گزارش و تحلیل

شکست فاجعه بار آمریکا در تشکیل ائتلاف بر علیه ایران

© AFP 2023 / Ebrahim Norooziشکست فاجعه بار آمریکا در تشکیل ائتلاف بر علیه ایران
شکست فاجعه بار آمریکا در تشکیل ائتلاف بر علیه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
توقیف نفتکشی که در حال قاچاق سوخت از ایران به سمت کشورهای همجوار بود مساله جدیدی نمی باشد و سالهاست این کشمکش میان نیروهای سپاه پاسداران که مسئولیت حفظ امنیت مرزهای آبی ایران را عهده دار می باشند و قاچاقچیان وجود دارد، اما مشاهده می شود که ایالات متحده و انگلیس تلاش دارند از این ماجرا به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده کنند.

در همه جای جهان یکی از وظایف نیروهای مرزبانی مقابله با قاچاق است وبا توجه به تفاوت قیمت سوخت در ایران نسبت به قیمت همان فراورده در کشورهای همجوار بحث قاچاق سوخت از ایران به این کشورها مطرح می باشد همچنین با توجه به اینکه ایران سر راه قاچاق مواد مخدر از افغانستان به سمت کشورهای دیگر منطقه و جهان می باشد کما اینکه ایران خود مقصد بسیاری از کالاهای قاچاق از کشورهای همجوار نیز هست.

تلاش آمریکا و انگلیس برای راه اندازی یک هیاهوی رسانه ای بر علیه ایران به این دلیل است که ایالات متحده و انگلیس در طرح خود مبنی بر ایجاد یک ائتلاف نظامی برای حمایت از تردد کشتی ها در منطقه خلیج فارس و دریای عمان و تنگه هرمز شدیدا با شکست مواجه شده اند.

از کشورهای اروپایی گرفته تا حتی کشورهای شرق آسیا و استرالیا و ... همه تقاضای آمریکا و انگلیس را رد کرده اند و همه تلاش دارند از درگیر شدن در باتلاق جدید آمریکا پرهیز کند.

پمپئو نخواست مشاور ترامپ شود - اسپوتنیک ایران
پمپئو: آمریکا ائتلاف دفاع از کشتی در خلیج فارس تشکیل می دهد
تنها انگلیس بود که در یک برهه زمانی با یک اشتباه استراتژیک در این دام گیر افتاد و الان دست و پا میزند به هر نحوی که شده خود را از این باتلاق خارج کند.

کشورهای مختلف جهان متوجه شده اند که هر چه  قدر تعداد ناوها و قطعات جنگی در این منطقه افزایش یابد قطعا احتمال بروز درگیری و جنگ نیز افزایش خواهد یافت و مضاف بر اینکه حضور این ناو ها طبق قوانین و مقررات بین المللی در این منطقه معذوریت های زیادی را به وجود می آورد که در صورت تمکین به آن می تواند بسیاری از معادلات بین المللی را به هم بریزد.

تاثیر رزمایش قریب الوقوع ایران و روسیه بر تشکیل ائتلاف دریایی اروپایی - اسپوتنیک ایران
تاثیر رزمایش قریب الوقوع ایران و روسیه بر تشکیل ائتلاف دریایی اروپایی
اگر کشورهای دیگر حق داشته باشند برای حمایت از منافع خود نیرو به منطقه خلیج فارس اعزام کنند پس ایران هم مجاز می باشد برای حمایت از کشتی رانی خود نیروی نظامی به تنگه های مختلف جهان ارسال کند.

همچنین این ماجرا باب ارسال کشتی های جنگی کشورهای مختلف به جاهای دیگر جهان را باز می کند.

یعنی مثلا ایران یا روسیه و یا چین حق پیدا می کنند به خلیج مکسیک و یا تنگه پاناما و یا دریای مدیترانه وتنگه جبل الطارق و...  نیرو اعزام کند و احتمال درگیری در همه این  مناطق نیز افزایش می یابد.

از زمانی که آقای ترامپ در ایالات متحده به قدرت رسیده تا به حال ده ها توافق و معاهده بین المللی را زیر پا گذاشته و خوب کشورهای جهان از این هرج و مرج و نا فرمانی به ستوه آمده اند و دیگر تحمل آن را ندارند.

در واقع می توان گفت امروزه مخالفت کشورهای جهان با سیاست های ایالات متحده حتی به دلیل روابط صمیمی آنها با ایران نیست بلکه به دلیل مخالفت آنها با سیاست های آمریکا می باشد.

جالب تر اینکه حتی کشورهای عربی که تا همین چند صباح پیش متحد استراتژیک ایالات متحده به حساب می آمدند از درگیر شدن در این ماجرا پرهیز می کنند و آنها نیز قبول ندارند با طرح تیم آقای ترامپ همراهی کنند.

کشورهای عرب خلیج فارس شدیدا از اینکه آقای ترامپ و تیم او به آنها مانند یک گاو نه من شیرده نگاه می کند و چپ و راست به دنبال دوشیدن آنها و چپاول ثروت آنها است، ناراحت هستند و خوب با این شرایط برخی متوجه شده اند که ادعاهای ایالات متحده برای رویارویی با ایران یک طبل توخالی بیش نیست و هزینه کوتاه آمدن و بهبود روابط شان با ایران بسیار کمتر از آن است که به روند فعلی پرداخت فاکتورهای کذایی آمریکا ادامه دهند.

آنها همچنین متوجه شده اند که تامین امنیت منطقه و ادامه فعالیت های تجاری در خلیج فارس و تنگه هرمز فقط از طریق تعامل همسایگان با یکدیگر امکان پذیر است و اینکه تصور کنند یک کشور می تواند دیگری را حذف کند مهال است محقق شود.

به همین دلیل هم مشاهده می کنیم که اماراتی ها علیرغم همه اختلافات و خصومت هایی که طی چند سال اخیر با ایران داشتند امروزه تلاش دارند صفحه جدیدی از روابط با ایران را باز کنند و سعودی ها هم پشت پردده تلاش دارند از کانالی که اماراتی ها باز کرده اند استفاده کنند و به سمت حل وفصل نمودن اختلافات بصورت سیاسی پیش بروند.

با توجه به این شرایط می توان گفت سیاست های تیم تندروی کاخ سفید یک بار دیگر متحمل یک شکست فاجعه بار در قبال ایران گشته.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала