گزارش و تحلیل

دعوت پمپئو به ایران!

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر دعوت پمپئو به ایران
دعوت پمپئو به ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آقای مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا چند هفته ای است اصرار دارد که تمایل دارد به ایران سفر کند و با رسانه های ایرانی مصاحبه داشته باشد، وی دلیل این خواسته را این دانسته که آقای ظریف وزیر امور خارجه ایران سالی چند بار به نیویورک سفر می کند و با رسانه های متعدد آمریکایی به گفتگو می پردازد.

من چند روز پیش با یکی از دوستان قدیمی که روزنامه نگار آمریکایی ایرانی الاصل است صحبت می کردم و ایشان اظهار می داشت آقای ظریف در مصاحبه های خود در آمریکا به قول معروف پوز دولت آمریکا را به خاک مالیده و صحبت های وی بسیار روی مردم آمریکا تاثیر داشته.

وی که چند سال پس از انقلاب به دلیل شرایط اسلامی کشور ایران را ترک کرده بود و دیگر به ایران نیامده اظهار می داشت :" از صحبت های آقای ظریف به عنوان یک ایرانی الاصل افتخار کرده و همچنین از مواضع جمهوری اسلامی در قبال ایالات متحده و انگلیس و می گفت شاید طرفدار نظام جمهوری اسلامی نباشم اما عزت و غرور ملی ام آنقدر تحریک شد که می خواستم بیایم ایران دست آقای ظریف ودست تک تک بچه های سپاه که این کارها را کردند ببوسم".

پمپئو را به ایران راه ندادند - اسپوتنیک ایران
سفر به ایران برای پمپئو رویا شد
وی افزود "فکر می کردم فقط من چنین احساسی را پیدا کردم اما وقتی که با دوستان خود در جامعه ایرانی آمریکا صحبت می کردم همه همین احساس را داشتند حتی آنهایی که سلطنت طلب بودند و از ابتدای انقلاب تلاش می کردند نظام را سرنگون کنند".

گذشته از مواضع خصمانه ای که آقای پمپئو نسبت به ایران داشته و دارد نکاتی وجود دارد که باید در مورد تقاضای آقای پمپئو برای سفر به ایران به آن توجه داشته باشیم:

1 – آقای ظریف به دعوت سازمان ملل به نیویورک سفر می کند نه دولت آمریکا و نه به واشنگتن و اگر روزی مقر سازمان ملل در ایران باشد و یا اینکه سازمان ملل کنفرانسی را در تهران یا شهر دیگری از ایران برگزار کند و آنها آقای پمپئو را دعوت کنند ایران ملزم به اعطای ویزا به وی می باشد.

2 – آقای ظریف از رسانه های آمریکایی تقاضا نمی کند با او مصاحبه کنند بلکه این رسانه های آمریکایی هستند که از وی تقاضای مصاحبه می کنند، مصاحبه هم می تواند هم در تهران برگزار شود و هم در واشنگتن و هم در نیویورک، اما به دلیل معذوریت هایی که وجود دارد مصاحبه در نیویورک انجام می شود و در بسیاری از موارد حتی در تهران برگزار می شود.

حال اگر آقای پمپئو واقعا تمایل دارد با رسانه های ایرانی مصاحبه داشته باشد و رسانه ای هست که تقاضای مصاحبه با او را داشته خود می تواند به نمایندگان این رسانه ها ویزا بدهند به واشنگتن بروند با او مصاحبه کنند.

پمپئو: تهران درخواست من برای سفر به ایران را رد کرد - اسپوتنیک ایران
پمپئو: تهران درخواست من برای سفر به ایران را رد کرد
در حالی که هم رئیس جمهوری ایران و هم وزیر امور خارجه ایران، نه فقط در این دولت بلکه حتی در دولت های قبلی به خبرنگاران آمریکایی افتخار مصاحبه کردن با آنها را می دادند و می دهند و حتی ویزا برای آنها صادر می کنند تا به ایران بیایند، مقامات ایالات متحده هیچ وقت پاسخ مثبت به رسانه های ایرانی برای مصاحبه نداده اند، حالا یاد رسانه های ایرانی افتاده اند.

3 – در حالی که سالانه بسیاری از خبرنگاران آمریکایی و یا خبرنگاران وابسته به رسانه های آمریکایی از ایران ویزا دریافت می کنند و به ایران می آیند و مسایل مختلف را پوشش می دهند و با شخصیت های مختلف ایرانی گفتگو می کنند، بد نیست آقای پمپئو که خواهان مصاحبه با رسانه های ایرانی است نام یکی دو خبرنگار ایرانی که برای پوشش اخبار می خواسته اند به ایالات متحده بروند و این کشور به آنها به دلیل خبرنگار بودن ویزا داده را اعلام کنند، شاید ما نمی شناسیم.

بد نیست آمریکایی ها همچنین اعلام کنند چند نفر از مسئولینشان افتخار مصاحبه به خبرنگاران ایرانی را داده اند.

4 – اینکه ایالات متحده برای شخصیت های سیاسی ایرانی و یا حتی مثلا برای خبرنگاران صدا و سیما و یا خبرگزاری جمهوری اسلامی ویزا صادر می کند تا به نیویورک بروند، منتی نیست که ایالات متحده بخواهد بر سر آنها بگذارد بلکه وظیفه ای است که آمریکا به عنوان میزبان مقر سازمان ملل به گردن گرفته و اگر آمریکا نمی تواند میزبانی خود را به درستی انجام دهد بهتر است که این میزبانی را به کشور دیگری واگذار نماید.

شبکه تلویزیونی ایرانی: برنامه‌ای برای مصاحبه با پمپئو نداریم - اسپوتنیک ایران
شبکه تلویزیونی ایرانی: برنامه‌ای برای مصاحبه با پمپئو نداریم
5 – آنقدر رسانه های فارسی زبان در خارج ایران وجود دارند که ایرانی ها آنها را مشاهده می کنند که آقای پمپئو نیاز نیست زحمت بکشند به ایران بیایند همان جا در نیویورک و یا واشنگتن می توانند مصاحبه را انجام دهند و اگر حرفی دارند به مردم ایران بزنند، اگر مردم ایران به حرف های او گوش نمی دهند به این دلیل نیست که حرف هایش به ایران و یا ایرانی ها نمی رسد بلکه به این دلیل است که مردم ایران حاضر نیستند حرف های او و یا رئیس اش را گوش دهند.

وی حد اقل باید یک دوره مانند در مورد اینکه چگونه با مردم ایران صحبت کند را بگذراند تا بتواند با مردم ایران ارتباط برقرار کند، فراموش نکنید آقای ظریف از نوجوانی در آمریکا بوده و هم با فضای داخلی آمریکا آشنایی کامل دارد و هم می داند چگونه باید با مردم آمریکا حرف بزند.

6 – آقای ظریف حتی یکبار هم به دعوت دولت آمریکا به واشنگتن سفر نکرده که آقای پمپئو توقع داشته باشد ایرانی ها او را به تهران دعوت کنند.

پمپئو: شخصا با ظریف مذاکره خواهم کرد - اسپوتنیک ایران
پمپئو: شخصا با ظریف مذاکره خواهم کرد
7 – تقاضای ویزا راهکار های خود را دارد و با سخن پراکنی که ویزا دریافت نمی کنند، آقای پمپئو اگر می خواهد به ایران بیاید مانند همه آنهایی که می خواهند از یک کشور به کشور دیگری سفر کنند باید تقاضای ویزای خود را تقدیم سفارت ایران کند.

با توجه به اینکه فعلا رابطه دیپلماتیک میان ایران و آمریکا وجود ندارد و آقای پمپئو یک شخصیت سیاسی به حساب می آید احتمالا باید وزارت امور خارجه آمریکا از طریق تشریفات تقاضای ویزای آقای پمپئو را به دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن تقدیم کند و پس از طی مراحل اداری اگر وی واجد شرایط بود قطعا ایران برای او ویزا صادر خواهد کرد و ایشان می توانند به ایران بیایند.

8 – کشورهای بنا به دلایل مختلف مخصوصا در صورت بودن روابط از وزیر امور خارجه و یا شخصیت های مختلف یک کشور دعوت می کنند که به کشورشان سفر کنند که طبیعتا این شرایط وجود ندارد و حد اقل می توان گفت با آمدن آقای ترامپ و مواضع خصمانه ای که بر علیه ایران گرفته اند این شرایط به هیچ وجه امروزه اصلا وجود ندارد.

حد اقل بنده تا به حال ندیده ام کسی مثلا بیاید در ایران بگوید من می خواهم بروم آمریکا با مردم آمریکا بر علیه نظام آنها صحبت کنم وبعد دولت آمریکا هم آمده باشد برای او هم دعوت نامه و هم ویزا صادر کرده باشد، نمی دانم چطور آقای پمپئو چنین توقعی را از ایرانی ها دارد!

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала