تهران : در چارچوب برجام عمل می کنیم

© Fotolia / Curioso Photographyدرخواست ایران از کره جنوبی
درخواست ایران از کره جنوبی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد کاهش تعهدات هسته ای ایران در چهارچوب برجام انجام شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمد‌جواد ظریف با بیان اینکه خواسته‌های ایران از ابتدا مشخص و روشن بوده است و انتظاری فرا‌تر از برجام نداشته است، گفت: همه اقدامات ما در چارچوب برجام بوده است.

محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفت‌و‌گویی با بیان اینکه همه کشور‌های عضو کمیسیون مشترک برجام به اجماع رسیده‌اند که آمریکا باعث همه تشنج‌ها شده است، گفت: خواسته‌های ایران از ابتدا مشخص و روشن بوده است و انتظاری فرا‌تر از برجام نداشته است.

وی افزود: ما گفتیم اگر برجام توسط دیگران به‌شکل کامل اجرا نشود، ما هم به همان شکل ناقص آن را اجرا می‌کنیم و البته همه اقدامات ما در چارچوب برجام بوده است.

وزیر امور خارجه که با خبرگزاری خانه ملت گفت‌وگو کرده است، با اشاره به خواست برخی کشور‌های عضو 1+4 برای لغو اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی، خاطرنشان کرد: این در اختیارات جمهوری اسلامی است که در این باره تصمیم بگیرد و حتماً اگر تعهدات طرف‌های خارجی برجام اجرا نشود این گام در امتداد اقدامات قبلی برداشته خواهد شد.

وزیر خارجه ایران چندی پیش اعلام کرده بود  اگر تهران تضمینات اروپا برای دفاع از خود در برابر تحریم های آمریکا را دریافت نکند، به کاهش تعهدات خود در چارچوب برجام ادامه خواهد داد.

ظریف گفت در شرایط کنونی و تا زمانی که اقدامات لازم از سوی اروپا صورت نگرفته، حتما گام سوم جمهوری اسلامی در کاهش تعهدات برجام عملی خواهد شد.

وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان ساخت : فروش نفت ایران و بازگشت درآمد آن، از تعهدات اروپایی‌هاست. فعلا از سایر تعهدات آنان عبور می‌کنیم. فروش نفت و بازگشت پول آن را اجرا کنند.

وی افزود: اروپایی‌ها تعهدات خود را مخصوصا از اردیبهشت‌ماه و خردادماه سال 97 مطرح کردند. آنها تعهداتی در برجام دارند و تعهداتی نیز بعد از رفتن آمریکا دارند و ما تشریح کردیم که این تعهدات اجرا نشده و اینستکس که مقدمات اجرای تعهدات آنان بوده نیز کاملا عملیاتی نشده و اگر عملیاتی شود ضرورت دارد که پول نفت وارد آن شود.

وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: اینستکس نباید وسیله اجرای دستورات آمریکایی‌ها شود بلکه وسیله‌ای برای اجرای تعهدات اروپاست و معلوم است اینستکس نمی‌تواند با موافقت آمریکا کار کند. اروپایی‌ها باید بر اساس تعهدات عمل کنند. این در جلسه اول مطرح شده و نتیجه کمیسیون مشترک این بود که اعضا بر تعهدات خود تاکید کردند و باید دید چگونه آن را انجام می‌دهند تا زمانی که اقدامات لازم صورت نگرفته، گام سوم پابرجاست.

ظریف همچنین گفت: هم آقای رئیس‌جمهور و هم بنده گفته‌ایم که اقداماتی که اروپا تا الان انجام داده هیچ تناسبی با تعهدات و توقعات آنان ندارد و اگر بخواهند توقعاتشان عملی شود، باید آنچه را که تعهد کردند انجام دهند.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

 هشتم ماه مه سال گذشته ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال ان تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری موسوم به «اینستکس» توسط آلمان، فرانسه و انگلیس، اوایل فوریه سال ۲۰۱۹ (بهمن ۱۳۹۷) نهایی و ثبت شد.

هدف این ساز و کار ادامه تجارت بین اعضای اتحادیه اروپا و ایران علی رغم تحریم های آمریکا از زمان خارج شدن ترامپ از برجام در ماه مه سال 2018 است اما مقامات ایران اعلام می کنند  از آن روز تا به حال هنوز این ساز و کار کاملاً عملیاتی نشده است.

چندی پیش  حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران 60 روز به کشورهای اروپایی عضو برجام مهلت داد تا طی این مدت تعهدات بانکی و نفتی خود در برابر جمهوری اسلامی را اجرا کنند. روحانی نامه هایی با این موضوع را برای رهبران بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین نوشت و به دنبال آن روند کاهش تعهدات برجامی آغاز شد. تا به حال دو مرحله از این روند اجرا شده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала