پافشاری آمریکا بر تدوین قرارداد جامع جدید با ایران

© REUTERS / Andrew Caballero-Reynolds/Poolتحریم های جدید آمریکا علیه چین به خاطر کمک به ایران
تحریم های جدید آمریکا علیه چین به خاطر کمک به ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن همچون گذشته بر تدوین قرارداد جامع جدید با ایران پافشاری می کند.

به گزارش اسپوتنیک، پیشنهاد  پمپئو در حالی مطرح شده که دیروز مقامات آمریکا محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران را در لیست تحریم های خود علیه جمهوری اسلامی  قرار دادند.

درسایت وزارت دارایی آمریکا آمده است: « نفر بعدی وارد شده به لیست تحریمی سازمان کنترل بر دارایی های خارجی وزارت دارایی آمریکا، محمد جواد ظریف است.»

روز چهارشنبه نماینده دولت آمریکا در گفتگوی تلفنی با خبرنگاران اعلام کرد: « ما امروز تحریم هایی را علیه وزیر امور خارجه ایران محمد جواد ظریف وضع می کنیم».

این مقام افزود: « ظریف ، نماینده دولت ایران در جامعه بین الملل است و در راس تبلیغات و جاه طلبی های این دولت در حمایت از برنامه هسته ای تهران ، ساخت موشک بالستیک و شبکه های تروریستی قرار دارد. ظریف همچنین از آزار و اذیت ملت ایران توسط دولت این کشور دفاع می کند.»

وی ادامه داد: « اگر چه برای آمریکا بسیار مهم بود که احتمال گفتگوی دیپلماسی را حفظ کند اما صبر ما لبریز شده است. مدت زمانی طولانی با این دید که او نماینده رسمی درست و معتبر  ایران است از کارهایش چشم پوشی کردیم و امروز رئیس جمهور ترامپ تصمیم گرفت که دیگر بس است.»

دولت آمریکا همچنین اطلاع داد که درخواست محمد جواد ظریف که تحت تحریم های آمریکا قرار گرفته است را برای حضور در جلسه سازمان ملل متحد در نیویورک به صورت جداگانه بررسی خواهد کرد.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

 هشتم ماه مه سال گذشته ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال ان تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

امروز آمریکا همچنین اعتبار محدودیت های مربوط به برنامه هسته ای ایران را تمدید کرد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала