گزارش و تحلیل

موزائیک هایی از جنس اشک بر بوم نقاشی + تصاویر

© Sputnik / Nasibeh Esmaeiliموزائیک هایی از جنس اشک بر بوم نقاشی
موزائیک هایی از جنس اشک بر بوم نقاشی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هنر موزائیک باید علاوه بر فضای شهری به خانه ها بیاید چرا که انرژی خوبی در پی دارد.

اسپوتنیک — هنر موزائیک گستره وسیعی در تاریخ دارد و نمونه های منحصر به فردی از آن از گذشته تاکنون باقی مانده است. موزائیک کاری هنری است با دوام که هم برای بیرون از خانه و هم برای خانه مناسب است. این هنر در مکان های عمومی و فضاهای بیرونی مانند پارک ها، خیابان ها، فروشگاه ها و فضاهای تجاری و نمایشگاهی استفاده می شود و در خانه ها نیز می تواند بر روی سطوح و تابلوهای قابل حمل مثل میز و صندلی و غیره کار شود. موزائیک هایی که از تمدنهای مختلف به جا مانده اند هر یک به شیوه خاصی خلق شده اند. قدیمی ترین طرح های موزائیکی به جا مانده از سال های قبل، مربوط به حدود ۶۰۰۰ قبل از میلاد است که توسط سومری ها در منطقه بین النهرین یا عراق کنونی خلق شه است. این اثر از سنگریزه های رنگی که روی سطوح دیوار فشار داده شده ساخته شده است.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от Afsaneh ashki(mosaicartist) (@ashk_studio)

افسانه اشکی یکی از هنرمندان این عرصه، متولد ۱۳۶۰ می باشد و رشته اصلی او در دانشگاه تهران نقاشی بوده است. او از سال ۹۳ به صورت حرفه ای هنر کاشی یا موزاییک آرت (Musaic Art) را شروع کرده و در سال ۹۴ کارگاه خود را به نام کارگاه "اشک" تاسیس کرده است. او از سال ۹۴ تا به الآن بالغ بر ۲۵۰ هنرجو داشته است و برای نخستین بار در این سطح و به صورت تخصصی نمایشگاهی با عنوان اشک با کمک سرکار خانم هلیا سلمانی در ایران در زمینه کار با کاشی برپا نموده اند. این نمایشگاه بهانه ای شد تا با خانم اشکی گفتگویی داشته باشیم.

© Sputnik / Nasibeh Esmaeiliافسانه اشکی یکی از هنرمندان موزائیک آرت
موزائیک هایی از جنس اشک بر بوم نقاشی + تصاویر - اسپوتنیک ایران
افسانه اشکی یکی از هنرمندان موزائیک آرت

اسپوتنیک: هنر موزائیک آرت چیست و ایده کارها از کجا نشات می گیرد؟

هنر کار با کاشی یا موزائیک آرت هنری قدیمی است که از برش دادن موزائیک و کنار هم قرار دادن آن خلق می شود. در اصل کار با موزائیک اینگونه است که یک هنر را به هنری دیگر تبدیل می کند و الزامی بر اینکه حتما شخص از پایه نقاشی و طراحی را بداند نیست. در قدیم از برش های منظم مربع و مستطیل استفاده می شد اما در حال حاضر بصورت مدرن تر اجرا می شود که برش هایی به شکل اشک، دایره یا بته جقه و برگ را شامل می شود. در کار من برش هایی به شکل لوبیا که برش لوبیایی می گویم و برش بته جقه اضافه شده است که در کارهای دیگران وجود ندارد. می توان در این امر از نقاشی افراد دیگر استفاده کرد و آن را تبدیل به موزاییک کرد. با توجه به اینکه بیشتر هنرجوها از اقشار مختلف جامعه هستند و هنری نیستند، پایه بیشتر ایده ها  از نقاشی ها و طرح های هنرمندانی است که اجازه آن گرفته شده است و با کمی تغییر و تحول، از آن استفاده می کنیم. بافتها، برش ها و چیدمان کار، آن را تبدیل به یک تابلوی موزائیک آرت می کند. گاهی اوقات رنگ بندی و نوع مدل کار را تغییر می دهیم، گاهی اوقات فقط از قسمتی از کار نقاشی استفاده می کنیم و جزئیات آن را تغییر می دهیم و گاهی هم پیش می آید که هنرجو خود کار نقاشی را انجام میدهد و بر روی آن طرح موزائیک کاری انجام می پذیرد.

اسپوتنیک: هنر موزائیک کاری در چه کشورهایی وجود دارد؟

این هنر یک هنر بین المللی است که از کشور ایتالیا شروع شده است و به کشورهای دیگر آمده است اما در کشور ایتالیا هنوز برش های مربع و مستطیل مرسوم است و بیشتر در فضاهای شهری، لابی ها و استخرها کاربرد دارد. حتی مواد کار با این هنر نیز در کشور ایتالیا تولید می شود.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от Afsaneh ashki(mosaicartist) (@ashk_studio)

اسپوتنیک: آیا تحریم ها بر روی هنر موزائیک کاری تاثیر گذاشت؟

تحریم ها روی مواد کارهای ما تاثیر گذاشته است به طوری که موادی که ما در کارهایمان استفاده می کنیم موادی نیست که در دنیا استفاده می شود و حتی نمی توانیم از سایت های خارجی خریداری کنیم بنابراین از موزائیک های استخری استفاده می کنیم و با انبر و دست آنها را برش می دهیم و توانسته ایم کارهای زیبا و ظریف خلق کنیم. اما در کشورهای دیگر از موزائیک شیشه ای استفاده می شود که هم زیباتر است و هم برش آن راحت تر می باشد.

اسپوتنیک: شما از چه سبکی موزائیک استفاده می کنید؟ 

بعضی از موزائیک ها، موزائیک های استخری ساده هستند که در طیف رنگی مداد رنگی ها وجود دارند اما بعضی از آنها بافت دار هستند که در رنگ های طلایی و صدفی و هفت رنگ موجود می باشند که براق تر می باشند. بعضی از موزائیک ها نیز شیشه هستند که به آنها شیشه های خرد شده رنگی می گویند. به همین علت رنگ های کارشده در آثار با هم متفاوت هستند.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от Afsaneh ashki(mosaicartist) (@ashk_studio)

اسپوتنیک: این هنر را در ایران چگونه ارزیابی می کنید؟

این هنر در ایران به عنوان هنرهای تجسمی ثبت نشده است و فقط به عنوان هنرهای دستی ثبت شده است به همین دلیل گرفتن مجوز برای برگزاری نمایشگاه در موزه ها بسیار سخت است و یکی از مهمترین قسمت هر کشور موزه ها می باشد. اما موزائیک کاری در ایران قدمت بسیار دارد و از گذشته از این هنر استفاده می شده است. در حال حاضر زیاد شناخته شده نیست و باید بیشتر دیده شود.

در آینده دوست دارم فستیوال ها و نمایشگاه های متعددی برگزار کنم. پیشنهادهایی از افراد مختلف برای کشورهای ترکیه و فرانسه وجود دارد .

اسپوتنیک: چه مشکلاتی بر سر راه موزائیک کاری وجود دارد؟

ایرانی ها از دیرباز هنرمند و هنردوست بوده اند اما کمتر به این نوع از هنر علاقه نشان می دهند و کمتر به آن توجه می شود. دوست دارم مردم بیشتر برای هنر دستی که زمان زیادی برای خلق آن صرف می شود ارزش قایل باشند. تابلوهایی وجود دارد که ۵ یا ۶ ماه برای آن وقت گذاشته شده و زحمت کشیده شده است. عده ای بر این باورند که موزائیک کاری فقط در فضای شهری، خیابان ها و زیر پل ها استفاده می شود که این طور نیست. این کار می تواند بر روی تابلویی زیبا به خانه ها بیاید و همه جا می توان از آن استفاده کرد. همچنین مشکل عدیده هر هنرمندی این است که از آنان حمایت نمی شود و تهیه کردن ابزار کار بسیار سخت است. کاشی ها و موزائیک ها با رنگ های مختلف سخت بدست می آید.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от Afsaneh ashki(mosaicartist) (@ashk_studio)

امیدوارم این هنر بیش از پیش شناخته شود و رشد و پیشرفت کند چرا که بسیار هنر زیبایی است و انرژی بسیار خوبی به انسان می دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала