گزارش و تحلیل

چرا امارات از یمن خارج می شود؟

© AFP 2023 / Mohammed Huwaisچرا امارات از یمن خارج می شود؟
چرا امارات از یمن خارج می شود؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جنگی که طبق محاسبات نظامی می بایست ظرف یکی دو ماه با نابودی مقاومت مردم یمن پایان یابد امروزه وارد پنجمین سال خود شده و طرف های درگیر نتوانسته اند حتی یک وجب تغییر در جبهه های جنگ ایجاد کنند.

در واقع می توان گفت که جنگ یمن امروزه به جنگی فرسایشی تبدیل شده که همه انتظار دارند ببینند کدام طرف اول جا می زند.

در حالی که ائتلاف وابسته به عربستان سعودی و آقای عبد ربه منصور هادی به صورت وسیعی به کمک نیروهای غیر یمنی وابسته است حوثی های یمن موفق شدند از یک گروه به یک جریان تبدیل شوند و امروزه دیگر انصار الله که ائتلافی از گروه های مختلف یمنی می یاشد مقاومت را عهده دار شده.

 یمن  - اسپوتنیک ایران
خروج نیروهای امارات از یمن
طی این مدت فشارها بر علیه مردم یمن منجر شده که مردم یمن به سمت مقاومت روی بیاورند و حمایت از جبهه عربستان کمتر گردد.

هدف امارات عربی متحده از ورود به جنگ یمن در کنار عربستان سعودی این بود که بتواند امتیاز های اقتصادی مخصوصا در جریان دریا نوردی و کنترل بنادر و موقعیت های استراتژیک یمن به دست بیاورد.

برخی باور دارند پشت پرده این ماجرا انگلیس بوده که نمی خواسته خود مستقیم وارد عمل شود و اماراتی ها را جلو انداخته.

آمریکایی ها هم امیدوار بودند با اشغال جزیره سقطری پایگاه های خود در جزایر اقیانوس هند (دیگو گارسیا) را که در حال زیر آب هست را ترک کنند و به این جزیره نقل مکان کنند.

حمله جدید نیروهای جنبش انصارالله یمن به عربستان  - اسپوتنیک ایران
حمله جدید نیروهای جنبش انصارالله یمن به عربستان
اماراتی ها با پشتوانه انگلیسی ها امیدوار بودند که هم بندر عدن و هم بندر حدیده را در اختیار بگیرند واجازه ندهند این دو بندر رقیب بنادر دبی و فجیره امارات شوند.

همچنین اماراتی ها طرحی برای تبدیل جزیره سقطری به چیزی مانند دبی نیز داشتند.

کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مخصوصا عربستان سعودی با چند هدف وارد جنگ یمن شدند:

۱ – تلاش مردم یمن برای ایجاد دمکراسی کرسی های حکومت های موروثی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را به خطر می اندازد.

۲ – بر عکس تصور غالب کارشناسان متخصص امور یمن تاکید دارند یمن کشور فقیری نیست و منابع بسیار زیاد نفت و مواد معدنی و فسیلی در این کشور وجود  که هنوز استخراج نشده اما طبق بر آوردها اگر یمنی ها شروع کنند نفت خود را استخراج کنند به دلیل شیب چاه های مشترک فشار بسیاری از چاه های نفتی عربستان کم می شود و یمنی ها می توانند نفت را هم سریعتر وهم ارزانتر از عربستان استخراج کنند و طبیعتا این ماجرا به ضرر عربستان سعودی تمام می شود.

مضاف بر اینکه با توجه به منابع انسانی وطبیعی یمن این کشور در صورت ثروتمند شدن می تواند به تهدید بالقوه برای عربستان سعودی تبدیل شود، پس فعلا باید یمن را فقیر نگاه داشت.

هدف های اعلام شده ائتلاف سعودی برای حمله به یمن را می توان در سه محور خلاصه کرد:

۱ – باازگرداندن عبد ربه منصور هادی به قدرت.

۲ – تامین امنیت مرزهای عربستان سعودی.

۳ – از بین بردن نفوذ ایران در این کشور.

خوب اگر بیاییم همه این موارد را کنار هم قرار دهیم می بینیم پس از پنج سال عبد ربه منصور هادی نه فقط به قدرت بر نگشته بلکه در میان مردم یمن بسیار منفور شده و حتی اگر هم جنگ به پایان برسد امکان حکومت کردن بر مردم یمن را ندارد.

وی حتی جرئت اینکه بخواهد در عدن که مرکز قدرت نیروهای وابسته به خود است، سکونت کند را ندارد چه رسد که روزی بخواهد به صنعا برود.

از سوی دیگر طی این سالها یمنی ها توانسته اند با استفاده از تکنولوژی و علومی که احتمالا از ایران به دست آورده اند تسلیحاتی دفاعی «تولید یمن» بسازند که می تواند مرزهای عربستان سعودی که هیچ بلکه حتی عمق استراتژیک عربستان و امارات را هدف قرار دهد و این یعنی شکست مفتضحانه اصلی ترین هدف اعلام شده عربستان سعودی.

با توجه به اینکه امروزه تنها حامی مردم یمن ایران و جبهه موسوم به جبهه مقاومت است، بدیهی است که نفوذ و رابطه ایران در یمن چند برابر زمانی شود که سعودی ها تصمیم گرفتند به یمن حمله کنند.

اماراتی ها هم برای تصرف جزیره سقطری و بنادر اصلی یمن به دلیل مقاومت مردمی ناکام ماندند و خوب بعد از پنج سال جنگ می بینند که هیج افقی برای پایان این جنگ وجود ندارد.

از سوی دیگر آنهایی که پیگیر جنگ یمن هستند می دانند که سعودی ها بیشتر به حمله های هوایی و دریایی می پردازند و تلاش دارند نیروهای خود را از گزند شکار یمنی ها دور نگاه دارند وفقط در جنگ از نیروهای مزدور سودانی، سومالیایی، پاکستانی، و... استفاده می کنند تا آنها در جنگ کشته شوند و این نیروها چون برای پول می جنگند هیچ انگیزه ای برای جنگیدن ندارند چون می دانند که باید زنده بمانند تا پول ها را دریافت و خرج کنند.

در مقابل اماراتی ها در برخی مناطق که اهداف آنها را تامین میکرد از نیروهای مشترک خود و مزدوران خود استفاده کردند و پس از اشغال مناطقی که هدف آنها تلقی می شد از ادامه پیشروی روی زمین خودداری کردند، امری که موجب ایجاد اختلاف میان امارات و عربستان سعودی شد و سعودی ها اماراتی ها را متهم می کنند که حاضر نیستند در جنگ قدمی بردارند.

همه اینها به کنار، مهم ترین مساله ای که امروزه موجودیت امارات را تهدید می کند بحث تنش ها در منطقه خلیج فارس می باشد.

اماراتی ها بخوبی متوجه شده اند که آمریکایی ها به هیچ وجه تصمیم به جنگ با ایران ندارند ولی تصمیم دارد تشنج و تنش ها در منطقه را به حساب کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بر علیه ایران افزایش دهند تا از هر طرف بتوانند مثل اره که به جان چوب افتاده بهره ببرند.

هم ایران را تحت فشار قرار دهند و هم اینکه کشورهای عربی و کشورهای دیگر را مصطلحا تیغ بزنند.

پس از سرنگونی پهباد آمریکایی که از خاک امارات به سمت ایران به پرواز در آمده بود امارات شدیدا احساس خطر کرد ومتوجه شده که درگیر مخمصه ای شده که موجودیت اش را به خطر انداخته و اگر احتیاط نکند قربانی عروسی و عزا خواهد شد.

حمله های اخیر انصار الله به عمق عربستان سعودی نشان داد که همه تسلیحات آمریکایی که به قیمت های آنچنانی در اختیار عربستان سعودی و امارات عربی متحده قرار گرفته، به قول آقای برایان هوک فقط فتوشاپ بوده و هیچ ارزشی ندارد و اینها نمی توانند نه روی آمریکا و نه روی تسلیحات آن حسابی باز کنند اما به هر حال مجبور هستند فعلا باج را پرداخت کنند.

به همین دلایل امارات تلاش دارد از تنش ها با همسایه شمالی خود یعنی ایران بکاهد و خود را از ماجرای یمن دور کند چون کاملا متوجه شده که این جنگ دیر یا زود باید خاتمه یابد و احتمال دارد یمنی ها بخواهند دنبال محکوم کردن ائتلاف سعودی در محاکم بین المللی باشند و خوب امارات تلاش دارد خود را از این ماجرا دور کند.

با توجه به این شرایط اماراتی ها احساس می کنند وقت آن رسیده که برادر بزرگ را تنها بگذارند و به فکر منافع خویش باشند وبه برادر بزرگ بگویند خودت گلیم خودت را از آب بیرون بکش.

اماراتی ها متوجه شده اند با شاخ و شانه کشیدن بر علیه ایران ومتحدین اش نمی توانند ادامه دهند و بهترین راه برای حفظ امنیتشان وامنیت منطقه همانا تعامل با همسایه شمالی خود است.

طبیعتا با این شرایط باید توقع داشت که عربستان سعودی هم به فکر باشد هرچه زودتر خودش را از مرداب یمن خارج کند و شاید حد اکثر فرصت داشته باشد یک عملیات نظامی انجام دهد تا شاید بتواند برگه هایی را برای استفاده روی میز مذاکره جمع کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала