گزارش و تحلیل

نابودی سرطان با خواص نوری ذرات نانویی سیلیسیم

© Depositphotos.com / Ralwel نابودی سرطان با خواص نوری ذرات نانویی سیلیسیم
نابودی سرطان با خواص نوری ذرات نانویی سیلیسیم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناسان دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای (موسسه فیزیک مهندسی مسکو)، موسسه فیزیک با نام لبدوف آکادمی علوم روسیه، موسسه شیمی مواد مافوق خالص با نام دویاتیخ آکادمی علوم روسیه، دانشگاه دولتی مسکو با نام لومونوسوف به طور مشترک باهمکاران خود از فرانسه، سوئیس، چک و اوکراین، روش جدید تشخیص نوری با کمک ذرات نانویی سیلیسیم را معرفی کردند.

نتایج این کار در مجله علمی معتبر  Advanced Optical Materials منتشر شده است.

ذرات نانویی ،پدیده  منحصر به فردی از نقطه نظر تشخیص و درمان بیماری های سرطانی هستند . اگر ذرات نانویی با پلیمرهای خاصی نظیر پلی اتیلن گلیکول پوشانده شوند، می توانند آزادانه در گردش خون جریان پیدا کنند و ضمناً  در تومور به واسطه «حفره ها » در عروق این ناحیه ( تجمع منفعل) یا از طریق استفاده از  مولکول های هدفمند ‌(انباشت فعال) انباشته می شوند.   

پیری بدن را از ابتلا به سرطان محافظت می‌کند - اسپوتنیک ایران
پیری بدن را از ابتلا به سرطان محافظت می‌کند
ذرات نانویی  ممکن است از طریق واکنش نوری در بافت های ارگانیسم مشاهده شوند، به طور مثال به علت انتشار فلورسنت. این امر باعث نابودی ناحیه تومور در جایی می شود که انباشت آنها اتفاق افتاده است. ضمنا ذرات نانویی می توانند تاثیر درمانی بر تومور داشته باشند هم خود به خود و هم به عنوان وسیله انتقال برای داروهایی مانند رادیونوکلوئیدها.

سیلیسیم، به دلیل سازگاری ایده آل و تجزیه بیولوژیکی آن در ارگانیسم، یکی از بی خطرترین مواد معدنی برای سیستم های بیولوژیکی است. ذرات نانویی سیلیسیمی در روش های درمانی در رابطه با گرمایش موضعی (گرما درمانی ) و نابود کردن سلول های سرطانی با پرتوافکنی و یا امواج فرا صوتی بسیار ارزشمند هستند. در عین حال مصورسازی ذرات نانویی  سیلیسیمی دارای اندازه مناسب از نقطه نظر درمانی (۲۰-۱۰۰ نانو متر) در بافت های بیولوژیکی دشوار است چون آنها قابلیت فلورسنس ندارند.

ارتباط بین سرطان و رادیوگرافی - اسپوتنیک ایران
ارتباط بین سرطان و رادیوگرافی
گروهی از دانشمندان دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای (موسسه فیزیک مهندسی مسکو) و سایر سازمان های علمی روسی و خارجی ، راه حل مسئله مصور سازی در رابطه با  ذرات نانویی  سیلیسیمی بزرگ در بافت های بیولوژیکی را ارائه کردند. آندری کاباشین مدیر علمی موسسه فیزیک مهندسی بیومدیکال دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای ( موسسه فیزیک مهندسی مسکو) در این خصوص اطلاع داد.

وی به خبرگزاری ریانووستی گفت : « چنین ذرات نانویی می توانند طی تحریک نوری یک واکنش غیر خطی قدرتمند داشته باشند و در واقع بطورهمزمان تولید هارمونیک  دوم و تابناکی دو فوتونی هستند ، ضمن اینکه تولید سیگنال ها طی این دو اثر به طور مستقیم با اندازه ذرات نانویی  سیلیسیمی متناسب است. به این معنا سهم آنها برای ذرات نانویی  نسبتاً بزرگتر بسیار قوی تر است و سیگنال تولید هارمونیک دوم نسبت به تشکیل انباشت انبوه  ذرات نانویی  در سلول ها و بافت ها حساس است. اثرات مشاهده شده  اجازه می دهند که دیدگاه ما نسبت به مسئله  بیومیجینگ برای یکی از خوش آتیه ترین مواد نانویی مورد تجدید نظر قرار بگیرد.»

پژوهشگران مصورسازی ذرات نانویی  سیلیسیمی  در سلول های زنده را با استفاده از کنتراست دونمایی پیشنهادی بر پایه  تولید همزمان هارمونیک دوم و تابناکی دو فوتونی به معرض نمایش گذاشتند. بسیار مهم است که چنین روشی ممکن است وضوح فضایی بالایی داشته باشد : این امر باعث می شود که  تصاویر سه بعدی توزیع ذرات نانویی سیلیسیمی در سلول ها و بافت ها بازسازی گردد.

بیومیجینگ دونمایی پیشنهادی باعث تکمیل قابلیت های درمانی ذرات نانویی سیلیسیمی می گردد و روند تدوین روش های غیر تهاجمی جدید برای درمان بیماری های سرطانی را به طور قابل توجهی به پیش می برد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала