوده و جسد وی پس از خفه کردن این روزنامه نگار تکه تکه شده و از بین رفته است. ترکیه از عربستان تقاضا کرد مقصران را تحویل داده و همچنین محل جسد خاشقجی را اطلاع دهد.

مقامات عربستان بارها اعلام کرده اند که تحقیقات جداگانه خود را درباره این قضیه انجام می دهند و مخالف تحقیقات بین المللی در اینباره با شرکت دیگر کشورها هستند. در رابطه با این قضیه 11 نفر در عربستان بازداشت شده و دادستانی این کشور برای 5 نفر از انها مجازات اعدام را درخواست کرده است. ریاض از تحویل مظنونان در این جنایت به ترکیه برای تحقیقات قضایی امتناع ورزیده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала