بازار متشکل ارزی ایران

© Flickr / Ivar Husevåg Døskelandبازار ارز
بازار ارز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاملات واقعی به صورت آزمایشی در این بازار از سوی صرافان درحال انجام است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، بازار متشکل ارزی به دلیل عدم تکمیل پرونده برخی از صراف‌های عضو و همچنین عدم آمادگی بانک‌های تعیین‌شده برای شرکت در عملیات بازار فعلاً افتتاح نمی شود.

بانک مرکزی و مدیران شرکت بازار متشکل ارزی قصد دارند بازار با حضور جمعی از صرافان و بانک ها آغاز به کار کند تا تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد؛ هم اکنون 120 صرافی بانکی و آزاد با واریز حق عضویت رسماً عضو بازار متشکل ارزی شده اند.بنابراین 40 درصد از مجموع صرافی های مجاز به عضویت بازار درآمده اند.

بازار متشکل ارزی از چند روز قبل با آغاز عملیات تست گرم، میزبان 35 صراف بوده که خرید و فروش واقعی اما در مبالغ خرد انجام می دهند؛ تست گرم با هدف راه افتادن دست صراف ها برای خرید و فروش های کلان بعد از افتتاح رسمی بازار، کماکان ادامه دارد.روز شنبه، 67 تراکنش واقعی برای معاملات زیر 1000 دلار در این بازار ثبت شده است.

توضیحات همتی درباره تحولات اخیر بازار ارز  - اسپوتنیک ایران
توضیحات همتی درباره تحولات اخیر بازار ارز

هم اکنون بانک های ملی و رفاه وارد بازار متشکل ارزی شده اند ولی 2 بانک نمی تواند پاسخگوی معاملات باشد و از همین رو بانک مرکزی منتظر است تا مراحل حضور بانک های دیگر نیز طی شود. هم اکنون 5-6 بانک دیگر در صف حضور به بازار متشکل هستند. بناست به زودی بانک های سپه، صادرات، مسکن، پارسیان، کشاورزی و ملت وارد این بازار شوند.

با راه اندازی بازار متشکل ارزی، صرافی های خصوصی و بانکی هیچ فرقی باهم در خرید و فروش ها و قیمت ها نخواهند داشت؛ هر صرافی می تواند هر ارزی که نیاز دارد را با قیمت بازار خریداری کند.

قیمت ها در بازار متشکل ارزی با 3 درصد نوسان کم یا زیاد نسبت به روز قبل تعیین می شود؛ نوسان 3 درصدی نیز به این جهت انتخاب شده که در سال 97 به جز 8 روز، نوسان روزانه قیمت ارز بین 2 تا 4 درصد بوده است.

همچنین کف تعیین شده برای معاملات یورو و دلار در این بازار 100 هزار دلار و 100 هزار یورو است؛ صرافی هایی که این حجم ارز را خریداری کرده اند ظرف مدت 10 روز باید نسبت به عرضه ی آن اقدام کنند.

این بازار برای ساماندهی معاملات نقدی ارز راه اندازی می شود؛ در گذشته نه چندان دور، هیجانات کف بازار فردوسی و سبزه میدان درحالی رخ میداد که تنها 5 درصد معاملات نقد ارزی در این محل ها انجام می شد و 95 درصد در حوالجات ارزی بود اما نکته مهم اینجاست که تعداد افرادی که در 5 درصد معاملات ارزی حضور دارند خیلی بیشتر از افرادی است که در حوالجات ارزی فعالیت می کنند.

ساختمان این شرکت در محل ساختمان بانک مرکزی در خیابان فردوسی است و بناست در مرحله اول اسکناس در بازار متشکل ارزی مورد معامله قرار گیرد و بعد از آن حوالجات ارزی نیز اضافه خواهند شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала