تحریم وزیر خارجه یعنی شکست گفت‌وگو

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / محمد جواد ظریف
محمد جواد ظریف - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ظریف: در نیویورک به من گفته شد ظرف دو هفته تحریم می‌شوم.

به گزارش سیوا آبشناس، خبرنگار اسپوتنیک در تهران، محمد جواد ظریف در آغاز نشست خبری خود با رسانه های داخلی و خارجی اعلام نمود که تحریم وزیر خارجه یعنی شکست گفت‌وگو.

ظریف در رابطه با ملاقات سناتور آمریکایی گفت:«حضور من در آمریکا برای سازمان ملل متحد بود و نه سفر به آمریکا، در سفرم به نیویورک به من گفته شد اگر پیشنهاد آن سناتور آمریکایی را نپذیرم ظرف دو هفته تحریم خواهم شد به حمد الله نپذیرفتم و تحریم هم شدم.

بنده به هیچ عنوان در فعالیت ریاست جمهوری وارد نیستم و در امری که وارد هستم امور وزارت خارجه است و هیچ قصدی برای نامزد انتخابات بودن در سال ۱۴۰۰ شمسی را ندارم.

دکتر ظریف دلایل عدم مذاکره با آمریکا را اینگونه بیان کرد:ما طولانی ترین مذاکرات تاریخ را با آمریکا داشتیم که ۱۷ روز به طور مداوم انجام شد، لذا اینکه بگوییم چون دولت آمریکا تغییر کرده باید باز صد ها ساعت مذاکره کنیم در آمریکا انقلاب که نشده تنها دولت تغییر کرده لذا اگر آنها بیکار اند ما نیستیم، دولتی که تعهد خود و تعهدی که در شورای امنیت وجود دارد را انجام نمی دهد نمی تواند ادعای مذاکره کند. ما هیچگاه از میز مذاکره کنار نرفتیم، این آمریکا بود که از میز مذاکره کنار رفت و نمی توان پذیرفت که آمریکا به دنبال مذاکره استدکتر ظریف افزود: آمریکا به دیپلماسی علاقه ای ندارد، فقط می خواهد مردم ایران را تحت فشار قرار دهد و ما هیچگاه تروریسم اقتصادی آنها را نمی پذیریم.ما هیچگاه از میز مذاکره کنار نرفتیم، این آمریکا بود که از میز مذاکره کنار رفت و نمی توان پذیرفت که آمریکا به دنبال مذاکره است.

محمد جواد ظریف - اسپوتنیک ایران
ایران باید از آمریکا به خاطر تحریم ظریف شکایت کند

دکتر ظریف افزود: آمریکا به دیپلماسی علاقه ای ندارد، فقط می خواهد مردم ایران را تحت فشار قرار دهد و ما هیچگاه تروریسم اقتصادی آنها را نمی پذیریم. سیاست ترامپ به این سو رفته که جنگ سودی ندارد، اما آقای بولتون بر اساس گفته های آقای ترامپ جنگ طلب است بنابر این بر اساس این مواضع ترامپ به دنبال جنگ نیست، برای نتانیاهو و بولتون اهمیت ندارد که چند سرباز آمریکایی کشته شود برخی حکام منطقه هم همین موضع را دارند و برای به دست آوردن اهداف خود حاضرند تا آخرین سرباز آمریکایی کشته شود، سیاست آمریکا در واشنگتن اتخاذ نمی شود و آقای ترامپ باید از تصمیمات و نفوذ تیم بی و دیگر افراد تاثیر گذار در سیاست آمریکا بترسد. زمان تنش زدایی مدت طولانی است که فرا رسیده، ما آمادگی داریم با عربستان و امارات و تمام کشور های منطقه مذاکره کنیم، سیاست ها نباید بر این اساس باشد که یکی از اعضای شورای همکاری دور شود این شورا باید با هم مذاکره کند و همکاری داشته باشد، امنیت با خرید سلاح از آمریکا و پول دادن به صدام تامین نخواهد شد. باید بمباران مردم یمن متوقف شود، مردم را نمی توان مغلوب کرد، باید گفتگو و راه حل های صلح آمیز را پیش گرفته شود.

وزیر خارجه ایران در این نشست با انتقاد از یک جانبه گری آمریکا در عرصه بین‌المللی گفت :« آنها هر جا رفتند با حقارت روبرو شدند. آنها از جنگ ویتنام در هیچ جنگ دیگری به جز جنگ «گرانادا »به هیچ پیروزی نرسیده اند . دوره گفتمان سلطه و زورگویی به اتمام رسیده است.تحریم وزیر امور خارجه یک کشور از سوی آمریکایی ها به معنای شکست گفت وگو و دیپلماسی است. ما هیچ گاه امنیت خود را نخریده ایم و نخواهیم خرید چرا که امنیت ما قابل خرید و فروش نیست. امنیت ما از مردم‌مان نشات می‌گیرد».

ظریف در رابطه با عربستان گفت:سفره ی مذاکره برای عربستان و امارات در ایران باز است، امیدواریم گفتگو های اخیر نتایجی فراتر از حج داشته باشد.چرا که فعلا گفتگویی خارج از حج صورت نگرفته است».

محمدجواد ظریف حین سخنرانی در نشست خبری، درباره بلندی صدایش شوخی جالبی با خبرنگاران کرد و گفت:« ننویسید ظریف عصبانی بود، من اگر داد نزنم صدایم به شما نمی‌رسد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала