تمدید محدودیت های مربوط به برنامه هسته ای ایران از سوی امریکا

© Photo / U.S. State Departmentوزارت خارجه آمریکا
وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا اعتبار محدودیت های مربوط به برنامه هسته ای ایران را تمدید کرد.

به گزارش اسپوتنیک، مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده دستورالعمل مربوطه را امضا کرد.

وزارت خارجه امریکا امیدوار است این تدابیر در حفظ کنترل بر برنامه هسته ای غیر نظامی ایران کمک کرده و خطر گسترش را کاهش داده ،توانایی تهران برای کاهش مدت لازم برای ساخت سلاح هسته ای را محدود کرده و از احیای تاسیسات ایران برای اهداف دارای اهمیت برای گسترش فناوری های هسته ای جلوگیری نمایند.

آمریکا ادعا می کند ایران از برنامه هسته ای خود برای  اخاذی از جامعه بین المللی و تهدید امنیت منطقه استفاده می کند و جمهوری اسلامی را کشور پیشتاز در حمایت از تروریسم در جهان می نامد.

در سند صادره گفته می شود:" ایالات متحده قاطعانه خواهان محروم کردن ایران از هر راهی به سوی ساخت سلاح هسته ای و استفاده از تمام طیف وسایل دیپلماتیک واقتصادی برای جلوگیری از فعالیت هسته ای ایران است.تا موقعی که رژیم ایران به رد دیپللماسی و گسترش فعالیت هسته ای خود ادامه می دهد، فشار اقتصادی و انزوای اقتصادی آن تشدید خواهد شد".

ضمناً وزارت خارجه امریکا تمدید  90 روزه معافیت از تحریم ها برای طرح هایی همچون بازسازی رآکتور آب سنگین اراک، سایت غنی سازی اورانیوم فردو، نیروگاه اتمی بوشهر و همچنین رآکتور تحقیقاتی تهران را که دیروز جان بولتون، مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری این کشور از آن سخن گفته بود، یاداور نشده است. در صورت عدم تمدید این معافیت ها دولت آمریکا موسسات روسی، چینی و اروپایی شرکت کننده در این طرح ها ذا مورد تحریم قرار خواهد داد.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

 هشتم ماه مه سال گذشته ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال ان تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала