ایران و امارات خواستار تقویت روابط دیپلماتیک و مرزی خود هستند

© Photo / IRNAایران و امارات خواستار تقویت روابط دیپلماتیک و مرزی خود هستند
ایران و امارات خواستار تقویت روابط دیپلماتیک و مرزی خود هستند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فرماندهان مرزبانی ایران و امارات در نشستی مشترک بر تقویت روابط دیپلماتیک و تأمین امنیت خلیج فارس و دریای عمان تأکید کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، سردار قاسم رضایی فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی به منظور توسعه روابط دیپلماتیک و تحکیم انتظامات مرزی با سرتیپ فرمانده گارد ساحلی کشور امارات دیدار و ضمن خوشامدگویی به «محمدعلی مصباح الاحبابی»  و هیئت همراه اظهار داشت: تعریف همسایگی در دین اسلام تعامل و مهربانی است؛ جمهوری اسلامی ایران روابط دیرینه و تاریخی با کشور امارات متحده عربی در سطوح و موضوعات مختلف به صورت صمیمانه داشته که این ارتباط هم اکنون بین سرمایه گذاران، صیادان و تجار ادامه دارد.

وی با تشریح وضعیت ۸ هزار و ۷۵۵ کیلومتر مرزهای ایران عنوان کرد: ایران در حوزه مرزهای شرقی با گروهک‌های تروریستی و ترانزیت قاچاق مواد مخدر درگیر است؛ از زمان ورود آمریکا به کشور افغانستان، تولید مواد مخدر از ۲۰۰ تن به ۹ هزار تن رسیده است که در واقع این فتنه بزرگ به کشور افغانستان تحمیل شده است.

فرمانده مرزبانی ناجا تصریح کرد: قاچاق مشکل بزرگی برای مرزبانی دو کشور است که این نشست مشترک می تواند نقطه عطفی برای رسیدن به نقطه مطلوب امنیتی باشد.

سردار رضایی با تاکید بر روابط حسنه مرزی ایران با کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس عنوان کرد: جایگاه مرزبانی جایگاهی خاص و نقطه اتصال دو کشور است که ارتقای روابط، می‌تواند تاثیرگذار در امنیت پایدار دو ملت باشد.

وی ادامه داد: تعاملات مرزی باید افزایش پیدا کند تا تسهیلات برای تجار، صیادان، بیماران و گردشگران فراهم شود تا مردم دو کشور از این روابط حسنه بهره کافی ببرند.

فرمانده مرزبانی ناجا منطقه استراتژیکی خلیج فارس و دریای عمان را متعلق به مردم منطقه دانست و اظهار داشت: نباید اجازه دهیم سایر کشورها، امنیت منطقه را خدشه دار کنند؛ بلکه باید جلوی جولان و منفعت طلبی آنها در منطقه گرفته شود.

سردار رضایی افزود: در منطقه خلیج فارس انرژی‌های خدادادی نهفته است که با ارتقای تعاملات مرزی، باید مرزهای مشترک را به صورت مشترک مدیریت کرد و امنیت را در آن جاری کنیم.

وی با تأکید بر روابط تلفنی و میدانی گفت: با ارتقای تعاملات می توانیم سالیانه دو نشست مشترک در تهران و ابوظبی و همین طور به صورت میدانی بین فرماندهان در مرزها داشته باشیم تا بتوانیم مشکلات مرزی را مدیریت و حل و فصل کنیم.

فرمانده مرزبانی ناجا خاطرنشان کرد: قاچاق مواد مخدر و اقلام ممنوعه از مرزهای خشکی به سوی مرزهای دریایی سوق داده شده که می‌طلبد رزمایش‌های مشترک دریایی که تعریف کننده تعاملات و مدیریت مرزی است، داشته باشیم.

سردار رضایی تأکید کرد: علی رغم وجود فتنه‌ در کشورهای پیرامون جمهوری اسلامی ایران، کشور ما بسیار امن است و احساس امنیت برای مردم در شهرها و مرزها ایجاد شده است.

سرتیپ مصباح الاحبابی فرمانده گارد ساحلی کشور امارات نیز در این دیدار با استقبال از گسترش روابط مرزی بین دو کشور گفت: ایران در خط مقدم مبارزه با قاچاق مواد مخدر است که ما به عنوان گارد ساحلی کشور امارات از این اقدامات جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنیم.

وی افزود: ایران ۸ هزار و ۷۵۵ کیلومتر مرز مشترک و طولانی با همسایگان خود دارد که بعضی از این کشورها دچار بحران امنیتی هستند؛ امنیت جمهوری اسلامی ایران نشان دهنده مدیریت صحیح در مرزها است.

فرمانده گارد ساحلی کشور امارات بر ارتقای روابط مرزی تأکید کرد و گفت: اقدامات مشترک و هماهنگی‌ها باید مستمر باشد تا امنیت تجارت و سلامت دریانوردی حفظ شود.

سرتیپ الاحبابی تصریح کرد: مداخله بعضی از دولت‌ها در خطوط اول دریانوردی، ایجاد کننده مشکل در منطقه است که با روابط حسنه، باید امنیت را در خلیج فارس و عمان برقرار کنیم.

وی با اشاره به بررسی و پیگیری مشکلات مرزی ادامه داد: توافقات و تفاهم‌نامه‌ها باید انجام شود تا بعضی از موارد پیگیری و بررسی دو طرفه شود.

فرمانده گارد ساحلی امارات نیز با تأکید بر ارتباطات تلفنی با فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی عنوان کرد: ارتباط تلفنی باعث تسریع واکنش عملیاتی می‌شود که این ارتباط به صورت ویژه پیگیری خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала